Superb-hybriden lurte seg under 400.000,-

Skoda Norge åpner nå for bestilling av hybriden SuperbiV, og startprisen er noen kroner under 400.000.


Dagens aller billigste Skoda Superb, en 1.6-liters TDI i Ambition-utgave, starter på 427.700 kroner. Skal man styre unna dieselmotoren må man opp til Style-versjonen, og med en 190 hesters 2.0 TSI-motor spretter prisen opp i 523.700 kroner.

Det er riktignok en relativ stor stasjonsvogn, større enn for
eksempel VW Passat, men når en bil runder en halv million begynner det å bli
dyrt for mange.

Men det er altså ikke noe problem med en splitter ny versjon
som nå nærmer seg med stormskritt ‒ Superb iV.

Denne versjonen kommer på samme tid som Skoda oppdaterer
Superb-modellen, og iV ‒ benevnelsen Skoda har satt på sine elektrifiserte
biler ‒ er en ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på 55 kilometer.

Den kombinerer en 156 hestekrefter sterk 1.4-liters TSI
bensinmotor med en 85 kW elektrisk motor, og den maksimale systemeffekten blir
på 218 hk ‒ noe som for eksempel er 28 hk mer enn versjonen som i dag koster 523.700
kroner.

Batteriet er på 13 kWh, og hybridløsningen gjør at CO2-utslippet
skal krype under 40 g/km. Skoda og Volkswagen-gruppen har vært smart nok til å plassere
batteriet under gulvet, og dermed kan en Superb iV også by på et bagasjerom på
510 liter i stasjonsvognutgaven.

Også hybriden kommer i de vanlige Superb-versjonene, og det vil si Ambition, Style, L&K og SportLine.

Den aller billigste Ambition-utgaven starter altså på 399.900 kroner, og selv innstegsmodellen har ganske så greit med standardutstyr ‒ blant annet prediktiv cruisekontroll, Amundsen navigasjon og Matrix LED hovedlys.

iV-modellen ble vist under hockey-VM i Tsjekkia, og der
viste de også fram sin første elbil. Det blir Citigoe iV, en kompakt elbil som
er 3,597 meter lang og 1,645 meter bred.

Citigoe får et batteri på 36,8 kWh, og har en oppgitt
rekkevidde på 265 kilometer. Batteriet kan lades fra 0 til 80 prosent på en
time med 40 kW hurtiglader, mens med en 7,2 kW veggmontert ladeboks blir
ladetiden til 80 prosent på litt over fire timer.

Slik ser den bilen ut:

Elmotoren yter 82 hk, greit nok ‒ men åpenbart ikke noen
el-racer. 0 til 100 km/t går på 12,5 sekunder, mens toppfarten er på 130 km/t.

Kanskje det viktigste er forbikjøringer, og Skoda opplyser
at en typisk forbikjøringsakselerasjon fra 60 til 100 km/h gjøres på 7,6
sekunder.

Skoda skiller denne fra Citigo med å lakkere grillen i bilen
farge og med en ny frontstøtfanger, og bilen kommer med tåkelys og LED-kjørelys
som standard og et revidert interiør.

Og en tredje nyhet Skoda kunne vise fram under mesterskapet
i mai var en helt ny versjon av Superb, nemlig den litt mer høyreiste
Scout-utgaven.

Slike utgaver er allerede tilgjengelig for modeller som
Karoq, Kodiaq og Octavia, og nå blir snart Scout også å finne til flaggskipet
Superb.

Slik ser den litt røffere og med 15 centimeter høyere bakkeklaring
ut:

Les også:

Les mer om:

Nyheter