Mercedes’ «norske» el-varebil strekker ut rekkevidden

Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range byr på 366 kilometer i oppgitt rekkevidde.


Det tyske stjernemerket sysler ikke kun med EQ-serien når det kommer til helelektriske kjøretøy, for nå Norges-lanseres det en ny elektrisk Vito-versjon.

Her har Mercedes erstattet forbrenningsmotoren under panseret med en elmotor som driver forhjulene, noe som gir eVito 204 hestekrefter og et dreiemoment på 362 Nm. Toppfarten er satt til 140 km/t, men det er mulig å heve denne til 160 km/t.

En elbil trenger også et ganske stort batteri, og i den nye utgaven som jo heter eVito Tourer Long Range har tyskerne puttet inn et ganske så voksent et på 100 kWh. Dette gir den altså en oppgitt rekkevidde på 366 kilometer, noe som ifølge Mercedes er klasseledende.

De følger opp med en hurtiglading på 110 kW, noe som betyr at det i teorien blir mulig å lade den fra 10 til 80 prosent på under 45 minutter. Med en AC lader på opptil 11 kW tar det i underkant av 10 timer til batteriet er fulladet, opplyser Mercedes.

Den helelektriske versjonen kommer i to utgaver, lang (5,14 meter og lasteromvolum på 6,0 m3) og ekstra lang (5,37 meter og lasteromvolum på 6,6 m3), har en totalvekt på 3.500 kilo og kan frakte inntil 700 kilo i lasterommet avhengig av bilens utstyr.

Mercedes Norge opplyser også at eVito Tourer Long Range kan bestilles med skyvedører på begge sider, og har rom nok for tre europaller.

Ettersom dette er en Mercedes er det grunn til å forvente litt utstyr selv i en elektrisk varebil, og standardutstyret inkluderer blant annet aktiv bremseassistent, cruisekontroll, forvarming av kupé, DAB+, regnsensor, lettmetallfelger og komfort-skillevegg.

Vi skrev at den er «norsk», og det er på en måte riktig. Mercedes-Benz eVito Tourer er nemlig bygget om av Lafinto som er spesialister på varebiler.

Mercedes Norge melder nå at de har lansert bilen, og gitt den en introduksjonspris som starter på 539.900 kroner.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter