- Annonse -
HjemElbilerGenesis kommer nå til Europa

Genesis kommer nå til Europa

Vi hadde en mistanke om at Genesis var på tur til Europa da de viste fram en elbil, og nå bekrefter det sørkoreanske merket at de faktisk setter kurs for det gamle kontinentet.

Genesis er Hyundais svar på Toyotas Lexus-merke, men etter at modellen ble etablert som et eget frittstående merke i 2015 har de mer luksuriøse bilene holdt seg unna Europa.

- Annonse -

Men etter fem og et halvt år har også nye tider nådd Genesis, og i forrige måned kunne det relativt ferske merket vise fram sin aller første elbilmodell.

Denne er kalt Electrified G80, og vi slo raskt fast i saken vi skrev at merket plutselig er ganske mer aktuelt for Norge. Og det stemte ganske så bra.

For nå melder merket at de har opprettet en avdeling kalt Genesis Motor Europe som skal legge til rett for en europeisk satsing, hvor Storbritannia, Tyskland og Sveits blir de tre første landene ut. Deretter skal de utvide fortløpende.

Genesis har fordelen av at de kan starte med blanke ark her i Europa, og vil dermed satse på nettsalg og utvalgte visningssentre slik flere andre nye merker også gjør. Visningssentrene er for øvrig kalt Genesis Studios, og de tre første kommer i London, München og Zurich.

- Annonse -

Ettersom Genesis er et litt mer luksuriøst merke har de også mye fokus på service, og en viktig faktor her blir noe kalt Genesis Personal Assistant. Gjennom dette skal hver og en kunde bli godt kjent med sin personlige Genesis-assistent, noe som selvsagt knytter bånd mellom merket og de som eier bilen. Så premium kundebehandling fra premium-merket.

Genesis Europa melder også at de skal kjøre en flat prisstruktur, 5-års garanti og ingen skjulte kostander. Og ja, de kommer mer enn gjerne til deg, for du skal ikke trenge å besøke en lokal forhandler for verken å bestille eller få levert bilen din.

Så hva kan vi vente oss?

Jo, først ut er den nye Genesis G80 og SUV-versjonen GV80. Det er ganske enkelt å spotte en Genesis, som foruten litt mer elegante linjer også har en signaturdetalj i to flate frontlykter som ligger under hverandre.

- Annonse -

Men for nordmenn er det mest spennende med inntoget av Genesis den nye modellen de viste fram under Auto Shanghai i forrige måned, Genesis Electrified G80.

Dette er som navnet sier en elektrifisert utgave av G80, og det er all grunn til å ha høye forventinger rundt en helelektrisk Genesis.

For vi snakker om det tredje merket som hører hjemme under Hyundai Motor Group, og de to andre er som kjent veldig godt i gang med utviklingen av elbiler. Både Hyundai og Kia har vist fram den neste generasjonen elbiler i form av Ioniq 5 og Kia EV6, og ettersom Genesis er toppmerket får Electrified G80 kun de nyeste og beste løsningene.

Det betyr 400/800V lynlading som åpner for en ladehastighet på hele 350 kW, og såkalt V2L (Vehicle to Load) som gjør at bilen i seg selv blir et lite kraftsenter. Her byr den på 3,6 kW med utegående elektrisk kraft.

Rekkevidden er dog ikke av de aller lengste, for den er 427 kilometer målt etter den koreanske standarden. 0-100 km/t skal gå unna på rundt 5 sekunder.

Men Genesis har også på gang en helt annen type elbil som virkelig bør vekke interesse, og den skal du få stifte bekjentskap med rett etter bildene av Genesis Electrified G80.

Genesis Europa melder altså G80 og GV80 blir de to første bilene, og her skal det åpnes opp for bestillinger allerede i juni. Denne duoen skal følges opp av G70 og GV70 like etter, mens en dedikert europeisk modell vil følge innen året.

Electrified G80 blir den første elbilmodellen, men Genesis Europa varsler ytterligere to helelektriske modeller.  En av disse satt sammen på en dedikert elbil-plattform, og begge disse skal også komme i løpet av det første året de er i Europa.

Om en av disse er Genesis X Concept vet vi ikke, men tror vel kanskje ikke det. Men det er jo lov å håpe, for dette er virkelig et Aston Martin-aktig konsept med sportsbillinjer så det holder.

Som vi kan se av bildene under har den fått en ganske så spesiell front og et langt panser, med to linjer med lys (ja, du husker vel signaturen?) som strekker seg rundt hjørnene og bakover.

På innsiden har Genesis brukt en masse bærekraftige materialer, uten at det er mulig å se på interiøret som jo ser ganske så luksuriøst ut.

Hva den kan by på av spesifikasjoner sier Genesis ingenting om, så mye er uklart rundt dette konseptet som Genesis viste fram i slutten av mars.

Uansett hva som skjer med konseptet viser det iallfall hva Genesis tenker rundt elbiler i framtiden, så det er kanskje ikke så rart at de nå setter kurs for Europa hvor det foregår en aldri så liten elektrisk revolusjon.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her