Tester ut selvkjørende vogntog

Daimler er nå i gang med å teste ut selvkjørendelastebiler på offentlige veier.


I bilindustrien er det en skala som er kalt SAE, og denne
viser hvor selvkjørende kjøretøyene er.

SAE starter på nivå 0 som betyr ingen automatikk overhode,
og fortsetter opp til fullstendig selvkjørende kjøretøy på nivå 5.

Biler som i framtiden befinner seg på toppnivået trenger
ikke ratt og pedaler, og finner fram uansett hvor de befinner seg og under alle
mulig forhold.

Men også de på nivå 4 er selvkjørende så lenge de befinner
seg på ordinære veier og det ikke er ekstremforhold. Det er dette nivået vi
forbinder med selvkjørende biler, altså de som kan bringe oss til restauranten
og tilbake igjen etter vi selv har tatt et glass vin.

Ingen biler befinner seg for tiden på nivå 4, men det er
kjøretøy som er på full fart mot den helautomatiserte hverdagen.

En næring hvor autonome kjøretøy passer usedvanlig godt er i
transportnæringen. I dag må for eksempel langtransportsjåfører hvile ofte, mens
mange kjører den samme ruten x-antall ganger per dag.

Og i lille Norge har det allerede skjedd noe historisk.

I fjor inngikk nemlig Brønnøy Kalk en avtale med Volvo om å
levere de aller første kommersielle førerløse løsningene for en fullstendig
transport.

Der skal seks førerløse Volvo FH-lastebiler kjøre en fem
kilometer lang rute fra lasteplassen av kalk og ned til kaia, hvor lastebilen
automatisk tipper lasten.

Deretter returnerer lastebilen tilbake til lasteplassen, og
en hjullaster vil igjen fylle lasteplanet og det hele gjentar seg.

Og det hele skjer altså uten at det sitter noen bak rattet på
lastebilene.

Det finnes også flere førerløse transportmidler som går i
faste ruter på forskjellige havner, og flere bilprodusenter har også små selvkjørende
kjøretøy som frakter deler rundt i store fabrikker.

Det neste steget er altså landeveien og veitransporten.

Og muligens lever trailersjåførene på lånt tid, for nå er Daimler i gang med å teste lastebiler på nivå 4 ute i den vanlige trafikken.

Tyskerne har sammen med Torc Robotics testet ut slike
kjøretøy på lukkede områder, men skal nå gjennomføre tester på vanlige veier i Virginia.

De første rutene befinner seg på motorveiene sørvest i staten, og med på lasset er det både en ingeniør og en spesialutdannet fører som skal overvåke det hele.

‒ Torc Robotics er ledende innen automatisk førerteknologi.
Daimler Trucks er ledende innen lastebil, og vi ser behovet for næringen, sier
Martin Daum, styremedlem i Daimler AG.

‒ Å bringe nivå 4 til åpne veier er et stort steg mot målet
om å levere trygge og sikre lastebiler for våre kunder, for økonomien og for samfunnet.

Torc har i en årrekke utviklet og forsket på selvkjørende teknologi,
og systemet kalt «Asimov» er testet både i urban trafikk og på landeveien i
både regn, snø, tåke og under diverse lysforhold.

‒ Å være en del av Daimler Trucks er starten på et nytt kapitel
for Torc, og vi fortsetter jobben med å gjøre nivå 4 kommersielt fordi vi tror
at det vil berge liv, sier Michael Fleming, administrerende direktør hos Torc
Robotics.

Testene starter altså nå, og blir de vellykkede er vi enda
et hakk nærmere den førerløse framtiden.

Les også:

Les mer om:

Nyheter