Audi e-tron mer miljøvennlig med norsk hjelp

Både Audi og Hydro ønsker å redusere CO2-utslippene, ogdet konrekte resultatet kan nå sees i elbilen e-tron.


Det er ikke noen diskusjoner om hvorvidt en elbil er miljøvennlig eller ikke. Det er den åpenbart ‒ for det lokale miljøet.

Men det er flere ganger stilt spørsmål om hvor miljøvennlig de egentlig er over det lange livsløpet ‒ altså fra utvinning av råmaterialer til bilkirkegården.

Dette er noe de største bilprodusentene tar på alvor, og de fleste
har allerede på plass planer som skal senke karbonavtrykket til bilene.

Audi har ambisiøse mål, og det første er å senke dette
avtrykket med 30 prosent innen 2025 sammenlignet med 2015. Og et enda mer
hårete mål er satt til 2050, for da skal produksjonen være karbonnøytral.

For å få dette til hjelper det ikke bare å gjøre sin egen produksjon grønnere, men de må også påse at partnere som leverer deler, løsninger og teknologi også produserer disse på en karbonnøytral måte.

Audi produserer e-tron på enn klimanøytral fabrikk i Brussel.

En stor leverandør i denne kjeden er norske Hydro, som leverer løsninger til en rekke bilprodusenter både når det kommer til interiør og eksteriør, rammer, drivlinjer, kjøleelementer ‒ og til elbiler.

Audis flaggskip av en elbil, e-tron, er faktisk litt norsk
også.

For Hydro har blant annet levert deler av batterikassen som
er av aluminium, og de har fått oppleve hvor seriøst Audi nå tar på
verdikjeden.

Sent i fjor innledet den tyske produsenten et CO2-program
innenfor anskaffelser, og siden da har de holdt mer enn 20 CO2-workshoper med
leverandører av aluminium.

Hydro er en av de første aluminiumprodusentene som kan tilby aluminiumplater hvor produksjonen og metallet er sertifisert av ASI (Aluminium Stewardship Initiative). Dette er en offisiell sertifisering som bekrefter at materialet er bearbeidet og produsert på en miljøbevisst måte, samt under sosialt akseptable arbeidsforhold.

Dette betyr igjen at Hydro kan dokumentere at aluminiumplatene
som brukes i batterikassen i Audi e-tron er produsert etter bærekraftige og
ansvarlige standarder gjennom hele verdikjeden ‒ fra utvinning av råstoffet
bauksitt og fram til ferdig produkt.

– Vi ønsker å tilby våre kunder fullstendig CO2-nøytral
mobilitet, senest innen 2050. For å gjøre det trenger vi en bærekraftig
forsyningskjede, sier Bernd Martens, leder for anskaffelser og IT i Audis
konsernledelse.

– Vi ønsker derfor dialog med våre samarbeidspartnere, slik
at vi sammen med dem kan oppnå en vesentlig reduksjon av CO2-utslippene i hele
verdikjeden.

At Hydro nå viser vei skaper oppsikt i bilindustrien, og Norge fører nå an for elbilene også på andre områder enn det rene salget.

– Vi er svært stolte over å kunne tilby ASI-sertifisert
metall, særlig til Audi e-tron, som er ett av Audis flaggskip. Vi jobber
kontinuerlig for å redusere både vårt eget og våre kunders miljøavtrykk, sier
Einar Glomnes, konserndirektør i Hydro.

– Dette er en viktig milepæl i strategien for å hjelpe våre
kunder med å dokumentere at de tilbyr aluminiumprodukter som er anskaffet og
produsert på en ansvarlig måte gjennom hele verdikjeden.

ASI er en omfattende sertifisering, hvor både miljømessige, sosiale og økonomiske kriterier gjelder langs hele verdikjeden. For Hydro innebærer dette alt fra utvinning av råstoffet bauksitt til bearbeiding, produksjon og resirkulering av aluminium.

«For eksempel blir det vurdert hvorvidt et selskap bruker et materiale på en ressursbesparende måte, bruker helhetlige livsløpsanalyser og tar hensyn til muligheten for å reparere eller resirkulere produktene sine i designfasen», informerer det norske selskapet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter