Annonse
Hjem Nyheter Superb-hybriden lurte seg under 400.000,-

Superb-hybriden lurte seg under 400.000,-

Skoda Norge åpner nå for bestilling av hybriden Superb iV, og startprisen er noen kroner under 400.000.

Dagens aller billigste Skoda Superb, en 1.6-liters TDI i Ambition-utgave, starter på 427.700 kroner. Skal man styre unna dieselmotoren må man opp til Style-versjonen, og med en 190 hesters 2.0 TSI-motor spretter prisen opp i 523.700 kroner.

Det er riktignok en relativ stor stasjonsvogn, større enn for eksempel VW Passat, men når en bil runder en halv million begynner det å bli dyrt for mange.

Men det er altså ikke noe problem med en splitter ny versjon som nå nærmer seg med stormskritt ‒ Superb iV.

Denne versjonen kommer på samme tid som Skoda oppdaterer Superb-modellen, og iV ‒ benevnelsen Skoda har satt på sine elektrifiserte biler ‒ er en ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på 55 kilometer.

Saken fortsetter under Annonsen

Den kombinerer en 156 hestekrefter sterk 1.4-liters TSI bensinmotor med en 85 kW elektrisk motor, og den maksimale systemeffekten blir på 218 hk ‒ noe som for eksempel er 28 hk mer enn versjonen som i dag koster 523.700 kroner.

Batteriet er på 13 kWh, og hybridløsningen gjør at CO2-utslippet skal krype under 40 g/km. Skoda og Volkswagen-gruppen har vært smart nok til å plassere batteriet under gulvet, og dermed kan en Superb iV også by på et bagasjerom på 510 liter i stasjonsvognutgaven.

Også hybriden kommer i de vanlige Superb-versjonene, og det vil si Ambition, Style, L&K og SportLine.

Den aller billigste Ambition-utgaven starter altså på 399.900 kroner, og selv innstegsmodellen har ganske så greit med standardutstyr ‒ blant annet prediktiv cruisekontroll, Amundsen navigasjon og Matrix LED hovedlys.

iV-modellen ble vist under hockey-VM i Tsjekkia, og der viste de også fram sin første elbil. Det blir Citigoe iV, en kompakt elbil som er 3,597 meter lang og 1,645 meter bred.

Citigoe får et batteri på 36,8 kWh, og har en oppgitt rekkevidde på 265 kilometer. Batteriet kan lades fra 0 til 80 prosent på en time med 40 kW hurtiglader, mens med en 7,2 kW veggmontert ladeboks blir ladetiden til 80 prosent på litt over fire timer.

Slik ser den bilen ut:

Elmotoren yter 82 hk, greit nok ‒ men åpenbart ikke noen el-racer. 0 til 100 km/t går på 12,5 sekunder, mens toppfarten er på 130 km/t.

Kanskje det viktigste er forbikjøringer, og Skoda opplyser at en typisk forbikjøringsakselerasjon fra 60 til 100 km/h gjøres på 7,6 sekunder.

Skoda skiller denne fra Citigo med å lakkere grillen i bilen farge og med en ny frontstøtfanger, og bilen kommer med tåkelys og LED-kjørelys som standard og et revidert interiør.

Og en tredje nyhet Skoda kunne vise fram under mesterskapet i mai var en helt ny versjon av Superb, nemlig den litt mer høyreiste Scout-utgaven.

Slike utgaver er allerede tilgjengelig for modeller som Karoq, Kodiaq og Octavia, og nå blir snart Scout også å finne til flaggskipet Superb.

Slik ser den litt røffere og med 15 centimeter høyere bakkeklaring ut:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,776FansLik
84FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker