Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke?


For rundt ett år siden skjedde det store ting over hos Audi. De hadde nemlig på gang sin tredje generasjon av selveste RS 3, den langt villere søsteren til folkebilen Audi A3.

Som vanlig hadde Audi overgått de tidligere generasjonene, og den nye RS 3 hadde en fornyet utgave av den prisbelønte 2.5-liters TFSI-motoren som bød på 400 hestekrefter ved 5.600 r/min.

Dreiemomentet var heller ikke ille, for den 5-sylindrede motoren kunne by på 500 Nm mellom 2.250 og 5.600 r/min. Men dette var ikke den aller største nyheten den nye RS 3 kunne by på.

Audi hadde nemlig utviklet noe som er kalt en «Torque Splitter», og dette åpner for å fordele dreiemomentet enda bedre til hjulene. I ren quattro-ånd skulle altså den nye RS 3 ha enda bedre feste på underlaget.

Resultatet kunne de skryte av et par uker etter debuten, for da hadde de luftet sin nye lommerakett rundt verdens tøffeste racerbane ‒ den 20,8 kilometer lange Nordschleife på Nürburgring.

I 2019 satte en Renault Mégane R.S. Trophy-R en ny banerekord for kompakte serieproduserte biler, og den lød på 7:45,39 minutter. Det var ingen match for RS 3. Bilen ble klokket inn til klokket inn til 7:40,748 minutter ‒ 4,64 sekunder raskere.

Dermed var den formelt ansett som verdens raskeste kompakte bil, og den banerekorden står fortsatt den dag i dag.

Men ikke alle er fornøyde med hva en standard Audi RS 3 klarer, og noen gjør til og med noe med det. Slik som tyske ABT, en slags offisiell tuner av bilene til de fire ringene.

Sist ABT kunne lokke med en tunet Audi handlet det om SUV-sjefen RS Q8 som de hadde gitt 800 hk og 1.000 Nm, så nå hopper de til motsatt ende rent størrelsesmessig ‒ kompakte RS 3.

Den har de allerede tunet til 460 hk, men nå strekker de strikken enda mer. Det grønne trollet kalt ABT RS3-R Sportback har nemlig hele 500 hk, og dette er så ekstremt at selv ABT begrenser antallet til 200 enheter.

‒ Du bør ikke utsette møtet med den kjekke lille racerbilen vår altfor lenge – for snart kan alle bilene bli utsolgt, sa Hans-Jürgen Abt da tunerne viste den fram i forrige måned.

Og det gjorde han med et stort smil, og det er ikke vanskelig å skjønne. For sjekk denne bilen:

Selvsagt har ikke ABT nøyd seg med kun å trimme motoren, for her er bilen finjustert med en omfattende aero-pakke, nye smidde hjul og mye mer.

De ekstra kreftene kommer fra ABT Power R-oppgradering, en ABT intercooler og en ABT Engine Control, noe som i tillegg til 500 hk gir et dreiemoment på 600 Nm. Resultatet er 0-100 km/t på 3,3 sekunder, ned halvsekundet fra standard RS 3. Toppfarten er for øvrig begrenset til 300 km/t.

Og de som ligger bak en ABT RS3-R Sportback bør også se at dette er en litt spesiell A3-utgave, for ABT har gitt den to doble enderør som en slags advarsel.

Fjærer og stabilisatorstag er også oppgradert, og bilen kan senkes mellom 20- og 40 mm for ekstra sportslige egenskaper.

Både fargen på bilen på bildene, aero-pakken og ikke minst de 20-tommers felgene bør skape oppsikt, mens grepet blir ivaretatt av dekkene med dimensjonen 245/30.

Siden bilen er såpass eksklusiv som den er kommer den også med merker som viser hvilken utgave den er, som for eksempel «ABT RS3-R 1/200» på den første bilen.

Her er den ultimate Audi A3-utgaven, nemlig det grønne beistet ABT RS3-R:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter