Annonse
Hjem Elbiler Mercedes EQA får nå to viktige Norges-ting

Mercedes EQA får nå to viktige Norges-ting

I februar åpnet Mercedes for salget av elbilen EQA, men det var av utgaven med forhjulstrekk og med en noe begrenset tilhengervekt. Nå kommer to versjoner som fyller ut disse «Norges-hullene».

Mercedes er som kjent i gang med en ganske så stor elbil-satsing, og enn så lenge har dette resultert i de helelektriske modellene EQA, EQB, EQC, EQS, EQT og EQV.

Når det gjelder den første i alfabetet og dermed også den minste i Mercedes’ EQ-familie, åpnet Mercedes for salg av EQA i februar, og flere eksemplarer av EQA 250 ruller allerede rundt på norske veier.

Dette er en utgave med tohjulstrekk med 190 hk og et batteri på 66,5 kWh, hvor rekkevidden er opplyst til 426 kilometer og hengervekten er begrenset til 750 kilo. EQA 250 starter på 408.000 kroner før frakt og levering.

Nå får denne to storesøstre i versjonene EQA 300 4Matic og EQA 350 4Matic, noe som betyr enda mer krefter, firehjulstrekk og langt mer hengerekt.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Med de nye utgavene introduseres 4Matic firehjulstrekk og tilhengerfeste med tauekapasitet på opptil 1.800 kilo til EQA, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

‒ Begge utgavene vil få en rekkevidde på opptil 432 kilometer og god bakkeklaring. Med andre ord en bil som vil passe like godt i det urbane bymiljøet, som på langturer med krevende veier.

Tyskerne har altså ikke rørt batteriet som fortsatt er på 66,5 kWh, men puttet inn en ekstra elmotor som sørger for firehjulstrekk. EQA 250 har en asynkron motor (ASM) på forakslingen, noe også EQA 300 4Matic og 350 4Matic har, men disse kan også skilte med en permanent synkron motor (PSM) på bakakselen.

Ifølge Mercedes blir kraftdistribusjonen mellom for- og bakaksel er kontrollert 100 ganger i sekundet, avhengig av kjøresituasjonen, og forbruket optimaliseres ved å bruke motoren på bakakselen så ofte som mulig.

Med dobbelt så mange motorer går kreftene selvsagt også opp, og 300-versjonen har en total systemeffekt på 228 hk og 350 har hele 292 hk.

Firehjulstrekk og flere hester betyr også kvikkere biler, for mens EQA 250 klarer 0-100 km/t på 8,9 sekunder gjør 300 4Matic denne øvelsen på 7,7 sekunder. Men sprintdronningen er selvsagt 350 4Matic, som når 100 km/t på kun 6,0 sekunder.

Sammenlignet med EQA 250 skyter heller ikke prisene voldsomt i været, og EQA 300 4Matic starter på 444.000 kroner og EQA 350 4Matic på 466.000 kroner.

EQA 250 har altså ankommet kongeriket, men de som helst vil ha en med firehjulstrekk som kan dra enda tyngre hengere må vente til i slutten av sommeren ‒ da er nemlig de første eksemplarene ventet inn til Norge.

Fakta Mercedes EQA 300 4Matic og Mercedes EQA 350 4Matic:

EQA 300 4MaticEQA 350 4Matic
HjuldriftFirehjulstrekkFirehjulstrekk
Rekkeviddekm432432
Effekthk228292
DreiemomentNm390520
0-100 km/tsek7,76,0
Toppfartkm/t160160
BatterikapasitetkWh66,566,5
HurtigladerkW100100
Blandet forbrukkWh/100 km17,5-18,517,5-18,5
Pris (eks. levering)kr444.000,-466.000,-

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,124FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker