- Annonse -
HjemNyheterVerdens kuleste VIP-bil

Verdens kuleste VIP-bil

Den første Bugatti-babyen er nå levert, og denne skal brukes til å frakte VIP-passasjerer rundt på en flyplass i De forente arabiske emirater.

Få merker kan skryte av en historie som Bugatti, dette merket som allerede på 1920-tallet lagde drømmebiler som parkerte det som var av rivaler.

- Annonse -

Mannen bak de imponerende bilene het Ettore Bugatti, og gjennombruddet kom med den revolusjonerende modellen Type 35. Denne var så imponerende godt laget at den like godt feide inn til mer enn 2.000 seire på racerbanen, og for å feire den enorme suksessen bestemte grunnleggeren seg for å gjøre noe spesielt da yngstesønnen rundet fire år.

Sammen med eldstesønn og senere Bugatti-sjef Jean ville han overraske lille Roland med en eksklusiv lekebil av Type 35, og fikk laget en kjørbar kopi på 50 prosent fysisk størrelse av den lynraske racerbilen.

Lekebilen var ikke overraskende svært så imponerende, men det var en ting Bugatti ikke hadde tatt høyde for.

Kundene.

- Annonse -

Lekebilen kunne nemlig sees rundt fabrikken i Molsheim, så da de rike kundene fikk øye på denne skulle selvsagt også de ha en slik til sine sønner. Dermed måtte Ettore, Jean og resten av Bugatti-folkene rett og slett sette i gang en produksjon av bilen som fikk navnet Bugatti Baby.

Totalt satte de sammen 500 eksemplarer fra 1927 til 1936, og disse lekebilene var både så spesielle og godt laget at mange faktisk har overlevd til i dag.

Og Bugatti selv har ikke glemt den populære babyen.

Så da Bugatti-merket rundet 110 år i 2019 kunne franskmennene vise fram en Bugatti Baby II, selvsagt også en kopi av ikonet Type 35.

- Annonse -

De hadde gardert seg ved å slå seg sammen med lekebilspesialistene The Little Car Company, og sammen har de laget en ny baby som denne gang er 75 prosent av den originale racerbilen. Og med økt størrelse er det også plass til to i bilen, samt at denne passer for ungdom fra 14 år og oppover.

Det skal lages 500 eksemplarer av verdens kuleste minibil, og i vanlig Bugatti-ånd er alle bilene unike og laget sammen med kundene. Ja, de har til og med egne chassisnumre.

Den første er altså levert, og havnet i Emiratene. Denne har karbonfiber og «Vitesse»-spesifikasjoner og et 2.8 kWh stort batteri, og selvsagt en egen «Speed Key» akkurat som den ekte hyperbilen Chiron. Ja, det er til og med en Touring-pakke som blant annet inkluderer LED-lys og bremselys.

Den andre Bugatti baby II som er levert havnet i Belgia, og denne har fått farger og spesifikasjoner som passer til eierens Bugatti Type 35. For ja, han har åpenbart en slik også.

Denne samleren bydde og fikk tilslaget på bilen med chassisnummer 388, og får også litt god samvittighet med på kjøpet. Bugatti donerer nemlig overskuddet til gode formål i bilindustrien.

Men Bugatti leker ikke butikk når det kommer til de nye eierne. Her er det full pakke med medlemskap i den veldig eksklusive Bugatti Owner’s Club og den nye The Little Car Club, noe som åpner for at Baby II faktisk får tilgang til en rekke racerbaner verden over. Og ja, det er 12 måneders garanti.

Baby II kommer i to basisutgaver, Novice med 1,3 hk og en toppfart på 20 km/t og Expert med 5,4 hk og 45 km/t toppfart.

På toppen av dette er det mulig å velge enten Vitesse eller Pur Sang, som byr på enda flere krefter og Speed Key. Her er det hele 13,4 hk og en toppfart på 70 km/t. Og ettersom dette er en bil som kun veier 230 kilo, går 0-60 km/t også ganske så greit unna ‒ 6 sekunder. Så se opp om du er på Al Maktoum International Airport, for det kommer kanskje en VIP som har dårlig tid.

‒ Vi er svært begeistret at kundene nå kan ta i bruk disse ekstraordinære små bilene, sier Ben Hedley, administrerende direktør i The Little Car Company.

‒ Bugatti Baby II er virkelig en moderne hyllest til Ettore Bugattis originale mesterverk, og vi er veldig stolte av å se disse levert til eierne. Hver eneste Bugatti Baby II er nydelig håndbygd etter kundens nøyaktige spesifikasjoner, slik at hvert kjøretøy som forlater verkstedet vårt er helt unikt. Vi gleder oss til å se disse kjøretøyene bli elsket i mange år fremover, og vi håper at vi har inspirert en ny generasjon unge Bugatti-entusiaster.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her