Annonse
Hjem Nyheter Tester ut selvkjørende vogntog

Tester ut selvkjørende vogntog

Daimler er nå i gang med å teste ut selvkjørende lastebiler på offentlige veier.

I bilindustrien er det en skala som er kalt SAE, og denne viser hvor selvkjørende kjøretøyene er.

SAE starter på nivå 0 som betyr ingen automatikk overhode, og fortsetter opp til fullstendig selvkjørende kjøretøy på nivå 5.

Biler som i framtiden befinner seg på toppnivået trenger ikke ratt og pedaler, og finner fram uansett hvor de befinner seg og under alle mulig forhold.

Men også de på nivå 4 er selvkjørende så lenge de befinner seg på ordinære veier og det ikke er ekstremforhold. Det er dette nivået vi forbinder med selvkjørende biler, altså de som kan bringe oss til restauranten og tilbake igjen etter vi selv har tatt et glass vin.

Saken fortsetter under Annonsen

Ingen biler befinner seg for tiden på nivå 4, men det er kjøretøy som er på full fart mot den helautomatiserte hverdagen.

En næring hvor autonome kjøretøy passer usedvanlig godt er i transportnæringen. I dag må for eksempel langtransportsjåfører hvile ofte, mens mange kjører den samme ruten x-antall ganger per dag.

Og i lille Norge har det allerede skjedd noe historisk.

I fjor inngikk nemlig Brønnøy Kalk en avtale med Volvo om å levere de aller første kommersielle førerløse løsningene for en fullstendig transport.

Der skal seks førerløse Volvo FH-lastebiler kjøre en fem kilometer lang rute fra lasteplassen av kalk og ned til kaia, hvor lastebilen automatisk tipper lasten.

Deretter returnerer lastebilen tilbake til lasteplassen, og en hjullaster vil igjen fylle lasteplanet og det hele gjentar seg.

Og det hele skjer altså uten at det sitter noen bak rattet på lastebilene.

Det finnes også flere førerløse transportmidler som går i faste ruter på forskjellige havner, og flere bilprodusenter har også små selvkjørende kjøretøy som frakter deler rundt i store fabrikker.

Det neste steget er altså landeveien og veitransporten.

Og muligens lever trailersjåførene på lånt tid, for nå er Daimler i gang med å teste lastebiler på nivå 4 ute i den vanlige trafikken.

Tyskerne har sammen med Torc Robotics testet ut slike kjøretøy på lukkede områder, men skal nå gjennomføre tester på vanlige veier i Virginia.

De første rutene befinner seg på motorveiene sørvest i staten, og med på lasset er det både en ingeniør og en spesialutdannet fører som skal overvåke det hele.

‒ Torc Robotics er ledende innen automatisk førerteknologi. Daimler Trucks er ledende innen lastebil, og vi ser behovet for næringen, sier Martin Daum, styremedlem i Daimler AG.

‒ Å bringe nivå 4 til åpne veier er et stort steg mot målet om å levere trygge og sikre lastebiler for våre kunder, for økonomien og for samfunnet.

Torc har i en årrekke utviklet og forsket på selvkjørende teknologi, og systemet kalt «Asimov» er testet både i urban trafikk og på landeveien i både regn, snø, tåke og under diverse lysforhold.

‒ Å være en del av Daimler Trucks er starten på et nytt kapitel for Torc, og vi fortsetter jobben med å gjøre nivå 4 kommersielt fordi vi tror at det vil berge liv, sier Michael Fleming, administrerende direktør hos Torc Robotics.

Testene starter altså nå, og blir de vellykkede er vi enda et hakk nærmere den førerløse framtiden.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker