- Annonse -
HjemForbrukerOver halvparten gjør dette feil

Over halvparten gjør dette feil

Hvordan skal man mest mulig effektivt gå fra to til ett felt? Det sliter norske bilister med å forstå.

Vi har nylig opplevd en bilist som misforsto den mest effektive metoden å gå fra to til ett felt på.

- Annonse -

Det dukket opp et skilt som altså viser at to filer skal bli til ett litt lenger fram, og vi lå i venstre felt. De fleste i dette feltet blinket seg umiddelbart inn i høyre fil. Men ikke vi.

Da oppdaget en bilist i høyre felt som det skulles flettes inn til at vi kom rullende, og la seg med en gang ut sperret oss. Der ble han liggende midt mellom feltene helt fram til den fysiske fletting.

Vedkommende mente åpenbart av vi snek, og det skulle han ikke ha noe av.

Ifølge en ny undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF svarer mer enn halvparten av bilistene at de legger seg i det feltet med lengst kø. Og noen få, slik han som sperret oss, legger seg i tillegg på midtlinjen for å hindre at andre skal kjøre fram i feltet med færrest biler.

- Annonse -

‒ Begge deler er mot anbefalingene. Å legge seg på midtlinja er i tillegg ulovlig, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Flere undersøkelser har vist at den mest effektive metoden å flette på er å utnytte begge feltene helt ut, og NAF anbefaler da også at man bruker de to feltene så langt fram som mulig.

‒ Rådet er at du skal kjøre så langt fram du kan, slik at man kjører inn i ett felt så nærme innsnevringen som mulig. Dette tjener alle på. Bedre flyt i trafikken gjør at alle kommer raskere og tryggere fram, påpeker Braadland.

Han er mest overrasket over de som spolerer muligheten for dette ‒ altså de som legger seg i midten for å sperre for muligheten til å benytte begge feltene helt fram til hindringen. 5 prosent svarer at de gjør dette, og det tilsvarer mer enn 100.000 førere.

- Annonse -

‒ Den formen for privat politivirksomhet hører ikke hjemme på veien. Å legge seg på midtlinjen er å hindre andre bilister i å gjøre noe som er både lovlig og anbefalt, sier Braadland.

Undersøkelsen viser også at det er flest kvinner som er tilbøyelige til å legge seg i det feltet hvor det er lengst kø ‒ 62 prosent kvinner mot 48 prosent menn.

Braadland tror selve skiltet fører til at mange gjør feil når det kommer til fletting.

‒ Bruken av sort pil og rød pil forteller om hvem som har forkjørsrett og hvem som har vikeplikt når et kjørefelt slutter. Mange forstår dette som at man raskest mulig må komme seg inn i det feltet som har forkjørsrett, sier NAF-representanten, som mener at dette burde vært bedre skiltet.

‒ Dette kunne åpenbart vært skiltet annerledes. Det kunne vært et underskilt som forklarer at man skal kjøre så langt frem man kan før det ene feltet opphører, for her er det mange som ikke kjenner reglene, sier han.

Hva gjør du når du ser dette skiltet?

Menn: Kvinner: Totalt:
Legger meg bakerst i feltet med lengst kø48 %62 %55 %
Hvorav: Legger meg på midtlinjen for å hindre andre4 %5 %5 %
Kjører så langt fram jeg kan i feltet med kortest kø52 %39 %46 %
Antall spurte5565281.103

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

2 KOMMENTARER

  1. Elendig skrevet. Elendig forklart. Et sentralt spørsmål er selvfølgelig hvem som får skylden dersom det blir kollisjon….man skulle tro at de som ligger i det røde feltet får skylden….og det ønsker ikke jeg……derfor forsøker jeg alltid å komme meg over i det sorte feltet straks jeg ser skiltet….men det irriterer alltid at noen presser seg fem i det røde feltet frem til flettepunktet , fordi da får jeg noen til venstre som skal presse seg inn og dette kan selvfølgelig føre til kollisjon , det hele blir farlig…..Jeg skjønner meg simpelthen ikke på de som har skrevet artikkelen!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her