Stor interesse for elbilen XC40

Fem dager etter at Volvo åpnet for en interesseliste for elbilversjonenav XC40 hadde 5.000 nordmenn meldt seg på. Her er forskjellen mellombensinutgaven og elbilutgaven av modellen.


16. oktober er litt av en merkedag for Volvo, for da vil de
nemlig presentere sin aller første elbilmodell som skal inn i serieproduksjon.

Og de kunne knapt valgt en bedre modell, for det blir den mest
kompakte SUV-modellen de har å by på ‒ XC40.

Og interessen er da også solid.

Fem dager etter at Volvo Car Norway åpnet en uforpliktende interesseliste
hadde over 5.000 meldt seg på, så nordmenn er åpenbart nysgjerrig på hva dette
er for noe.

– Vi er veldig godt fornøyd med interessen, både med tanke
på hvor lite informasjon som er offentliggjort om bilen så langt, men også tatt
i betraktning hvor mange elbiler som finnes på markedet i dag, sier Erik
Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Her er det altså snakk om en interesseliste, og ikke en ren
reservasjonsliste. Så hvor mange som kommer til å bestille seg en elektrisk
XC40 vil kun tiden vise.

Dette er altså elbilversjonen av den originale XC40, og selv
om den kanskje ved første blikk ser ut som en ren kopi er den ikke helt det.

For elbiler trenger som kjent verken en stor
forbrenningsmotor eller en grill som kjøler denne ned, drivstofftank eller
eksosrør.

Dette har gjort at elbilversjonen av XC40 får kosmetiske
forandringer både foran og bak.

Grillen blir mer kompakt, og bakenden får også et noe nyere
design.

‒ XC40 har et modig og veldig gjenkjennbart skandinavisk
uttrykk. Med den nye helelektriske varianten har Volvo laget en mer stilren og
moderne design. Ved at man ikke trenger en tradisjonell grill, har vi kunne
lage en renere front. Det samme gjelder bakpartiet på bilen, der man har
fjernet enderørene. Dette uttrykket kommer vi til å jobbe videre med etter
hvert som vi fortsetter vår elektrifiseringsreise, sier Robin Page, Head of
design i Volvo Cars.

Foran finner vi altså en ny grill som har fått en ny
funksjon, nemlig å huse sensorer for førerassistentsystemet kjent som ADAS-plattformen
(Advanced Driver Assistance Systems).

Under panseret har Volvo nå ryddet plass til et
oppbevaringsrom på omlag 30 liter, også kalt et «frunk».

Bak er endringene også lett gjenkjennelig, for helt nederst
er eksosstussene borte på elbilversjonen.

I tillegg kommer elbilen XC40 med en helt ny farge som heter
Sage Green Metallic, som er en av åtte farger som det er mulig å få den med.

Den kommer også med svart kontrastfarge på taket utvendig og
nye enten 19- eler 20-tommers felger.

Her er designbildene som Volvo har offentliggjort av
elbilversjonen:

Men det er selvsagt ikke bare utvendig det blir
forandringer, for en elbil må også vise informasjon om batteridriften også.

Her er en video som viser hvordan dette skal vises:

Volvo viste allerede tilbake i 2016 et elektrisk konsept av
XC40 basert på CMA-plattformen, og det endelige resultatet får vi altså
presentert 16. oktober.

Svenskene har foreløpig ikke avslørt veldig mye rundt den nye
versjonen, men vil komme med flere detaljer i ukene som kommer.

‒ Den store interessen tyder på at en kompakt og høyreist
SUV som XC40 fyller et tomrom i markedet. Vi er så vidt i gang med lanseringen
av XC40 og forventer at interessen bare vil øke etter hvert som vi
offentliggjør flere detaljer om bilen, sier Trosby.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter