- Annonse -
HjemElbilerPolestar åpner for mobilen som nøkkel

Polestar åpner for mobilen som nøkkel

Ny teknologi har for lengst gjort sitt til at man ikke lenger trenger å putte nøkkelen i selve tenningslåsen for å starte bilen, og snart trenger heller ikke Polestar 2-eierne å ha nøkkelen med seg.

Med ny teknologi og en ny form for bileie har en ny trend brøytet seg vei inn i bilindustrien, nemlig den nøkkelfrie bilen.

- Annonse -

For spesielt for de som leier ut og deler på bilene er nøkkelen et problem, men det fikser en digital nøkkel.

Volvo har for eksempel fokusert på dette i mange år allerede, og nå kommer også den mobile nøkkelen til dattermerket Polestar.

Elbilmerke har nemlig på gang en ny trådløs OTA-oppdatering til Polestar 2, noe som inkluderer en ny digital nøkkelteknologi som gjør det mulig for eiere å bruke tilkoblet smarttelefon som en nøkkel.

‒ Polestars digitale nøkkel er en av de mest påventede funksjonalitetene, sier administrerende direktør Thomas Ingenlath i Polestar.

- Annonse -

‒ Sømløsheten ved å ikke måtte bære med seg en fysisk nøkkel er uvurderlig. Vi lever i en tid hvor telefonene våre tar seg av det meste av våre hverdagslige behov, og det å kunne bruke telefonen som nøkkel er en selvfølgelighet i tiden vi lever i. Det er en enhet du alltid har med deg.

Det har vært mye fokus rundt sikkerheten for nøkkefrie systemer, eller rettere sagt mangelen på denne. I 2019 testet britiske Thatcham Research 10 biler, og resultatet var mildt sagt nedslående. Halvparten av bilene med nøkkelfrie systemer fikk rett og slett scoren «dårlig», men den gode nyheten var at de fem andre bilene viste at det var fullt mulig å sikre også slike biler med ganske enkle grep.

En av grunnen til at Polestar har holdt igjen sin mobile nøkkel er for å utvikle et sikkert nok system. Dette består av 18 blåtann-sensorer i og rundt Polestar 2 som kommuniserer med den tilkoblet enheten «for å sikre nøyaktighet, autentisering og forenklet tilgang til og start av bilen», melder Polestar.

Sensorene identifiserer at den tilkoblede enheten nærmer seg, og fra en armlengde avstand kan sensorene identifisere enhetens posisjon. Dette gjør at dører, bakluke eller ladelåsen kan låses opp eller bli aktivisert med økt nøyaktighet og sikkerhet.

- Annonse -

For å starte bilen, må den tilkoblede enheten være i bilen. Dette for å unngå at bilen starter utilsiktet.

‒ Vi har fokusert på nøyaktighet og enkel bruk. Det er virkelig like enkelt og integrert som en tradisjonell nøkkelbrikke, uten at man behøver å tappe telefonen mot en sensor eller åpne en app for å aktivere, sier Ingenlath.

Polestar sier at den digitale nøkkelen er kryptert gjennom appen på den tilkoblede enheten, og at den skal være sikrere enn en nøkkelbrikke.

Det store problemet med bilene som Thatcham Research testet i 2019 var såkalte relay attacks, hvor tyvene plukker opp signalene som sendes fra nøkkelen og lager en digital nøkkelkopi.

Dette er Polestars digitale nøkkel helt immun mot, ettersom den ikke opererer på radiofrekvenser. En annen ting som høyner sikkerheten er at det krypterte blåtannsignalet er avhengig av at den tilkoblede enheten er innen rekkevidde for sensoren.

Med de siste OTA-oppdateringen åpner også Polestar-appen for bilfunksjonalitet (betautgave), batteristatus, fjernstyring av klima og fjernlåsing av kjøretøy.

‒ Den oppdaterte Polestar-appen gjør det å eie en Polestar 2 enda mer sømløst. Den enkle funksjonen av å kunne forvarme eller kjøle ned innsiden av bilen med fjernstyring er noe vi vet øker verdien av opplevelsen ved Polestar 2, og er en funksjon mange av våre kunder har ventet på.

‒ Vi ser stort potensiale i å utvide og fortsette med den digitale opplevelsen i Polestar 2, og flere funksjoner vil komme over tid, sier Ingenlath.

Den nye OTA-oppdateringen inkludere også nye tiltak for forvarming av batteri som påvirker rekkevidde, et nytt oppsett av hvordan distance to empty (DTE) presenteres og tilpasning av den trådløse ladeplaten for nyere telefoner ‒ samt flere bug-fiks og stabilitetsoppdateringer, melder svenskene.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her