Xpeng P7 kommer med firehjulstrekk

Xpengs neste modell kommer både som firehjulstrekk og bakhjulstrekk, mens rekkevidden passerer 500 kilometer med god klaring for den som går lengst.


Rett før jul kunne den norske importøren Zero Emission Mobility levere ut sin første Xpeng til en kunde, og det kinesiske merket var dermed formelt i gang med sin europeiske satsing.

Bilen det handlet om var SUV-modellen G3, som snart får besøk av en ny Xpeng her i Norge.

I fjor sommer startet Xpeng leveringene av sedanmodellen P7 på hjemmebane, og siden har de jobbet med en europeisk utgave. Eller skal vi si to europeiske utgaver.

For nå kan importøren røpe noen detaljer om Xpeng P7, og det inkluderer to versjoner av bilen.

‒ Med sportslig, spennende design, lang rekkevidde og firehjulstrekk er P7 en bil vi har svært høye forventninger til, sier Espen Strømme som er daglig leder i Zero Emission Mobility.

‒ Bilene vil være svært godt utstyrt med mye utstyr som standard. Sportsseter i nappaskin, en perfekt vinklet 14,96 tommers berøringsskjerm og et særdeles delikat interiør er bare noe kunden vil oppleve i det de setter seg inn i en P7.

To viktige ting for rekkevidden er aerodynamikk og vekt, og Xpeng har jobbet hardt med begge disse tingene under utviklingen av P7. Luftmotstanden er opplyst til å ha en Cd-verdi på 0,236, noe som er svært lavt, mens vekten er holdt nede ved blant annet å bruke aluminium.

Et annet viktig element i rekkevidden er selvsagt batteripakken, men importøren opplyser ikke hvilken størrelse denne har i P7. Men rekkevidden er klar.

Den med firehjulstrekk som Strømme nevnte har fått en estimert rekkevidde på 470 kilometer, mens den med bakhjulstrekk har fått rekkevidden estimert til 530 kilometer. Det er for eksempel hakket bedre enn Volkswagen ID.4, aprils mest solgte bil her i Norge, men blir også grundig slått av langdistanseversjonen av Tesla Model 3 som P7 jo kan minne litt om i designet. Denne har en oppgitt rekkevidde på 614 kilometer.

Når det kommer til lading nøyer importøren seg å si at den kommer med CCS-tilkobling, og at 15 minutter med lading skal gi 120 kilometer med rekkevidde.

Xpeng P7 kommer også med førerassistenten Xpilot 2.5 og Xpengs eget operativsystem kalt Xmart OS, mens blant annet 31 sensorer skal sørge for å gjøre bilen ganske selvkjørende i enkelte situasjoner.

Det er også klart at P7 har litt dansk i seg, for lydsystemet kommer fra Dynaudio. Og de danske drengene har åpenbart jobbet hardt med løsningen, for her snakker vi om et spesialtilpasset lydanlegg med hele 18 høyttalere.

En kul greie her er at to diskant-høyttalere heves opp fra dashbordet når bilen startes, samt at nakkestøtten i førersetet har en høyttalere slik at føreren både kan snakke i telefonen og få veibeskrivelser og varsler uten å forstyrre passasjerene.

På toppen av dette har Xpeng P7 også 13 innvendige detaljlys som også er programmert for å understreke lydbildet i bilen.

Strømme sier at den utgaven som skal til hit er «grundig testet over flere måneder på norske og europeiske veier», mens Xpeng selv sier at de tar svært seriøst på oppgaven.

‒ Det norske markedet er veldig viktig for oss, både med tanke på teknologiutvikling og bilens prestasjoner, sier Leon He, visepresident for International Business i Xpeng.

‒ Norge er et modent elbilmarked der kundene vet hva de krever av en elbil, og vi kan på en ordentlig måte teste hvordan bilene våre mestrer det tøffe, norske klimaet. Norge det første markedet i Europa som får Xpeng P7 på veiene, og det markerer en absolutt milepæl for oss. Xpeng P7 er flaggskipmodellen, og vil være banebrytende i sin klasse.

Prisene er fortsatt ikke klare, men den norske importøren lover at de skal bli svært konkurransedyktige.

‒ Det er ingen tvil om at Xpeng P7 skal gi mye bil for pengene. Det uavhengige analyseselskapet Jato vurderte at vår første modell, Xpeng G3, ga nesten 100.000 kroner i bedre verdi enn konkurrentene. P7 skal ikke bli noe dårligere, slår Strømme fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter