- Annonse -
HjemNyheterLeveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye rekorder for Lamborghini det første halvåret.

Hele bilindustrien sliter nå med ringvirkninger av tre kriser på en gang. Mangel på halvleder-komponenter, krigen i Ukraina og covid-19-viruset som ikke helt vil gi seg.

- Annonse -

Resultatet er at produksjonen ikke klarer å matche antall bestillinger, og dette får både konsekvenser når det kommer til bilkjøp og til og med bilmodeller. Noen merker har nemlig gått så langt at de har satt enkelte modeller på vent for å klare å produsere nok av andre ‒ typisk helelektriske biler.

På samme tid øker ventelistene, og ikke minst frustrasjonen både hos produsentene, forhandlerne og forbrukerne. Det er et kinderegg ingen vil ha.

Nå slår dette heldigvis ikke så veldig ut på bunnlinjen, spesielt ute hos de store produsentene.

Audi har for eksempel nylig annonsert at Audi-gruppens inntekter økte med 2 prosent til 29,9 milliarder euro til tross for de tre krisene, og at driftsresultatet nådde nye høyder med formidable 4,9 milliarder euro.

- Annonse -

Det er en grunn til at vi trekker fram merket med fire ringer, for selv om logoen opprinnelig hedret de fire merkene i Auto Union ‒ Audi, Horch, DKW og Wanderer ‒ kan de også vise til de fire merkene som Audi-gruppen nå består av.

Audi, som på sin side hører hjemme i den store Volkswagen-gruppen, eier nemlig også Lamborghini, Bentley og MC-merket Ducati.

Hovedmerket selv leverte «kun» 785.099 biler det første halvåret, ned fra 981.681 i samme periode i fjor, men takket være blant andre Lamborghini flommet inntektene inn.

Den rasende oksen har ikke latt seg forstyrre av noe som helst det første halvåret, og satte nye rekorder både når det kommer til salg, omsetning og lønnsomhet ‒ en slags hellig treenighet hos bilprodusentene.

- Annonse -

Totalt leverte Lamborghini ut 5.090 biler i første halvår, noe som er opp 4,9 prosent. Omsetningen nådde 1,33 milliarder euro, opp 30,6 prosent, mens driftsresultatet gikk fra 251 millioner euro til 425 millioner euro ‒ opp solide 69,6 prosent.

‒ Vi har kommet til slutten av et eksepsjonelt første halvår, til tross for pågående usikkerhet forårsaket av den geopolitiske situasjonen. Utsiktene er like positive, med bestillinger som allerede dekker hele 2023-produksjonen, sier Stephan Winkelmann, en svært så fornøyd styreleder og administrerende direktør i Automobili Lamborghini.

Sett med Lambo-øyne er det udelt positivt at spredningen av nye biler nå er ganske jevnt fordelt mellom de tre store regionen hvor de er på plass, og Amerika, Asia Pacific og EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika) sto for henholdsvis 34 prosent, 25 prosent og 41 prosent av det globale salget.

USA holder fortsatt unna som det største Lambo-markedet med 1.521 nye biler, etterfulgt av Kina (576), Tyskland (468), Storbritannia (440) og Midtøsten (282).

Og det er fortsatt bare en salgskonge hos Lamborghini, nemlig SUV-modellen Urus. Den sto for hele 61 prosent av salget det første halvåret, og dermed hadde sportsbilene Huracán og Aventador 39 prosent av salget. Aventador nærmer seg for øvrig slutten av produksjonen nå.

Lamborghini kan også fortelle at av den nye versjonen Huracán Tecnica har blitt tatt godt imot, og det lover jo godt.

For senere denne måneden skal sportsbilmerket vise fram tre nye utgaver, og mer eksakt betyr det to nye versjoner av salgsfavoritten Urus og en ny versjon av Huracán.

Det lukter altså nye Lambo-rekorder i nær framtid, for oksemerket lar seg ikke en gang stoppe av tre kriser.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her