Polestar åpner for mobilen som nøkkel

Ny teknologi har for lengst gjort sitt til at man ikke lenger trenger å putte nøkkelen i selve tenningslåsen for å starte bilen, og snart trenger heller ikke Polestar 2-eierne å ha nøkkelen med seg.


Med ny teknologi og en ny form for bileie har en ny trend brøytet seg vei inn i bilindustrien, nemlig den nøkkelfrie bilen.

For spesielt for de som leier ut og deler på bilene er nøkkelen et problem, men det fikser en digital nøkkel.

Volvo har for eksempel fokusert på dette i mange år allerede, og nå kommer også den mobile nøkkelen til dattermerket Polestar.

Elbilmerke har nemlig på gang en ny trådløs OTA-oppdatering til Polestar 2, noe som inkluderer en ny digital nøkkelteknologi som gjør det mulig for eiere å bruke tilkoblet smarttelefon som en nøkkel.

‒ Polestars digitale nøkkel er en av de mest påventede funksjonalitetene, sier administrerende direktør Thomas Ingenlath i Polestar.

‒ Sømløsheten ved å ikke måtte bære med seg en fysisk nøkkel er uvurderlig. Vi lever i en tid hvor telefonene våre tar seg av det meste av våre hverdagslige behov, og det å kunne bruke telefonen som nøkkel er en selvfølgelighet i tiden vi lever i. Det er en enhet du alltid har med deg.

Det har vært mye fokus rundt sikkerheten for nøkkefrie systemer, eller rettere sagt mangelen på denne. I 2019 testet britiske Thatcham Research 10 biler, og resultatet var mildt sagt nedslående. Halvparten av bilene med nøkkelfrie systemer fikk rett og slett scoren «dårlig», men den gode nyheten var at de fem andre bilene viste at det var fullt mulig å sikre også slike biler med ganske enkle grep.

En av grunnen til at Polestar har holdt igjen sin mobile nøkkel er for å utvikle et sikkert nok system. Dette består av 18 blåtann-sensorer i og rundt Polestar 2 som kommuniserer med den tilkoblet enheten «for å sikre nøyaktighet, autentisering og forenklet tilgang til og start av bilen», melder Polestar.

Sensorene identifiserer at den tilkoblede enheten nærmer seg, og fra en armlengde avstand kan sensorene identifisere enhetens posisjon. Dette gjør at dører, bakluke eller ladelåsen kan låses opp eller bli aktivisert med økt nøyaktighet og sikkerhet.

For å starte bilen, må den tilkoblede enheten være i bilen. Dette for å unngå at bilen starter utilsiktet.

‒ Vi har fokusert på nøyaktighet og enkel bruk. Det er virkelig like enkelt og integrert som en tradisjonell nøkkelbrikke, uten at man behøver å tappe telefonen mot en sensor eller åpne en app for å aktivere, sier Ingenlath.

Polestar sier at den digitale nøkkelen er kryptert gjennom appen på den tilkoblede enheten, og at den skal være sikrere enn en nøkkelbrikke.

Det store problemet med bilene som Thatcham Research testet i 2019 var såkalte relay attacks, hvor tyvene plukker opp signalene som sendes fra nøkkelen og lager en digital nøkkelkopi.

Dette er Polestars digitale nøkkel helt immun mot, ettersom den ikke opererer på radiofrekvenser. En annen ting som høyner sikkerheten er at det krypterte blåtannsignalet er avhengig av at den tilkoblede enheten er innen rekkevidde for sensoren.

Med de siste OTA-oppdateringen åpner også Polestar-appen for bilfunksjonalitet (betautgave), batteristatus, fjernstyring av klima og fjernlåsing av kjøretøy.

‒ Den oppdaterte Polestar-appen gjør det å eie en Polestar 2 enda mer sømløst. Den enkle funksjonen av å kunne forvarme eller kjøle ned innsiden av bilen med fjernstyring er noe vi vet øker verdien av opplevelsen ved Polestar 2, og er en funksjon mange av våre kunder har ventet på.

‒ Vi ser stort potensiale i å utvide og fortsette med den digitale opplevelsen i Polestar 2, og flere funksjoner vil komme over tid, sier Ingenlath.

Den nye OTA-oppdateringen inkludere også nye tiltak for forvarming av batteri som påvirker rekkevidde, et nytt oppsett av hvordan distance to empty (DTE) presenteres og tilpasning av den trådløse ladeplaten for nyere telefoner ‒ samt flere bug-fiks og stabilitetsoppdateringer, melder svenskene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter