Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk.


Det gjelder alltid å overgå seg selv. Men det er ganske vanskelig om du heter The Little Car Company og lager små elektriske biler som kan kjøres av både barn og voksne. Vi kunne sagt kjørbare lekebiler, men dette er alt annet enn en lek.

For det britiske selskapet som altså lager biler i litt mindre størrelser har nemlig bygd opp en skryteliste de færreste forunt, og de to siste bilene er en klassisk Bugatti og selveste Aston Martin DB5 ‒ den ultimate Bond-bilen.

Så hvordan i alle dager skal de overgå dette?

Vel, hva med en Ferrari 250 Testa Rossa? En ekte legende som herjet racerbanene på slutten av 1950-tallet. Den var rask, majestetisk og særs vakker ‒ en uslåelig kombinasjon!

At den nesten var uslåelig viser også statistikken. En av de virkelig store Ferrari-utgavene tok rundt 18 store seire i løpet av historien, inkludert tre verdensmesterskap for sportsbiler i 1958, 1960 og 1961.

Og bare så det er sagt. Dette er den eneste bilen fra Ferrari som har vunnet 24-timers Le Mans fire ganger – i 1958, 1960, 1961 og 1962. Det inkluderer versjonen 330 TR, den den aller siste utgaven.

Den steilende hingsten satte sluttstrek for bilen i 1961, men nå dukker det opp en ny utgave. En som er kalt Ferrari Testa Rossa J. Ja, J for Junior.

For Ferrari og The Little Car Company har nemlig slått seg sammen for å lage en litt mindre og helelektrisk versjon av ikonet, og resultatet er ikke overraskende svært så spektakulært.

Begrenset til 299 biler, har ikke overraskende Ferrari ledet alle aspekter av prosjektet, men det er det lille selskapet som har håndlaget selve bilen ut fra de originale tegningene som de har fått av Ferrari Classiche-avdelingen.

Ferraris Centro Stile har i tillegg overvåket designet, og resultatet er en Testa Rossa J laget med håndslåtte aluminiumspaneler som hyller alle aspekter rundt den originale 250 Testa Rossa ‒ inkludert de ikoniske «pontongskjermene».

Og det beste? En av disse kan bli din. Det verste? Du trenger sikkert et lass med penger, og må by på bilen under en auksjon i Pebble Beach senere denne måneden. Vinnerbudet blir for øvrig donert til et veldedig formål.

Mer eksakt er bilen som går under hammeren en 75 prosent replika av bilen som vant Le Mans tilbake i 1958, bil nummer 22. Der ble den for øvrig rattet av blant andre Ed Hugus som bodde i Pebble Beach…

Slik ser den fantastiske junior-bilen ut:

Pebble Beach Edition «Lucybelle II» som denne bilen heter er altså så ekte som det er mulig å få en slik bil, og lakken og frontmerket er blant annet hentet fra Ferraris nåværende utvalg, og ting som frontlys, bremselysene bak og horn fungerer selvsagt fullt ut.

Ingen detaljer er oversett. På innsiden er det for eksempel en plakett på dashbordet hvor det står «1 av 1 – 2022 Pebble Beach Edition», akkurat som de ekte supereksklusive spesialbilene som blir laget.

Bilen som tilbys under Bonhams Quail Lodge Auction er selvsagt helt ny, og innsiden er drapert i overdådig rødt skinn ‒ akkurat slik Ferrari gjør med sine «ekte» biler. Setene er laget for å matche den originale «Lucybelle II» Testa Rossa helt ned til de hvite rørene.

Men alt er ikke helt likt. Overføringstunnelen er fjernet og de to originale setene er erstattet med sitteplasser som kan romme en voksen og junior. Rattet kommer, som originalen, med verdens minste hurtigutløsende rattsystem, slik at føreren enkelt kan komme seg inn og ut av bilen.

De klassiske runde instrumentene er også på plass, dog med en litt annen rolle. Dette er nemlig en elbil, så for eksempel viser olje- og vannmålerne overvåker batteri- og motortemperaturene, mens drivstoffmåleren nå er batterimåleren og turtelleren er speedometeret.

Det er til og med en kraftmåler som også viser nivået av regenerativ bremsing som utløses.

Ja, selv Manettino er på plass i bilen. Dette er den røde bryteren på rattet som lar føreren endre kjøremodus, og denne her er inspirert av den som brukes i selveste Ferrari 812 Superfast.

Den er ikke bare til pynt, for her er det faktisk fire kjøremoduser slik at barn i alle aldre skal komme seg tryt fram.

  • Nybegynner: 1kW / 24 km/t
  • Komfort: 4kW / 40 km/t
  • Sport: 10 kW / 80 km/t
  • Løp: 12 kW / 80 km/t

Ferrari og The Little Car Company nikker også til dagens generasjon av Ferraris gatebiler, og pedalene er hentet fra F8 Tributo og dekkene montert på håndlagde 12-tommers stålfelger er levert av Ferrari-partner Pirelli.

Fjæringen er ivaretatt med Bilstein spiraldempere og tilpassede fjærer finjustert og signert av Ferraris testpiloter på Fiorano testbane i Maranello.

De tre batteriene som driver elmotoren er plassert foran på bilen, og gir omtrent 90 kilometer rekkevidde ‒ om du ikke er altfor hard på gasspedalen da.

Batteriene er tilgjengelig under frontpanseret, mens bilen også kan lades der tanklokket tidligere satt.

‒ Denne vakre Testa Rossa J er et perfekt eksempel på den fenomenale detaljen og håndverket som teamet vårt bruker på å produsere disse fantastiske bilene, sier Ben Hedley, administrerende direktør i The Little Car Company.

Her er bilder av det som muligens er verdens kuleste bil for junioren, den fabelaktige Ferrari Testa Rossa J.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter