Volvos elbilversjon av XC40 blir enda sikrere

Svenskene girer nå om, og skal vise fram en elbilversjonav XC40 16. oktober. Og det blir en meget sikker bil.


Siden Volvo introduserte det moderne setebeltet i 1959 har
de vært svært så opptatt av trafikksikkerhet, noe de i høyeste grad fortsatt
er.

Da den minste SUV-modellen XC40 ble testet av Euro NCAP i
fjor ble den belønnet med toppscoren på 5 stjerner, noe som var alt annet enn overraskende.

For siden XC90 ble testet i 2003 har samtlige Volvo-modeller
fått 5 stjerner, og totalt er det snakk om 15 trafikksikre modeller.

Og en 5-stjernersbil blir også den kommende helelektriske
versjonen av XC40 ‒ det tør vi faktisk å spå lenge for den kjøres gjennom
testkverna til Euro NCAP.

For svenskene har gått seriøst til verk når da har plukket ut forbrenningsmotoren og satt inn en elektrisk drivlinje i XC40.

En elbil bygges opp ganske så annerledes enn en eksosbil, og
Volvos ingeniører har endret en rekke ting når de har bygd om XC40 til en
elbil.

‒ Uansett om en bil har elektrisk motor eller
forbrenningsmotor skal en bil fra Volvo være sikker. Den helelektriske
versjonen av XC40 blir en av de sikreste bilene Volvo noen gang har laget, sier
Malin Ekholm, som leder Volvo Cars’ sikkerhetssenter.

Hun er naturligvis noe inhabil, men det er ingen grunn til å
tvile på det hun sier.

For Volvo har tatt diverse grep for å beskytte både menneske på innsiden og batteripakken under gulvet, og har utviklet en helt ny sikkerhetsstruktur.

De har bygd et sikkerhetsbur med en ramme av ekstrudert
aluminium som er integrert i midten av bilens karosseristruktur, og som dermed former
en slags innebygget deformasjonssone rundt batteriet.

Bilens lave tyngdepunkt skal også redusere muligheten for at
bilen ruller ytterligere.

‒ Prinsippene rundt sikkerhet er de samme for denne bilen
som det er i alle Volvo-biler. Det sitter mennesker inni og bilen må designes
slik at de er trygge, sier Ekholm.

Fronten, hvor motoren normalt befinner seg, er forsterket,
og Volvo har også bygd om bakpartiet. Her er den elektriske drivlinjen blitt
integrert i karosseristrukturen, og dette fører til at kreftene under en
kollisjon i større grad distribueres vekk fra kupéen og sørger for mindre
belastning for passasjerene.

Her er en video som viser hvordan Volvo har tenkt:

Men dette er ikke alt.

Elbilversjonen av XC40 byr også som den første
Volvo-modellen på et oppgradert ADAS-system (Advanced Driver Assistance
Systems), noe som betyr at førerassistentene blir enda bedre.

Den nye ADAS-plattformen er et moderne, skalerbart sikkerhetssystem som består av en rekke radarer, kameraer og ultrasoniske sensorer.

Plattformen kan enkelt videreutvikles, og skal danne fundamentet for framtidig selvkjørende teknologi fra bilmerket.

Men lenge før den tid kommer altså elbilversjonen av XC40.

Den skal vises fram for første gang 16. oktober, og Volvo
skrur nå opp temperaturen.

‒ Volvo skal presentere en rekke nyheter knyttet til
helelektriske XC40 de kommende ukene. Vi åpner i dag en interesseliste på våre
nettsider og anbefaler alle som er interessert i elbilen XC40 om å melde seg på
den. Det er helt gratis å stå på listen og man vil få tilsendt all relevant
informasjon om bilen i tiden fremover, sier Erik Trosby, PR- og
kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Fortsatt holder Volvo kortene ganske så tett til brystet, og har foreløpig ikke sagt noe om pris, rekkevidde, batterikapasitet eller eventuell salgsstart her hjemme.

Ryktene sier at bilen får en rekkevidde på rundt 500
kilometer, men ingenting er altså bekreftet.

Dette blir Volvos aller første elbil foruten C30 Electric
som ble laget i noen hundre eksemplarer for knapt ti år siden.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter