Terreng-legenden rundet 10 millioner

Den var opprinnelig tenkt som et militært kjøretøy, oghet av alle ting BJ. Og da den klatret opp det magiske Fuji-fjellet var suksessenet faktum.


Toyota Land Cruisers historie begynte lenge før den første
bilen ble til i 1951. Vi må faktisk ytterligere 10 år tilbake, og noen ganske
så ville timer i Japans historie.

Først gikk de til angrep på amerikanske Pearl Harbor, og noen
timer senere invaderte de også Filipinene.

Der kunne de japanske militærsjefene se at USA hadde noen små
militære kjøretøy som kom seg fram i ulendt terreng, nemlig Willys Jeep.

Og de ville også ha slike.

Dermed ble Toyota beordret til å lage slike, og en modell
kalt AK ble til ‒ uten at det ble noen stor suksess.

Men nok en krig fulgte, nemlig Korea-krigen i 1950. Og nok
en gang ba de militære sjefene om en liten og lett terrengbil, og Toyota
utviklet en helt ny modell med det litt uheldige navnet BJ (ikke søk på Googles
bildeside etter det!).

Denne gang var det dog ikke de japanske militære, men faktisk det amerikanske som ville ha en Jeep-lignende bil. Toyota utviklet en litt større og kraftigere versjon, dog uten krabbegir som Jeep hadde.

Gjennombruddet kom sommeren 1951. En testfører hos Toyota klarte nemlig å klatre opp til det sjette nivået på Fuji, det berømte japanske fjellet. Så høyt opp hadde aldri en bil vært tidligere.

En japansk politi-organisasjon fulgte årvåkent med på stuntet, og ble så imponert at de like godt bestilte noen hundre BJ-biler de og.

I 1953 startet den opprinnelige produksjonen, og året etter var
det på tide å la seg inspirere av engelskmennene. BJ var altså opprinnelig ment
som et svar på Jeep, og i 1954 fikk den et nytt navn inspirert av Land Rover.

Toyota orket ikke å legge altfor mye jobb i det, og kalte like godt sin for Land Cruiser.

I 1955 kom 2. generasjonen, og denne var enda mer utviklet for privatbilistene og kalt Type 20. Men den startet også eksporteventyret, og Toyota har ikke sett seg tilbake siden.

Siden har det kommet en lang rekke med Land Cruisere, og den
som de aller fleste kjenner er modellen i J70-serien ble introdusert i 1984. Nå
kommer den også som Lexus, det litt mer luksuriøse merket til den japanske
giganten.

68 år etter den første rundet modellen en stor milepæl,
nemlig Land Cruiser nummer 10 million. Toyota sier selv at dette skjedde 31.
august.

I begynnelsen ble det kun eksportert noen hundre eksemplarer
av Land Cruiser årlig, men innen 1965 hadde de passert 10.000 årlige biler.

Land Cruiser rundet så 1 million i 1981 og 5 millioner i
2006, og har de siste årene ligget på et årlig salg rundt 400.000 biler.

Modellen selges i 170 land, og Toyota produseres bilen i Japan,
Kenya og Portugal.

Grunnprinsippet rundt Land Cruiser er at den skal kunne
brukes i alle verdenshjørner, og ja, den kommer nå også med lavgir.

Her er flere bilder av den populære modellen:

Les også:

Les mer om:

Nyheter