HjemNyheterVerdens kuleste VIP-bil

Verdens kuleste VIP-bil

Den første Bugatti-babyen er nå levert, og denne skal brukes til å frakte VIP-passasjerer rundt på en flyplass i De forente arabiske emirater.

Få merker kan skryte av en historie som Bugatti, dette merket som allerede på 1920-tallet lagde drømmebiler som parkerte det som var av rivaler.

- Annonse -

Mannen bak de imponerende bilene het Ettore Bugatti, og gjennombruddet kom med den revolusjonerende modellen Type 35. Denne var så imponerende godt laget at den like godt feide inn til mer enn 2.000 seire på racerbanen, og for å feire den enorme suksessen bestemte grunnleggeren seg for å gjøre noe spesielt da yngstesønnen rundet fire år.

Sammen med eldstesønn og senere Bugatti-sjef Jean ville han overraske lille Roland med en eksklusiv lekebil av Type 35, og fikk laget en kjørbar kopi på 50 prosent fysisk størrelse av den lynraske racerbilen.

Lekebilen var ikke overraskende svært så imponerende, men det var en ting Bugatti ikke hadde tatt høyde for.

Kundene.

- Annonse -

Lekebilen kunne nemlig sees rundt fabrikken i Molsheim, så da de rike kundene fikk øye på denne skulle selvsagt også de ha en slik til sine sønner. Dermed måtte Ettore, Jean og resten av Bugatti-folkene rett og slett sette i gang en produksjon av bilen som fikk navnet Bugatti Baby.

Totalt satte de sammen 500 eksemplarer fra 1927 til 1936, og disse lekebilene var både så spesielle og godt laget at mange faktisk har overlevd til i dag.

Og Bugatti selv har ikke glemt den populære babyen.

Så da Bugatti-merket rundet 110 år i 2019 kunne franskmennene vise fram en Bugatti Baby II, selvsagt også en kopi av ikonet Type 35.

- Annonse -

De hadde gardert seg ved å slå seg sammen med lekebilspesialistene The Little Car Company, og sammen har de laget en ny baby som denne gang er 75 prosent av den originale racerbilen. Og med økt størrelse er det også plass til to i bilen, samt at denne passer for ungdom fra 14 år og oppover.

Det skal lages 500 eksemplarer av verdens kuleste minibil, og i vanlig Bugatti-ånd er alle bilene unike og laget sammen med kundene. Ja, de har til og med egne chassisnumre.

Den første er altså levert, og havnet i Emiratene. Denne har karbonfiber og «Vitesse»-spesifikasjoner og et 2.8 kWh stort batteri, og selvsagt en egen «Speed Key» akkurat som den ekte hyperbilen Chiron. Ja, det er til og med en Touring-pakke som blant annet inkluderer LED-lys og bremselys.

Den andre Bugatti baby II som er levert havnet i Belgia, og denne har fått farger og spesifikasjoner som passer til eierens Bugatti Type 35. For ja, han har åpenbart en slik også.

Denne samleren bydde og fikk tilslaget på bilen med chassisnummer 388, og får også litt god samvittighet med på kjøpet. Bugatti donerer nemlig overskuddet til gode formål i bilindustrien.

Men Bugatti leker ikke butikk når det kommer til de nye eierne. Her er det full pakke med medlemskap i den veldig eksklusive Bugatti Owner’s Club og den nye The Little Car Club, noe som åpner for at Baby II faktisk får tilgang til en rekke racerbaner verden over. Og ja, det er 12 måneders garanti.

Baby II kommer i to basisutgaver, Novice med 1,3 hk og en toppfart på 20 km/t og Expert med 5,4 hk og 45 km/t toppfart.

På toppen av dette er det mulig å velge enten Vitesse eller Pur Sang, som byr på enda flere krefter og Speed Key. Her er det hele 13,4 hk og en toppfart på 70 km/t. Og ettersom dette er en bil som kun veier 230 kilo, går 0-60 km/t også ganske så greit unna ‒ 6 sekunder. Så se opp om du er på Al Maktoum International Airport, for det kommer kanskje en VIP som har dårlig tid.

‒ Vi er svært begeistret at kundene nå kan ta i bruk disse ekstraordinære små bilene, sier Ben Hedley, administrerende direktør i The Little Car Company.

‒ Bugatti Baby II er virkelig en moderne hyllest til Ettore Bugattis originale mesterverk, og vi er veldig stolte av å se disse levert til eierne. Hver eneste Bugatti Baby II er nydelig håndbygd etter kundens nøyaktige spesifikasjoner, slik at hvert kjøretøy som forlater verkstedet vårt er helt unikt. Vi gleder oss til å se disse kjøretøyene bli elsket i mange år fremover, og vi håper at vi har inspirert en ny generasjon unge Bugatti-entusiaster.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her