- Annonse -
HjemNyheterEt kunstverk av en Porsche 911

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til Autoart.

Det finnes to tidsregninger når det kommer til Porsche 911 ‒ den før og etter de luftkjølte motorene.

- Annonse -

De fire første versjonene, den originale 911 som kom i 1964, 930-versjon (1975), 964-modellen (1989) og 993-utgaven lansert i 1994 har luftkjølt motor, mens 996 (1997), 997 (2004), 991 (2011) og den nye 992-versjonen av ikonet som kom i 2019 har en vannkjølt motor.

Så skal man ha en virkelig klassisk utgave av 911 må man altså gå for de luftavkjølte versjonene med sin egen råskap og sjarm, og ettersom 993-serien var den siste luftkjølte anser mange denne som den aller beste utgaven.

Paul Stephens og hans Autoart startet å konvertere 964-utgavene for over 20 år siden, og det er kanskje ikke så rart. Dette var den første utgaven som hadde integrerte fangere, den automatiske Tiptronic-kassen og var mulig å få med firehjulsdrift. Den ble raskt en favoritt.

Men de var naturligvis ikke de eneste som moderniserte 964-utgaven.

- Annonse -

‒ Den har vist seg å være veldig populær blant selskaper, og hver av dem ønsker å rekonstruere den til sin tolkning av en tidligere 911, sier Paul Stephens.

‒ Men vi har aldri vært et selskap som skal kopiere andre, og følte at tiden var inne for å sette vårt preg på den siste luftkjølte 911, 993.

Den beslutningen angrer han garantert ikke på, for resultatet er et kunstverk av en 911.

Og oppgaven var da også ganske enkel, men svært så utfordrende.

- Annonse -

«Ta en 993 og gjør den 25 prosent bedre ‒ på alle områder», var den korte beskjeden han fikk fra kunden.

Autoart har en filosofi som heter «mindre er bedre», og det betyr et renere design og ikke minst mindre kilo. Men det betyr ikke mindre krefter, for som alle seriøse tunere gjelder det også å gjøre bilene litt mer potente.

Løsningen var å kombinere gateutgaven med den løpsrettede 993RS, og plusse på med enda mer moderne GT-komponenter og Paul Stephens’ egne deler.

Resultatet er en lekker, lett og ganske så sint Porsche 911 Autoart 993R:

Porsche 911 993 er ganske så slank fra før av, og basisbilen 993 Carrera 2 (C2) veier kun 1.370 kilo og raceren 993 RS kun 1.270 kilo. Autoart 993R slår dem begge, for denne veier inn til 1.220 kilo. Det er til og med lettere enn superutgaven av 997-serien, for en 997 GT3 veier 1.395 kilo.

Kreftene skal det heller ikke stå på.

Paul Stephens byr på en motor på 330 bhk og en på hele 360 bhk, og man må opp til nevnte 997 GT3 for å finne en med mer krefter ‒ 409 bhk.

Kombinerer man vekt og krefter så har Autoart 993R med den største motoren en kraft-til-vekt på 295 bhk per tonn, mens bilen som er utgangspunkt, 993 C2, har 198 bhk per tonn. Nesten hundre mer hester per tonn, altså.

Og rødlinjen er ikke ille den heller, for denne går på formidable 8.500 r/min.

I tillegg sier Stephens at de har gått gjennom hver eneste del og hver eneste skrue, og selvsagt oppgradert det aller meste knyttet til drivverket.

‒ Vi valgte 993-modellen da det er den mest avanserte serien fra den luftkjølte æraen, og har et unikt utseende som fortsatt er verdsatt i dag, sier Stephens.

‒ Det er derfor 993R virkelig presser vår årelange luftkjølte erfaring til det ytterste, fra motor, fjæring, lette paneler, til bilens skreddersydde minimalistiske interiør. 993R er ikke en svanesang, men jeg ønsket at den skulle være «den beste av» Autoart.

Han håper resultatet blir verdsatt av «de mest ivrige 911-elskere», og han trenger nok ikke å være altfor bekymret for mottakelsen som denne perlen kommer til å få.

Sjekk den ut selv, for her er bildene av Porsche 911 Autoart 993R.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her