Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye rekorder for Lamborghini det første halvåret.


Hele bilindustrien sliter nå med ringvirkninger av tre kriser på en gang. Mangel på halvleder-komponenter, krigen i Ukraina og covid-19-viruset som ikke helt vil gi seg.

Resultatet er at produksjonen ikke klarer å matche antall bestillinger, og dette får både konsekvenser når det kommer til bilkjøp og til og med bilmodeller. Noen merker har nemlig gått så langt at de har satt enkelte modeller på vent for å klare å produsere nok av andre ‒ typisk helelektriske biler.

På samme tid øker ventelistene, og ikke minst frustrasjonen både hos produsentene, forhandlerne og forbrukerne. Det er et kinderegg ingen vil ha.

Nå slår dette heldigvis ikke så veldig ut på bunnlinjen, spesielt ute hos de store produsentene.

Audi har for eksempel nylig annonsert at Audi-gruppens inntekter økte med 2 prosent til 29,9 milliarder euro til tross for de tre krisene, og at driftsresultatet nådde nye høyder med formidable 4,9 milliarder euro.

Det er en grunn til at vi trekker fram merket med fire ringer, for selv om logoen opprinnelig hedret de fire merkene i Auto Union ‒ Audi, Horch, DKW og Wanderer ‒ kan de også vise til de fire merkene som Audi-gruppen nå består av.

Audi, som på sin side hører hjemme i den store Volkswagen-gruppen, eier nemlig også Lamborghini, Bentley og MC-merket Ducati.

Hovedmerket selv leverte «kun» 785.099 biler det første halvåret, ned fra 981.681 i samme periode i fjor, men takket være blant andre Lamborghini flommet inntektene inn.

Den rasende oksen har ikke latt seg forstyrre av noe som helst det første halvåret, og satte nye rekorder både når det kommer til salg, omsetning og lønnsomhet ‒ en slags hellig treenighet hos bilprodusentene.

Totalt leverte Lamborghini ut 5.090 biler i første halvår, noe som er opp 4,9 prosent. Omsetningen nådde 1,33 milliarder euro, opp 30,6 prosent, mens driftsresultatet gikk fra 251 millioner euro til 425 millioner euro ‒ opp solide 69,6 prosent.

‒ Vi har kommet til slutten av et eksepsjonelt første halvår, til tross for pågående usikkerhet forårsaket av den geopolitiske situasjonen. Utsiktene er like positive, med bestillinger som allerede dekker hele 2023-produksjonen, sier Stephan Winkelmann, en svært så fornøyd styreleder og administrerende direktør i Automobili Lamborghini.

Sett med Lambo-øyne er det udelt positivt at spredningen av nye biler nå er ganske jevnt fordelt mellom de tre store regionen hvor de er på plass, og Amerika, Asia Pacific og EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika) sto for henholdsvis 34 prosent, 25 prosent og 41 prosent av det globale salget.

USA holder fortsatt unna som det største Lambo-markedet med 1.521 nye biler, etterfulgt av Kina (576), Tyskland (468), Storbritannia (440) og Midtøsten (282).

Og det er fortsatt bare en salgskonge hos Lamborghini, nemlig SUV-modellen Urus. Den sto for hele 61 prosent av salget det første halvåret, og dermed hadde sportsbilene Huracán og Aventador 39 prosent av salget. Aventador nærmer seg for øvrig slutten av produksjonen nå.

Lamborghini kan også fortelle at av den nye versjonen Huracán Tecnica har blitt tatt godt imot, og det lover jo godt.

For senere denne måneden skal sportsbilmerket vise fram tre nye utgaver, og mer eksakt betyr det to nye versjoner av salgsfavoritten Urus og en ny versjon av Huracán.

Det lukter altså nye Lambo-rekorder i nær framtid, for oksemerket lar seg ikke en gang stoppe av tre kriser.

Les også:

Les mer om:

Nyheter