For noen er merkelappen «verdens raskeste» litt viktigere enn andre, og da tenker vi ikke på raske idrettsutøvere. Nei, vi tenker selvsagt på bilmerker.
Fartsrekorder kan måles på en rekke måter, og det vanligste er som kjent 0-100 km/t. Over hos amerikanerne er det populært med 0-60 mph, 0-100 mph og kvartmila.
-->
Det måles også 0-200 km/t og til og med 0-300 km/t, og for virkelig å vise hva bilene duger til er 0-300-0 en populær øvelse. Her gjelder det å komme seg raskest mulig opp til 300 km/t og deretter ned til null igjen. Da spiller også bremseegenskapene inn.
Men det mest riktige metoden for å kåre planetes raskeste bil på er å måle bilene rundt en bane, og for å virkelig utfordre bilene er det kun en bane som gjelder ‒ Nürburgring Nordschleife.
Nordsløyfa måler hele 20,8 kilometer og byr både på krappe og blinde svinger, bakker og lange strekninger, og utfordrer både biler og førere på en måte som ingen andre racerbaner kan matche. De raskeste bilene rundt denne blir også offisielt kåret som verdens raskeste.
Fra Porscheplatz i Stuttgart til Nürburgring Nordschleife er det 313 kilometer, og dette er en strekning det tyske sportsbilmerket har kjørt utallige ganger. Porsche skal nemlig ha Nordschleife-rekordene.
Det finnes åtte slike, og fem av disse tilhører nå Porsche. Kun rekordene knyttet til serieproduserte kompakte biler (Audi RS 3), mellomklassen (BMW M4 CLS) og toppklassen (Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+) har de latt andre merker ha.
Runderekordene for SUV (Porsche Cayenne Turbo GT), sportsbiler (Porsche 991 GT2 RS Manthey Performance Kit), modifiserte biler (Porsche GT2 RS MR) og prototyper (Porsche 919 Hybrid Evo) er også Porsches, men de har manglet en svært viktig en. Nemlig den for serieproduserte elbiler.
Tesla, en folkebil-produsent, har nemlig noen helt vanvittige utgaver av sine biler, iallfall når det kommer til 0-100 km/t.
Den aller verste heter Model S Plaid, og med 1.020 hk suser den opp til 100 km/t på 2,1 sekunder. Det er til og med raskere enn mange hyperbiler. Toppfarten er ikke ille, den heller ‒ oppgitt til elleville 322 km/t. Under rekorden på Nordschleife klarte den dog «kun» 269 km/t på den lange sletten mot slutten.
I likhet med en produsent som svenske Koenigsegg er ikke det amerikanske elbilmerket så veldig opptatt av fartsrekorder, men de har altså luftet Model S Plaid rundt Nordsløyfa.
I september i fjor rattet svenske Andreas Simonsen en slik elbil rundt banen på formidable 7:35,579 minutter, noe som blant annet var drøyt tre sekundere raskere enn SUV-rekorden til Porsche Cayenne Turbo GT.
Det har ganske sikkert irritert Porsche, som nå har gjort noe med det.
Tyskerne har like godt utviklet et nytt ytelsessett til elbilen Taycan Turbo S, som høres verre ut enn det faktisk er. Det betyr nemlig nye 21-tommers felger og nye gategodkjente Pirelli P Zero Corsa som tar grepet til et nytt nivå. Porsche anbefaler dog at slike dekk kun blir brukt på bane.
I tillegg har Porsche oppdatert chassiskontrollen kalt Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) slik at dette skal samarbeide enda bedre med de nye Pirelli-dekkene, og systemet analyserer og synkroniserer alle chassissystemene til Taycan i sanntid.
På toppen av dette sier Porsche at de hadde satt inn racingseter og et veltebur, men ellers var bilen original og veide også eksakt det samme som de som står i bilbutikkene.
Den faste rekordføreren Lars Kern, som før dette hadde satt tre av Porsche-rekordene, var også hanket inn for rekordrunden.
Han dundret rundt banen på 7:33,350 minutter, og slettet dermed Tesla-rekorden med drøyt to sekunder.
‒ Tidligere var det bare fullblods supersportsbiler som kom inn på 7:33, sier Kern.
‒ Med det nye ytelsessettet klarte jeg å presse enda hardere, og bilen var enda mer presis og smidig ved oppstart.
Det er dog en ørliten festbrems. Porsche sier at ytelsessettet foreløpig kun er tilgjengelig i Tyskland og kun for 2023-modellene ‒ biler som gikk inn i produksjon i slutten av juli.
Så like original som en Model S Plaid var den ikke, men Nürburgring er svært strenge når det kommer til banerekorder satt av serieproduserte biler ‒ og har godkjent Porsche-tiden som en ny elektrisk rekord.
‒ Vi er glade for at Nürburgring-rekorden for elbiler er tilbake i Porsches hender, sier Kevin Giek, visepresident Model Line Taycan.
‒ Denne rundetiden viser ikke bare hvor mye potensiale som ligger i vårt nye ytelsessett, men bekrefter også nok en gang sportsbilgenene til Taycan.
En Turbo S har en effekt på opptil 625 hk, men har et lite stort ess i ermet. Den kommer nemlig med Launch Control, og når denne er aktiv har elbilen 761 hk tilgjengelig fra stillestående start.
Porsche selv opplyser at toppfarten til Taycan Turbo S er på 260 km/t, men som du kan se av videoen rundt Nordsløyfa nådde elbilen en toppfart på 268 km/t ‒ kun 1 km/t bak hastigheten som Model S Plaid noterte seg for under sitt rekordforsøk.
Les også: