Annonse
Hjem Elbiler Volkswagen ID.4 til topps både i Norge og Sverige

Volkswagen ID.4 til topps både i Norge og Sverige

Ikke overraskende gikk Volkswagens nye elbil til topps på salgsstatistikken i Norge. Kanskje mer overraskende gjorde den det også i Sverige.

La oss ta våre svenske naboer først.

Det skjer ytterst sjeldent at det er noen andre enn en Volvo som er Sveriges mest populære bil, og slik kommer det nok også til å bli i framtiden. Men det er nye tider også over de stenge grensene, hvor det skal satses ytterligere på rene elbiler.

Så myndighetene høynet bonusen for elbiler fra 60.000 til 70.000 kronor 1. april, og senket på samme tid belønningen for ladehybrider med rundt 10.000 kronor i snitt. Og når det ble timet inn til samme tid som Volkswagen slapp sin helelektriske folkebil ga det store utslag på registreringsstatistikken.

Elbilene økte med, hold deg fast nå, 368 prosent i forhold til april 2020, viser statistikken fra Bil Sweden, og den store vinneren var Volkswagen ID.4 med 1.444 registreringer. Nummer to var Volvo V/S60 med 801 biler, og på 3. plass Kia Niro med 720 registreringer.

Saken fortsetter under Annonsen

Så langt i år topper Volvo V/S60 med 8.029 biler i Sverige, og er godt foran Volvo XC40 som er nærmest med 5.815 eksemplarer. VW ID.4 står bokført med 1.557 biler etter årets fire første måneder og er et godt stykke nede på statistikken, men det var først i april salget av denne startet skikkelig.

Her hjemme har ikke regjeringen rørt incentivene, og det var ventet at ID.4 kom til å parkere resten av nybilene i april. Og det gjorde den også.

Tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det ble registrert hele 1.824 nye Volkswagen ID.4 i april, noe som tar det totale antallet opp til 2.684 biler. Det gjør sitt at elbilen tetter forspranget til de to foreløpig mest registrerte i 2021, og vil etter alle solemerker bli Norges mest populære bil i år.

Nest mest populær i april var den bilen som topper totalt, Toyota Rav4, som ble registrert 890 ganger i forrige måned, mens Volvo XC40 var den 3. mest populære med 858 registreringer.

Deretter fulgte fjorårets mest solgte bil, Audi e-tron, med 668 nyregistreringer, Polestar 2 med 469, Mercedes EQC med 378, Nissan Leaf med 313, Toyota Corolla med 303, Hyundai Kona med 272 og 10. mest populære var BMW i3 med 225 registreringer.

Så langt i år topper Rav4 med 3.359 registeringer, fulgt av XC40 med 2.863 og ID.4 med 2.684 nye biler. Videre følger Tesla Model 3, som kun fikk registrert 4(!) biler i april, med 2.570, e-tron med 2.450, Polestar 2 med 1.730, Leaf med 1.678, EQC med 1.591, Peugeot 2008 med 1.455 og på 10. plass Volvo XC60 med 1.266 registrerte biler.

Totalt gikk nybil-registreringene opp med 77,3 prosent i forhold til den koronautsatte april 2020, og det ble registrert 13.166 nye biler.

Markedsandelen til elbilene holder seg fortsatt på godt over 50 prosent, og i april hadde 54,9 prosent av alle bilene ikke noe lokalt utslipp.

Norge er dermed på full fart mot 100.000 nye elbiler i 2021, og NAF bekymrer seg over om infrastruktur klarer å holde tritt med alle de nye helelektriske bilene.

Så langt i år er det ifølge NAF solgt 28.981 elektriske biler, inkludert bruktimporterte biler. Det betyr at mer enn annenhver nye bil på veien er helt elektrisk.

‒ Elbilsalget av personbiler holder seg høyt. Åtte av de ni siste månedene har elbilsalget utgjort over halvparten av nybilsalget, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Med veksten i antall nye elektriske modeller som kommer på markedet tror han dette tallet bare vil øke.

‒ I 2021 kan vi få en elektrisk nybilandel på nærmere 65 prosent, om trendene fra tidligere år holder seg, sier han.

‒ Det vil bety nærmere 100.000 flere elbiler på veiene i Norge i 2021. Det er bra for klima, men det betyr økt fare for ladekø, venting og irritasjon ved ladestasjonene, spesielt i sommerferien, advarer han.

Ifølge NAF haster det nå med å få opp flere ladere langs veiene.

‒ Norge ligger etter. Det burde vært flere hurtigladere langs veiene. Stortinget har nylig pålagt regjeringen å utarbeide et helhetlig ladenettverk for elbiler. Nå må samferdselsminister Knut Arild Hareide og klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn innkalle de som bygger veier og de som bygger ladestasjoner, og sørge for å få fart på infrastrukturen, slår Nils Sødal fast.

Han peker spesielt på såkalte destinasjonsladere, hvor elbilfolket kan lade bilene over natten.

‒ Er man trygg på å få ladet der man skal overnatte, kan man droppe en hurtiglading underveis. Og man starter dagen med en fulladet bil, sier Sødal

Ifølge NAF egner også destinasjonslading seg godt på steder der folk parkerer bilen i flere timer for å gå tur, besøke en fornøyelsespark eller lignende.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,127FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker