- Annonse -
HjemForbrukerOver halvparten gjør dette feil

Over halvparten gjør dette feil

Hvordan skal man mest mulig effektivt gå fra to til ett felt? Det sliter norske bilister med å forstå.

Vi har nylig opplevd en bilist som misforsto den mest effektive metoden å gå fra to til ett felt på.

- Annonse -

Det dukket opp et skilt som altså viser at to filer skal bli til ett litt lenger fram, og vi lå i venstre felt. De fleste i dette feltet blinket seg umiddelbart inn i høyre fil. Men ikke vi.

Da oppdaget en bilist i høyre felt som det skulles flettes inn til at vi kom rullende, og la seg med en gang ut sperret oss. Der ble han liggende midt mellom feltene helt fram til den fysiske fletting.

Vedkommende mente åpenbart av vi snek, og det skulle han ikke ha noe av.

Ifølge en ny undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF svarer mer enn halvparten av bilistene at de legger seg i det feltet med lengst kø. Og noen få, slik han som sperret oss, legger seg i tillegg på midtlinjen for å hindre at andre skal kjøre fram i feltet med færrest biler.

- Annonse -

‒ Begge deler er mot anbefalingene. Å legge seg på midtlinja er i tillegg ulovlig, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Flere undersøkelser har vist at den mest effektive metoden å flette på er å utnytte begge feltene helt ut, og NAF anbefaler da også at man bruker de to feltene så langt fram som mulig.

‒ Rådet er at du skal kjøre så langt fram du kan, slik at man kjører inn i ett felt så nærme innsnevringen som mulig. Dette tjener alle på. Bedre flyt i trafikken gjør at alle kommer raskere og tryggere fram, påpeker Braadland.

Han er mest overrasket over de som spolerer muligheten for dette ‒ altså de som legger seg i midten for å sperre for muligheten til å benytte begge feltene helt fram til hindringen. 5 prosent svarer at de gjør dette, og det tilsvarer mer enn 100.000 førere.

- Annonse -

‒ Den formen for privat politivirksomhet hører ikke hjemme på veien. Å legge seg på midtlinjen er å hindre andre bilister i å gjøre noe som er både lovlig og anbefalt, sier Braadland.

Undersøkelsen viser også at det er flest kvinner som er tilbøyelige til å legge seg i det feltet hvor det er lengst kø ‒ 62 prosent kvinner mot 48 prosent menn.

Braadland tror selve skiltet fører til at mange gjør feil når det kommer til fletting.

‒ Bruken av sort pil og rød pil forteller om hvem som har forkjørsrett og hvem som har vikeplikt når et kjørefelt slutter. Mange forstår dette som at man raskest mulig må komme seg inn i det feltet som har forkjørsrett, sier NAF-representanten, som mener at dette burde vært bedre skiltet.

‒ Dette kunne åpenbart vært skiltet annerledes. Det kunne vært et underskilt som forklarer at man skal kjøre så langt frem man kan før det ene feltet opphører, for her er det mange som ikke kjenner reglene, sier han.

Hva gjør du når du ser dette skiltet?

Menn: Kvinner: Totalt:
Legger meg bakerst i feltet med lengst kø48 %62 %55 %
Hvorav: Legger meg på midtlinjen for å hindre andre4 %5 %5 %
Kjører så langt fram jeg kan i feltet med kortest kø52 %39 %46 %
Antall spurte5565281.103

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

2 KOMMENTARER

  1. Elendig skrevet. Elendig forklart. Et sentralt spørsmål er selvfølgelig hvem som får skylden dersom det blir kollisjon….man skulle tro at de som ligger i det røde feltet får skylden….og det ønsker ikke jeg……derfor forsøker jeg alltid å komme meg over i det sorte feltet straks jeg ser skiltet….men det irriterer alltid at noen presser seg fem i det røde feltet frem til flettepunktet , fordi da får jeg noen til venstre som skal presse seg inn og dette kan selvfølgelig føre til kollisjon , det hele blir farlig…..Jeg skjønner meg simpelthen ikke på de som har skrevet artikkelen!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her