Tesla Model Y parkert konkurrentene når det kommer til nybilsalget i juni. (Fotos: Tesla)

Nybilsalget: Knock-out fra Tesla Model Y

Mer enn hver fjerde nye bil som ble registrert i forrige måned var en Tesla Model Y, og det i en måned hvor nybilsalget faktisk økte.


Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har klare nybiltallene for juni, og vi kan helt klart hente fram den slitte klisjeen om at det er ingen over og ingen ved siden av. For Tesla Model Y framsto som en Mike Tyson på sitt verste, og sendte av gårde en skikkelig knock-out. 

Selv om vi henter fram tallene fra måneden Tesla for alvor startet utrullingen av Model Y, september 2021, blir de bare barnemat målt mot forrige måned. Model Y ble innledet med utrolige 3.564 registeringer i september 2021, men i forrige måned stoppet den ikke før 5.000-grensen var passert. 

-->
Mer eksakt viser tallene fra OFV at det ble nyregistrerte 5.004 Tesla Model Y i juni, og det ga bilen en markedsandel på hele 27,2 prosent. Begge deler rett og slett utklassing.

Det sender også markedsandelen til Model Y for første halvdel opp til 14,6 prosent, og totalt har Tesla en markedsandel i 2025 på 17,3 prosent. 

– «Tesla-skam» i Norge ser bare ut til å ha vært et lite blaff, som vi antydet allerede i februar. Ferske registreringstall viser at dette er et bilmerke svært mange vil ha, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

Både i Sverige og Danmark har Tesla-salget falt sammen med nærmere 60 prosent, og i resten av Europa er det også lignende tendenser. Så her er Norge virkelig annerledeslandet. 

Totalt kom det til 18.373 nye personbiler i juni, opp 4,9 prosent målt mot juni 2024. 

Det sender den totale summen av nyregistrert personbiler opp til 75.515 for første halvår, og det er opp drøyt 23 prosent. 

Som vanlig lå også elbilandelen i juni på godt over 90 prosent, og i løpet av første halvår er 93,7 prosent av alle nye biler helelektriske. For samme periode i fjor hadde elbilene en andel på 84,9 prosent.

– En rekke kampanjer med tilbud om null prosent eller svært lav rente på nybilkjøp, har gitt god fart i salget, forklarer OFV-direktøren.

– I tillegg kom Norges Banks første rentekutt, og samlet bidrar dette til at mange nå kjøper den nye bilen de har ønsket seg.

Tesla Norge kan altså juble for en ganske så vill måned, men det betyr ikke at de andre merkene må slikke sårene. 

– En rekke andre veletablerte merker i Norge har en solid posisjon, selv om registreringstallene kan svinge, sier Solberg Thorsen.

– Særlig Volkswagen har hatt en markant økning både i antall og markedsandel i første halvår. Andre velkjente og populære merker her hjemme, som for eksempel Toyota, Volvo, BMW og Audi, har beholdt sine sterke posisjoner.

Den nest mest populære nybilen i juni kom fra Toyota, og her er topp 6:

  1. Tesla Model Y: 5.004 registreringer
  2. Toyota bZ4X: 825
  3. Volkswagen ID.4: 714
  4. Tesla Model 3: 639
  5. BYD Sealion 7: 604
  6. Volkswagen ID.3: 573
Totalt etter seks av årets 12 måneder ser topp 6 bilmodeller slik ut:

  1. Tesla Model Y: 11.006
  2. Toyota bZ4X: 4.801
  3. Volkswagen ID.4: 3.923
  4. Volkswagen ID.7: 3.075
  5. Volkswagen ID.3: 2.953
  6. Nissan Ariya: 2.808
Tesla er kjent for å registrere biler i litt rykk og napp, men enn så lenge holder det amerikanske altså full fart. 

– Om, og eventuelt hvor lenge Tesla klarer å holde en så sterk posisjon, gjenstår å se, sier Solberg Thorsen.

– For det er verdt å merke seg at det stadig kommer nye modeller og bilmerker som raskt blir populære. Mange av disse har en kombinasjon av pris, utstyr, plass og rekkevidde som vil gi forhandlere og importører knivskarp konkurranse og hard kamp om nybilkjøperne fremover.

Blant bilmerkene troner ikke overraskende også Tesla på norsktoppen, men de kan ikke innkassere denne seieren helt ennå. 

Topp 6 mest registrert bilmerker i juni:

  1. Tesla: 5.646
  2. Volkswagen: 1.956
  3. Volvo: 1.237
  4. Toyota: 1.128
  5. BMW: 1.029
  6. Skoda: 782
Topp 6 bilmerker 2025:

  1. Tesla: 13.039
  2. Volkswagen: 10.904
  3. Toyota: 6.845
  4. Volvo: 5.368
  5. BMW: 4.583
  6. Audi: 3.225

Nå er det ikke kinesiske merker på topplisten, men OFV-tallene viser at disse utgjorde 12,3 prosent ved utgangen av juni – noe som er ny rekord. 

– Antall nye kinesiske bilmodeller vokser jevnt og trutt, og de har nesten doblet sin markedsandel på to år, forklarer Solberg Thorsen.

– Det er i seg selv sterkt og spesielt. Generelt kan vi si at nybilsalget i stor grad preges av at folk velger bil utfra hva de liker og hva lommeboken tillater. Det vektlegges i mindre grad hvor bilen kommer fra. 

Han tror at nybilsalget i 2025 kan nå opp på mellom 145.000 og 150.000 personbiler.

– Skjer det, så er vi tilbake på «normalen».  Et nytt rentekutt i høst kan gi nybilsalget ytterligere stimulans. Samtidig er det mye usikkerhet, og vi kan også risikere en negativ overraskelse i andre halvår.

Les også:

Hva tenker du

Les også