- Annonse -
HjemNyheterBilene vokser ut av parkeringsplassene

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser.

Bilene vokser, og det har de gjort i mange tiår. La oss ta det som var den desiderte folkebilen før den elektriske tiden veltet over oss ‒ Volkswagen Golf som kom i 1974.

  • 1. generasjonen er 3,71 meter lang og 1,61 meter bred
  • 2. generasjonen er 3,99 meter lang og 1,67 meter bred
  • 3. generasjonen er 4,07 meter lang og 1,69 meter bred
  • 4. generasjonen er 4,15 meter lang og 1,74 meter bred
  • 5. generasjonen er 4,20 meter lang og 1,76 meter bred
  • 6. generasjonen er 4,20 meter lang og 1,78 meter bred
  • 7. generasjonen er 4,26 meter lang og 1,79 meter bred
  • 8. generasjonen er 4,28 meter lang og 1,79 meter bred
- Annonse -

Golfen, som altså i utgangspunktet er en liten bil, har altså blitt godt over halvmeteren lenger og 18 centimetere bredere. Ja, selv lillesøster Polo som kun var 3,61 meter i lengden da den kom måler nå over 2 meter.

For å gjøre det enda mer problematisk er ikke lenger såkalte bybiler det nordmenn kjøper mest av, for nå skal bilene også være romslige og ha godt med bagasjeplass.

Bestselgeren så langt i år er Tesla Model Y som er 1,92 meter bred, nest mest registrert er Volkswagen ID.4 som er 1,85 meter bred, 3. mest populære i år er Skoda Enyaq som er 1,88 meter bred, mens BMW iX som er på 4. plass på salgslisten er 1,97 meter bred.

Snittet på bredden til disse fire bestselgerne er 1,91 meter.

- Annonse -

At bilparken bokstavelig talt eser ut vet seniorrådgiver Anders Kirkhus hos SINTEF alt om, for han har studert utviklingen i forbindelse med en revidering av normene knyttet til parkeringsplassene. Her er selvsagt bilenes bredde spesielt viktig.

Dataene rundt nybilsalget i 2021 foruten flerbruksbiler viser at 18,6 prosent av bilene hadde en bredde som var smalere enn 1,80 meter, 64,5 prosent av bilene var mellom 1,80 og 1,90 meter, mens 16,9 prosent av nybilene var 1,90 meter eller bredere. Dette er altså karosseri uten sidespeil.

Videre viser tallene i rapporten at gjennomsnittsbredden på nye biler i fjor var på 1,85 meter i bredden, mens sidespeilene i snitt bygger ut 10,5 centimeter på hver side ‒ totalt 21 centimeter.

Snittlengden på bilene som la grunnlaget for 2021 var på 4,55 meter.

- Annonse -

I tillegg spiller andre ting inn når man skal bygge parkeringsplasser, som bilens svingradius og hvor mye plass dørene trenger til inn- og utstigning.

Rapporten konkluderer ganske enkelt:

«Hittil har dimensjonerende bil vært 1,8 m bred. Ut fra statistikken mener vi det må være riktig å nå sette bredden på dimensjonerende personbil til 1,9 m.»

For problemet er at Byggforskserien for parkeringshus ikke har holdt tritt med utviklingen av stadig større biler. Dette har vært anbefalingene for bredden:  

  • 1979: 1,45-1,65 meter
  • 1991: 1,65-1,75 meter
  • 2005: 1,65-1,80 meter
  • 2015: 1,65-1,80 meter

Litt for trange parkeringsplasser er en kilde til frustrasjon, og i boligblokker kan de skape svært så dårlig stemning blant beboerne.

‒ Byggforskseriens anvisninger blir ofte vist til i tvistesaker. Det er bakgrunnen for at vi nå skal revidere anvisingen om parkeringsplasser og garasjeanlegg, sier Kirkhus.

‒ Kunnskapen om størrelsen og svingradiusen til biler som selges i dag, gir grunnlag for å endre anvisningene for parkeringsplasser, legger han til.

Når det gjelder svingradiusen har også denne økt i takt med at bilene har vokst, og rådgiveren er klar på at parkeringsplassene faktisk må utvides til 1,90 meter i bredden.

‒ Bredde med speil mener vi må settes til 2,10 meter, og dimensjonerende svingdiameter til 13,0 meter, konkluderer Anders Kirkhus hos SINTEF.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her