En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et klart bevis på.


At amerikanske Ringbrothers vet hva de holder på er de mange prisene de har hanket inn et bevis på, men det betyr ikke at de surfer på gamle meritter. Det er en Ford Mustang kabriolet et klart eksempel på.

Som de fleste andre bil-modderne tar også selskapet grunnlagt av brødrene Jim og Mike Ring imot oppdrag fra enkeltpersoner, og nå har de altså bygd om en virkelig klassiker for en kunde ‒ en Ford Mustang 1964-modell.

Målet var å gjøre den nye utgaven like attraktiv som den gamle, men med en moderne appell og en bøtte med krefter. Det har de gjort ved å modifisere absolutt hele bilen, minus senterkapselen til hjulene. Ja, ifølge Ringbrothers er dette den eneste delene de ikke har byttet ut eller fornyet i større grad.

‒ Kunden var svært involvert i prosessen og var opptatt av å opprettholde et subtilt, stock-lignende utseende, sier Mike Ring.

‒ Alt ble hentet fra Mustangens originale design, men vi gjorde linjene skarpere og la til en rekke 3D-printede detaljer for å gjøre den virkelig unik.

Broren legger til at alle delene på bilene er oppdatert med de originale designelementene i tankene, ned til de ikoniske Mustang-baklyktene, bensindekselet og løpende hesteemblemer.

‒ Det er mange nyanser som gikk inn i designet, og vi er stolte av det aspektet av bygget. Bare ekspertøyet vil være i stand til å skjelne de subtile forskjellene, sier Jim Ring.

Så seriøst her da tatt på jobben at «Caged», som denne er døpt, er både lengre og bredere enn den originale som var utgangspunktet. Så ja, de har faktisk også jobbet med selve chassiset til bilen. Det må nemlig takle noe ganske så digert under panseret.

For inn i motorrommet har de plassert en diger Ford Performance 5-liters V8-motor som skal sørge for kreftene, og for å sende disse ned til hjulene har klassikeren også fått en ny Ford automatkasse med hele 10 trinn. Så nei, ingen manuelle gir for denne.

18-tommers felger og dekk fra Continental sørger for grepet. Og ja, andre ting som fjæring og bremser er selvsagt også oppgradert med moderne løsninger.

Alt dette tar selvsagt tid.

‒ Totalt ble mer enn 4.200 timer investert i å bringe «Caged» til live, sier Jim Ring.

Alle er nok ikke like glade for en slikt omfattende ombygging av en klassiker som jo de gamle Mustangene er, men som du kan se av bildene under er resultatet uansett ganske så spektakulært.

Og det er uansett kunden som bestemmer, og siden han, eller henne, har vært involvert i hele prosessen, får vi tro at vedkommende er ganske så stolt av resultatet.

Her er Ford Mustang «Caged», en bil helt uten like.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter