Årets sommer fikk en trist trafikal innledning, for med 17 omkomne er dette den mest dødelige trafikmåneden så langt i 2025.
Godt over halvparten av de trafikkdrepte, 10 personer, var ubeskyttede trafikanter, som ikke har et beskyttende karosseri, bilbelte eller kollisjonsputer rundt seg. Av disse var det flest som døde på MC og sykkel.
− Det har vært alt for mange dødsfall i trafikken i juni, og spesielt mange ubeskyttede trafikanter har omkommet, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
− Syklister, elsparkesyklister og MC-førere har høy risiko for å havne i alvorlige trafikkulykker, og det er flere av dem ute på veiene nå om sommeren. Jeg ber derfor alle bilister om å være oppmerksomme og vise hensyn til denne sårbare gruppen.
Ranes oppfordrer alle som kjører motorsykkel, sykkel eller elsparkesykkel om å bruke hjelm, og MC-førere til å bruke sikkerhetsbekledning i tillegg.
– Sikkerhetsutstyr som hjelm og gode klær kan være med på å redde liv, sier hun.
Fem mistet livet etter MC-ulykker og tre var på sykkel i juni, i tillegg omkom en på elsparkesykkel og en på ATV.
– Dette gjenspeiler trafikkbildet slik det ofte er på denne tiden av året. Det er i sommermånedene vi har flest drepte og hardt skadde, sier fagdirektør Tanja Loftsgarden i Trygg Trafikk.
– Flere ulike trafikantgrupper skal dele på veien – noen kanskje med mindre erfaring på norske veier. Da er det ekstra viktig å avpasse farten etter forholdene.
Seks av de omkomne var bak rattet på en bil, og kun en av de døde i juni var kvinne. Totalt mistet 50 mennesker livet i den norske trafikken det første halvåret, og Vegvesenet sier at 21 var ubeskyttede trafikanter og de resterende var i all hovedsak omkomne i personbil, tungbil, buss, og en på traktor.
Sommertrafikken fortsetter selvsagt med full styrke utover juli, og det betyr at det er mange sommerturister og bobiler ute på veiene. Trygg Trafikk oppfordrer til å vise hensyn og ta pauser, og sier at selv om det er irriterende å miste en ferje så er det bedre enn å ikke komme fram i det hele tatt.
– Kjenn på feriefølelsen helt fra avreisen og gjør transportetappen til en fin del av sommerens opplevelser. Det viktigste er tross alt å komme trygt frem, sier Tanja Loftsgarden.
Vegvesenet sier at det er møteulykker og utforkjøringsulykker som dominerer på ulykkesstatistikken det første halvåret, og på den positive siden er det ingen barn blant de trafikkdrepte så langt i år.
Etter halve året er Finnmark det eneste fylket uten trafikkdrepte, mens innlandet har hatt flest dødsulykker og totalt ni trafikkdrepte.
Norge fikk nylig en stor europeisk trafikkpris for jobben med å sikre alle i trafikken, men Vegvesenet påpeker at selv om Norge er det sikreste landet er det fortsatt en lang vei til målet om maks 50 drepte i 2030.
− Arbeidet med den nye planen og samarbeidet med gode partnere gir meg tro på at det svært ambisiøse målet for 2030 er mulig å nå, sier Guro Ranes.
Les også: