- Annonse -
HjemNyheterLegendariske bilbygger gjenoppstår med denne

Legendariske bilbygger gjenoppstår med denne

Bizzarrini hadde sin storhetstid på 1960-tallet, og gjør nå comeback med en ny utgave av en 58 år gammel modell.

Giotto Bizzarrini er kanskje ikke den aller mest kjente av bilbyggerne fra Italia på 1950- og 60-tallet, men denne karen hører helt klart hjemme på den øverste legende-hyllen.

- Annonse -

Han startet karrieren i Alfa Romeo på tidlig 1950-tallet, men ble etter hvert hentet av Ferrari hvor han jobbet som sjefsingeniør og altmuligmann. For han både prøvekjørte, feilsøkte, ja, til og med designet i tillegg til å utvikle noen ganske så ville motorer.

Resultatet ble da også en av historiens aller mest imponerende biler, selveste Ferrari 250 GTO. Og ja, for å ikke glemme en av de aller mest legendariske motorene i bilhistorien, nemlig Lamborghinis V12-motor som debuterte i Lamborghini 350 GT.

Ambisjonene vokste såpass at Bizzarrini grunnla sitt eget merke i 1964, og allerede samme år dukket det opp en svært så spenstig sportsbil ‒ Bizzarrini 5300 GT Strada.

Allerede året før hadde nemlig Bizzarrini begynt å designe denne, som kom både som coupé, roadster og etter hvert også som Corsa ‒ italiensk for Løp. Det var altså en racerbil-utgave.

- Annonse -

Målet med denne var å ta rotta på Ferrari, som han og flere andre framtredende ingeniører forlot som en protest både mot Enzo Ferrari og på måten som bilmerket ble drevet.

Høydepunktet kom under Le Mans-løpet i 1965. Med de franske racerførerne Regis Fraissinet og Jean de Mortemart bak rattet gikk 5300 helt til topps i sin klasse, dog uten å sette Ferrari på plass. Den steilende hingsten tok nemlig trippelen i den åpne klassen det året.

Men 5300 med chassisnummeret #0222 imponerte altså, og holdt blant annet en snitthastighet på formidable 169 km/t. Og da 24-timersløpet var over, satte Giotto Bizzarrini seg inn i bilen og kjørte den hjem til Nord-Italia. Det er kanskje enda mer imponerende.

Det lille og ambisiøse merket rakk å komme med to andre biler, Bizzarrini Europa og Bizzarrini P538. Men i 1969 var kontoen tom, og Bizzarrini gikk konkurs.

- Annonse -

Siden har det vært flere forsøk på å puste liv i bilmerket, men det var først da Pegasus Automotive som har hovedkvarter i Kuwait sikret seg rettighetene i 2020 at ting virkelig skjedde.

Tidligere i år kunne de vise fram Bizzarrini 5300 GT Corsa Revival, den første av i alt 24 eksemplarer de skal lage av denne.

Nå har de også levert den aller første kundebilen.

‒ Teamet er utrolig stolte over å se den første 5300GT Corsa Revival forlate fabrikken på vei til sin nye eier. Vi relanserte Bizzarrini tidligere i år som starten på en langsiktig visjon, og denne første kundeleveransen er et viktig skritt på veien for å realisere denne visjonen, sier markedssjef Simon Busby hos Bizzarrini.

‒ Når vi fortsetter å produsere resten av denne serien med biler, vil vi fortsette å bygge på lidenskapen og verdiene til grunnleggeren med neste trinn i den pågående utviklingen av vår moderne superbil.

Ikke tro at dette bare er en nytolkning av den gamle bilen, for det er det ikke. Hver bil i Revival-serien er en autentisk tolkning av 5300 GT Corsa, de har studert gamle tegninger, fått komponenter fra originale leverandører og involvert gamle eksperter som faktisk var med å bygge den originale bilen.

Men en ting må de uansett påse, og det er at den nye utgaven er i samsvar med moderne sikkerhetsstandarder.

For å være helt sikre på at bilen ble så lik den som sto på startstreken i Le Mans i 1965 har Bizzarrini-teamet faktisk sporet opp de som var ansvarlige for restaurering av chassis # 0222 hvor lakklagene møysommelig ble barbert bort for å avsløre den originale røde racingfargen.

Denne nyansen ble deretter matchet for Revival slik at de kunne lage Rosso Corsa Bizzarrini 222.

Bilene er selvsagt håndbygd, og er har en lett komposittkropp i ett stykke over en stålramme som gir en totalvekt på rundt 1.230 kilo.

Innvendig har den fått FIA-godkjent sikkerhetsutstyr, mens et uavhengig bakhjulsoppheng i henhold til Giottos Corsa-spesifikasjoner og skivebremser er koblet med en 5.300 kubikkcentimeter V8 som utvikler over 400 hestekrefter. Det gir den klassiske og lette bilen et kraft/vekt-forhold som faktisk kan sammenlignes med de moderne superbilene.

Og vi kan ikke skjønne noe annet enn at kunden må ha vært storfornøyd, for når Bizzarrini endelig gjør comeback gjør de det skikkelig.

Sjekk selv resultatet:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her