Gamle Zoe: Næh! Nye Zoe: Oh yeah!

For å være helt ærlig så ble ikke jeg veldig glad iforrige Zoe. Men det har virkelig skjedd mye med denne nye, og da er det ikkeat rekkevidden nå er på 395 km jeg tenker på, men alt det gode på innsiden!


Fronten har fått nye LED-lykter, og ny grill og nytt design
på tåkelysene. Dagen etter jeg kom tilbake fra Sardinia og testen av nye Zoe dro
jeg og tok bilde av den forrige Zoe, så det skal bli lettere å se forskjellen.

For det generelle uttrykket er ikke så endret, bare
forfinet. For meg virker det som om det nye designet passer bedre med tanke på
dekkene foran, at de hører med i designet og ikke bare er noe man må ha under
ei kule for å kjøre den, som jeg følte litt på den forrige Zoe.

Den forrige Zoe som du ser over her var mer kuleformet
foran, hadde en litt ny type grill som man kanskje ikke hadde sett mye av fra
før, og tåkelysene var nesten integrert i det runde designet på fronten som et
par smilehull. Ikke like moderne lyktedesign.

Fra denne vinkelen er det omtrent bare baklyktene som er
nye, resten er så godt som likt utvendig på sidene og bak ellers.

En bil som Zoe skal være rimelig, og da legger man fokus på
det som betyr mest for de som skal kjøpe bilen, og sparer der man kan spare.

Første kveld på Sardinia var det presentasjon, og vi spurte
dem; Den nye Zoe kan lade med 50kW, hvorfor ikke mer?

Svaret kan oppsummeres med at det handlet om å spare, eller
bruke penger der man mente det var mest sentralt for kunden.

Zoe er i utgangspunktet ikke «bil nummer 1» for de aller
fleste, men mer en korttur-bil, selv om rekkevidden nå er på opptil 395 km WLTP
for den minste motoren og 386 km for den sterkeste.

Det man sparer på å bare tilby 50 kW lading med DC kan man
bruke på å heve kvaliteten på interiøret i bilen.

Det er her det er lagt mest krefter og penger, ifølge Agneta
Dahlgren som er ansvarlig for interiørdesignet.

Om man ser på interiøret i forrige Zoe over her så var det
mye hardplast, en smal skjerm der man finner instrumenter, manuelt håndbrekk,
litt liten infotainmentskjerm, ganske hardt og smalt ratt.

Det var rett og slett et ganske stort forbedringspotensiale.

Det nye rattet er på kanten til kult, tykkere og bedre å
holde i, og knappene er flere og bedre å bruke.

Instrumentene er fortsatt en digital skjerm, men ligner mye
mer på «normale» instrumenter, og du kan bestemme mye mer hva du ønsker å se
her. Kart fra navigasjonen kan du ta opp mellom instrumentene.

Infotainmentskjermen er stående og kan være delt opp i ulike
soner med informasjon, eller man kan velge å bare se navigasjon om man heller
vil det.

Girspaken og vribryterne til klimaanlegget er veldig
stilige, og kjennes påkostede ut, det samme gjelder skinnet i dashbordet. Bakom
girspaken har man ladeplate til mobilen fra og med utstyrsnivå Zen.

Man kan også si det ganske kort, her inne har det skjedd
store forbedringer.

I videoklippet over får du se mer av bilen, utenpå og inni, og
får høre mer om varme i rattet, og hva Mona Grudt synes om den nye Zoe i
forhold til den hun har eid en god stund nå.

Ryggekameraet er fint, men det finnes enda bedre der ute.
Mye bedre enn det jeg har på vår Citroën Grand C4 Picasso.

Det er også lett å se hvor det eventuelt nærmer seg en
hindring rundt bilen med sensorvisningen over kameraet.

Spiller man musikk fra bilens Bose-anlegg er det nok bedre
enn anlegget som tidligere var i Zoe. Bose er inkludert i toppmodellen Edition
One.

Nye Zoe har fått CCS-plugg i fronten i motsetning til
forrige Zoe som ikke hadde noen form for DC-lader i det hele tatt.

Det betyr at du kan lade nye Zoe på hurtigladere, og ta imot
en ladehastighet på opptil 50 kW.

Forrige Zoe som du ser over her hadde bare AC-ladeplugg, noe
som maksimalt kunne gi 22 kW dersom det elektriske anlegget kunne takle å gi så
mye til bilen.

Når bilen kan gå inntil 395 kilometer er det jo ikke
usannsynlig at noen bruker den på en og annen langtur, og da er det jo kjekt å
kunne lade på hurtigladere, men superfort går det jo ikke.

Zoe er ikke laget primært for å være en langturbil.

Nye Zoe får du med to ulike motorytelser og fire ulike
utstyrsnivåer.

Life fra 249.900 kroner med 108 hk motor og med laveste
utstyrsnivå.

Zen har samme motor som Life og starter på 274.900 kr, men
her får du med 16-tommers alufelger, ladeplate til mobilen, parkeringssensorer bak,
automatisk nær/fjernlys og mye mer som ikke Life har.

Intens starter på 294.900 og har som Life resirkulerte
bilmaterialer fra belter og seter i setetrekket, men Intens har en motor med
135 hk som den deler med Edition One som koster fra 304.900.

Vi fikk se litt informasjon om hvordan gamle belter,
biltekstiler og plastflasker kunne bli til setetrekkstoff. Ganske stilig, men
vil du ha dette må du velge enten utstyrsnivå Zen eller Intens. På Edition One
er det skinn og på Life er det sort stoff som ikke kommer fra det samme
resirkulerte materialet.

Slik ser forsetene ut i Edition One, og her er det en styrke
og en svakhet i samme bilde.

Batterier er plassert under setet, derfor kan man ikke endre
setets høyde, noe som er litt uvanlig. I min bok er dette noe negativt for de
som setter seg inn her og opplever at setet ikke har en fin høyde for dem, for
det er jo ingen justeringsmuligheter.

Derfor er det ganske sentralt å prøvesitte Zoe før man løper
og kjøper den.

Hvordan kan det være positivt med batteripakka såpass langt
framme? Vel, det handler om vinteregenskaper. Med vekt på framhjul som har
drift, så får du bedre fremkommelighet på glatte vinterveier.

Jeg spurte Mona Grudt som har eid Zoe i flere år hvordan hun
syntes den var på vinteren, og hun bor opp en litt vanskelig bakke med sving,
og har valgt å bruke piggdekk. Dermed kommer Zoe veldig greit fram selv om det
er glatt.

Det var flere som slet med sine biler opp bakken hennes, så
sånn sett vet de jo at Zoe er en fin vinterbil med piggdekk på.

Jeg må si jeg falt litt for denne nye blåfargen som Renault
kaller Blue Celadon. Flammerød og Titanium Grey er et par andre nye farger, men
vi hadde bare tilgang på den grå og den blå.

Ganske tøff i Titanium Grey, det hadde jeg nok ikke sagt om forrige versjon av Zoe.

Men hvordan var den å kjøre?

Vel, vi fikk bare prøve utstyrsnivå Intense og Edition One,
noe som betyr motoren med 135 hk. Det kan høres veldig lite ut, men føles ikke
tregt. Jeg blir raskt lettere irritert om en bil er for treg, men her koste jeg
meg på svingete fjellveier med gasspådrag ut av svingene.

Er Zoe sportslig?

Om du har sett videoklippet har du fått med deg at jeg synes
den er mer komfortslig enn sportslig, eller komfortabel som det vel heller
heter. Så komfortabel at man kan kjøre langt med den?

Ja, jeg kjørte over 250 kilometer på Sardinia, og det var
meget komfortabelt, og ganske moro når vi måtte kjøre raskt på fjellveiene.

Bagasjerommet på omlag 338 liter er ikke så galt for en bil
i denne klassen, og kan holde for mange som ikke har de aller største
plassbehov.

Under gulvet er det plass til ladekabler.

Er det ikke noe negativt med Zoe i tillegg til forsetene som
ikke kan justeres i høyden?

Joda, baksetet er ganske lite, og passer ikke spesielt godt
til lange voksne mennesker som meg selv.

Langbeinte «Broom-Benny» forsøkte ikke engang å sette seg
baki der.

Jeg er mye for lang til å sitte bak meg selv, og tør ikke
anslå høyden på den som skal sitte greit i baksetet. De som sitter bak har et
par USB-plugger til lading, noen vil da savne 12V der bak.

50 kW lading er ikke optimalt for langturer.

Klimaanlegget var ikke helt råbra, men mer ok. Det var opp
mot 28 varme på Sardinia, og det ble liksom aldri veldig kjølig inne i bilen.
Det synes jeg jo det skal bli med klimaanlegget på 19/20 grader.

Så alt er jo ikke som man drømmer om i en bil til rett rundt
300.000, men så må man jo ta noen valg i denne prisklassen også for å få ned prisen.
Noe som har resultert i 160.000 solgte Zoe i 50 ulike land.

Kunne jeg tenke meg forrige Zoe?

Nei, jeg kunne faktisk ikke det, det var for mye hard og
billig plastikk inni for min smak, samt litt finurlige instrumenter. Jeg
personlig fikk en litt for «billig» følelse inne i forrige Zoe.

Kunne jeg tenke meg den nye Zoe?

135 hk motoren er frisk nok, med 0-100 på 9,5 sekunder og
245 Nm. Komforten er god, selv med flere timer i bilen på svingete veier.

Gleder meg til å teste den på norske veier med grov norsk
asfalt, men tror den forbedrede støydempingen funker bra i Norge også.

Setet er ganske komfortabelt, og selv om jeg ikke hadde hatt
noe imot å komme 1 cm lenger ned, så er utsikten gjennom frontruta god, og
plassen over hodet er også god selv for meg på 184cm.

Jeg liker rattet, de elektroniske instrumentene, og head-up displayet, infotainmentskjermen og Bose-anlegget, girspaken, ladeplaten til mobilen.

Det er rett og slett mye jeg liker med nye Zoe, så ja, det har faktisk blitt en bil jeg kunne tenke meg.

Tredje generasjon Zoe har fått aller størst oppgradering
innvendig, men DC-lading er også en massiv oppgradering som betyr mye for den
praktiske bruken på langtur.

Utseendemessig har fronten fått den nødvendige oppgradering
for meg ihvertfall, nok til at jeg har fått sansen for Zoe.

Hva du mener om bilens utseende blir jo opp til deg og din
smak. Har du testet forrige Zoe og syntes den opplevdes for billig inni, så bør
du helt klart få testet den nye!

Disclaimer:

Vi som var med Renault Norge på denne turen til Sardinia
for å få teste nye Renault Zoe fikk spandert reise og opphold, samt mat/drikke
på Sardinia. Det er slik det fungerer på lanseringstester i utlandet, selv om
kanskje ikke alle opplyser om dette.

Dette påvirker ikke synet på nye Zoe hverken for meg eller
de andre norske journalistene som var med på turen.

Mona Grudt er for øvrig Renault Zoe ambassadør, og skal promotere bilen for det franske merket.

Les flere tester hos nybiltester.no

Les mer om:

Nyheter Tester