Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har klare nybiltallene for juni, og vi kan helt klart hente fram den slitte klisjeen om at det er ingen over og ingen ved siden av. For Tesla Model Y framsto som en Mike Tyson på sitt verste, og sendte av gårde en skikkelig knock-out.
Selv om vi henter fram tallene fra måneden Tesla for alvor startet utrullingen av Model Y, september 2021, blir de bare barnemat målt mot forrige måned. Model Y ble innledet med utrolige 3.564 registeringer i september 2021, men i forrige måned stoppet den ikke før 5.000-grensen var passert.
– «Tesla-skam» i Norge ser bare ut til å ha vært et lite blaff, som vi antydet allerede i februar. Ferske registreringstall viser at dette er et bilmerke svært mange vil ha, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
Både i Sverige og Danmark har Tesla-salget falt sammen med nærmere 60 prosent, og i resten av Europa er det også lignende tendenser. Så her er Norge virkelig annerledeslandet.
Totalt kom det til 18.373 nye personbiler i juni, opp 4,9 prosent målt mot juni 2024.
Det sender den totale summen av nyregistrert personbiler opp til 75.515 for første halvår, og det er opp drøyt 23 prosent.
- Tesla Model Y: 5.004 registreringer
- Toyota bZ4X: 825
- Volkswagen ID.4: 714
- Tesla Model 3: 639
- BYD Sealion 7: 604
- Volkswagen ID.3: 573
- Tesla Model Y: 11.006
- Toyota bZ4X: 4.801
- Volkswagen ID.4: 3.923
- Volkswagen ID.7: 3.075
- Volkswagen ID.3: 2.953
- Nissan Ariya: 2.808
- Tesla: 5.646
- Volkswagen: 1.956
- Volvo: 1.237
- Toyota: 1.128
- BMW: 1.029
- Skoda: 782
- Tesla: 13.039
- Volkswagen: 10.904
- Toyota: 6.845
- Volvo: 5.368
- BMW: 4.583
- Audi: 3.225
Nå er det ikke kinesiske merker på topplisten, men OFV-tallene viser at disse utgjorde 12,3 prosent ved utgangen av juni – noe som er ny rekord.
– Antall nye kinesiske bilmodeller vokser jevnt og trutt, og de har nesten doblet sin markedsandel på to år, forklarer Solberg Thorsen.
– Det er i seg selv sterkt og spesielt. Generelt kan vi si at nybilsalget i stor grad preges av at folk velger bil utfra hva de liker og hva lommeboken tillater. Det vektlegges i mindre grad hvor bilen kommer fra.
Han tror at nybilsalget i 2025 kan nå opp på mellom 145.000 og 150.000 personbiler.
– Skjer det, så er vi tilbake på «normalen». Et nytt rentekutt i høst kan gi nybilsalget ytterligere stimulans. Samtidig er det mye usikkerhet, og vi kan også risikere en negativ overraskelse i andre halvår.
Les også:
- Mange dårlig beskyttede omkom i juni
- Jepp, en splitter ny Ur-Quattro
- Euro NCAP tvinger knappene tilbake