- Annonse -
HjemNyheterLeveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye rekorder for Lamborghini det første halvåret.

Hele bilindustrien sliter nå med ringvirkninger av tre kriser på en gang. Mangel på halvleder-komponenter, krigen i Ukraina og covid-19-viruset som ikke helt vil gi seg.

- Annonse -

Resultatet er at produksjonen ikke klarer å matche antall bestillinger, og dette får både konsekvenser når det kommer til bilkjøp og til og med bilmodeller. Noen merker har nemlig gått så langt at de har satt enkelte modeller på vent for å klare å produsere nok av andre ‒ typisk helelektriske biler.

På samme tid øker ventelistene, og ikke minst frustrasjonen både hos produsentene, forhandlerne og forbrukerne. Det er et kinderegg ingen vil ha.

Nå slår dette heldigvis ikke så veldig ut på bunnlinjen, spesielt ute hos de store produsentene.

Audi har for eksempel nylig annonsert at Audi-gruppens inntekter økte med 2 prosent til 29,9 milliarder euro til tross for de tre krisene, og at driftsresultatet nådde nye høyder med formidable 4,9 milliarder euro.

- Annonse -

Det er en grunn til at vi trekker fram merket med fire ringer, for selv om logoen opprinnelig hedret de fire merkene i Auto Union ‒ Audi, Horch, DKW og Wanderer ‒ kan de også vise til de fire merkene som Audi-gruppen nå består av.

Audi, som på sin side hører hjemme i den store Volkswagen-gruppen, eier nemlig også Lamborghini, Bentley og MC-merket Ducati.

Hovedmerket selv leverte «kun» 785.099 biler det første halvåret, ned fra 981.681 i samme periode i fjor, men takket være blant andre Lamborghini flommet inntektene inn.

Den rasende oksen har ikke latt seg forstyrre av noe som helst det første halvåret, og satte nye rekorder både når det kommer til salg, omsetning og lønnsomhet ‒ en slags hellig treenighet hos bilprodusentene.

- Annonse -

Totalt leverte Lamborghini ut 5.090 biler i første halvår, noe som er opp 4,9 prosent. Omsetningen nådde 1,33 milliarder euro, opp 30,6 prosent, mens driftsresultatet gikk fra 251 millioner euro til 425 millioner euro ‒ opp solide 69,6 prosent.

‒ Vi har kommet til slutten av et eksepsjonelt første halvår, til tross for pågående usikkerhet forårsaket av den geopolitiske situasjonen. Utsiktene er like positive, med bestillinger som allerede dekker hele 2023-produksjonen, sier Stephan Winkelmann, en svært så fornøyd styreleder og administrerende direktør i Automobili Lamborghini.

Sett med Lambo-øyne er det udelt positivt at spredningen av nye biler nå er ganske jevnt fordelt mellom de tre store regionen hvor de er på plass, og Amerika, Asia Pacific og EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika) sto for henholdsvis 34 prosent, 25 prosent og 41 prosent av det globale salget.

USA holder fortsatt unna som det største Lambo-markedet med 1.521 nye biler, etterfulgt av Kina (576), Tyskland (468), Storbritannia (440) og Midtøsten (282).

Og det er fortsatt bare en salgskonge hos Lamborghini, nemlig SUV-modellen Urus. Den sto for hele 61 prosent av salget det første halvåret, og dermed hadde sportsbilene Huracán og Aventador 39 prosent av salget. Aventador nærmer seg for øvrig slutten av produksjonen nå.

Lamborghini kan også fortelle at av den nye versjonen Huracán Tecnica har blitt tatt godt imot, og det lover jo godt.

For senere denne måneden skal sportsbilmerket vise fram tre nye utgaver, og mer eksakt betyr det to nye versjoner av salgsfavoritten Urus og en ny versjon av Huracán.

Det lukter altså nye Lambo-rekorder i nær framtid, for oksemerket lar seg ikke en gang stoppe av tre kriser.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her