- Annonse -
HjemNyheterHer er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene.

Porsche tok svært så seriøst på jobben da de skulle lage en SUV på begynnelsen av 2000-tallet. Faktisk så mye at etter at den første utgaven var på plass i 2002, sjekket de like godt ut tre nye varianter av Cayenne-modellen.

- Annonse -

Det var en coupé, en flerbruksutgave med tre seterader som var 20 centimeter lengre ‒ og av alle ting en kabriolet. Ja, en toppløs utgave av den store og høyreiste bilen. Hmmm.

Noen hadde åpenbart troen på den toppløse varianten, for Porsche gikk så langt at de faktisk laget et fysisk eksemplar av denne. Nå var det ikke et vanlig konsept eller prototype, men en såkalt PFM (Package Function Model).

Dette er en slags forhåndsvisning, og selv om designerne faktisk kappet av taket hoppet de over andre viktige kabriolet-ting ‒ som å stive opp selve bilen.

Nå hadde heller ikke Porsche noe planer om å lage en versjon som også kunne testes ute på veiene, for det var fire andre ting de ville sjekke ut ved å lage den som kabriolet.

  • Er sitteplassene komfortable i hele bilen når taket smalner på en mer coupéaktig måte bakover og når frontruten og A-stolpene er forkortet?
  • Hvor praktisk er Cayenne som 2-dørsmodell med dører som er 20 centimeter lengre?
  • Er det mulig å få plass til en elegant myk topp av høy kvalitet som også kan brettes raskt?
  • Og hvordan skal bakenden utformes?
- Annonse -

Det siste spørsmålet var hakket mer kontroversielt enn de tre andre. For selv i 2002 var ikke designerne enig om bakenden, og PFM-bilen ble faktisk utstyrt med to forskjellige bakseksjoner. Resultatet var ganske så snålt, for det venstre baklyset ble plassert lavt og det høyre merkbart høyere oppe. Bildene helt nederst viser hvor spesielt dette var.

Da var det nok langt mer enighet om tøytaket, og de så for seg en soft-top-mekanisme hvor bagasjelokket kunne åpnes begge veier. Dermed kunne taket enkelt fjernes fra den fastmonterte veltestangen og rulles rett inn i bagasjerommet via en Z-løsning.

Det var åpenbart en smart løsning, for det er dette prinsippet Porsche har brukt siden de kom en med en toppløs 991-generasjon av selveste 911 Targa.

Pakkebilen har dog ikke en fungerende mekanisme, så stofftoppen oppbevares nå i bagasjerommet til den unike bilen og må monteres manuelt ved behov.

- Annonse -

Den eneste toppløse Cayenne er for øvrig lagret på Porsche Museum, og om den skal vises andre plasser må den fraktes ‒ på grunn av sikkerhet kan den altså ikke kjøre på veiene.

Mens coupé-ideen fra 2002 faktisk ble til en realitet i 2019, ble det aldri noe av den toppløse utgaven. Porsche sjekket ut tempen, men det var ingenting som tydet på at denne vil bli en økonomisk suksess.

Porsche hadde, klokt nok, sine tvil om at denne ville bli pen nok. For som Porsche sjefdesigner, Michael Mauer, sier:

‒ En SUV som kabriolet er en utfordring både estetisk og formelt. En SUV har alltid en stor og tung kropp. Du kombinerer dette med en liten øvre halvdel og skjærer så av taket – du får veldig merkelige former ut av det.

Men det skal Porsche ha; de prøvde iallfall.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her