Ber om at elbilene kastes ut av kollektivfeltet

Det har nå blitt så mange elbiler i Norge at de skapertrøbbel for bussen. Nå vil Yrkestrafikkforbundet ha elbilene bort fra kollektivfeltenei og rundt hovedstaden.


Norske myndigheter var tidlig ute med å stimulere til en grønnere
bilpark, og lanserte en rekke incentiver for å lokke privatbilistene over på elbiler.

Det inkluderte fordeler som at elbilene var fritatt for engangsavgift
og moms, de slapp årsavgift, kunne parkere gratis og fikk gratis ferje, og det
kostet ingenting å passere gjennom bomstasjonene med elbiler.

Rundt Oslo bor det mange pengesterke personer, og mange av
disse var også tidlig ute med å skaffe seg en elbil som bil nummer to, for den
største gulroten lå i at elbilene fikk lov til å kjøre i kollektivfeltene inn
og ut av hovedstaden.

Dermed slapp de køen alle de andre privatbilistene ble
utsatt for, og kunne dermed kjøre i en køfri fil.

Nå er det allerede flere år siden de første meldingene om at
bussen slet med rutetiden grunnet for mange elbiler i kollektivfeltet, og siden
den gang har vi passert 200.000 elbiler med god margin.

Problemet har altså bare vokst i omfang.

Nå er tålmodigheten til Yrkestrafikkforbundet tynnslitt, og
de ber rett og slett om at elbilene kastes ut av kollektivfeltene som er tilknyttet
veinettet i Oslo.

Grunnen er at bussjåførene nå sliter med å holde
rutetabellen.

‒ Vi oppfordrer de rødgrønne partiene som nå skal gå inn i
byrådsforhandlinger i Oslo om å jobbe for å få elbilene ut av kollektivfeltene,
slik at kollektivtrafikken inn, ut og gjennom Oslo blir mer effektiv, sier
Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.

‒ Når det blir så mange elbiler, som det er i Oslo-området
nå, så blir det ofte kø i kollektivfeltet. I tillegg bidrar det at elbilene
bytter fil til at bussen må bremse ned eller det det kan oppstå farlige
situasjoner, legger han til.

Jensrud sier at de har fått mange henvendelser fra fortvilte
bussjåfører som er lei av å ikke kunne gjøre jobben sin skikkelig.

‒ Det er misforstått miljøpolitikk når elbilene får lov å
hindre bussene, sier Jensrud.

‒ To elbiler tar opp samme plass som en buss med 50
passasjerer, da gir det seg selv hva som er mest fornuftig å prioritere.

Han tror også passasjerene deler bussjåførenes frustrasjon.

‒ Folk kommer for seint på jobb eller rekker ikke
fotballtreningen med jentungen på ettermiddagen, fordi bussen er forsinket. I
tillegg rekker ikke bussjåførene å ta matpause eller toalettbesøk, fordi de
kommer alt for seint inn til holdeplassene, sier Trond Jensrud.

Selv om vi rundet 200.000 elbiler i januar, er de fortsatt
bare en liten del av den totale bilparken.

Ifølge SSB var det 2.768.864 personbiler i Norge i utgangen
av 2018, mens det var 15.634 busser.

La oss håpe at de fleste rutebussene iallfall holder tidsskjemaet,
selv om det åpenbart er et problem for de i og rundt hovedstaden.

Les også:

Les mer om:

Nyheter