Annonse
Hjem Nyheter Hey, en ny Land Rover!

Hey, en ny Land Rover!

Nyhetene kommer tett under Frankfurt Motor Show, og mange handler som ventet om elbiler. Men ikke den fra Land Rover.

Si Land Rover til en terrengbil-entusiast, og vedkommende blir blank i øynene. For et av de virkelige ikonene blant de terrengvillige firehjulstrekkerne er det britiske merket, som lanserte sin første gjenkjennelige modell allerede i 1948.

Den gamle sliteren rundet altså 70 år i fjor, men lever i beste velgående.

Den moderne versjonen av Land Rover kom i 1983, og kom da under navnet Land Rover 110. Tallet beskriver rett og slett akselavstanden, som var på 110 inch ‒ 2,8 meter.

Denne ble raskt fulgt av Land Rover 90, og etter flere andre utgaver ble Defender endelig hetende akkurat det i 1990.

Saken fortsetter under Annonsen

Og siden har ikke Land Rover tullet altfor mye med designet, og tross noen små oppdateringer har den sett ganske så lik ut.

Men alle gode ting kommer til sin slutt, som det heter i en eller annen sang vi ikke husker navnet på.

Så Land Rover Defender fikk nådestøtet i 2016, eller rette sagt, et skudd for baugen.

For i 2018 pirret Land Rover med en spesialversjon kalt Defender Works V8, og det ble raskt klart at de hadde konkrete planer for en helt ny Defender.

Og britene føler presset.

De har like godt testet den nye modellen over 1,2 millioner kilometer og kjørt 62.000 tekniske løsninger gjennom kvernen, og har på sin lange ferd vært innom det meste av landskap det er mulig å oppdrive.

Den har faktisk blitt testet i Sverige, USA, Storbritannia, Belgia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Spania, Italia og De forente arabiske emirater, og er allerede før den lanseres en ekte globetrotter.

Nå er testreisen imidlertid over, og under Frankfurt Motor Show kunne produsenten endelig vise oss det ferdige produktet.

Som vi ser er det (heldigvis) enkelt å kjenne den igjen, selv om overhenget foran og bak er mindre og designet generelt er hakket mer moderne.

Men det var også planen:

‒ Den nye Defender respekterer sin fortid, men er ikke bundet av den. Dette er en ny Defender for en ny tid. Dens unike personlighet framheves av en distinkt silhuett og gode proporsjoner, noe som gjør den både svært attraktiv og svært kapabel – en visuelt overbevisende 4×4 som bærer sitt design og tekniske integritet med en kompromissløs holdning, sier en fornøyd Gerry McGovern, sjefdesigner hos Land Rover.

Den er altså ny både utvendig, innvendig og under skallet, og skal stolt bære tradisjonen til den originale Land Roveren inn i 2020-tallet.

Nye løsninger kommer også til syne hos Land Rover 110, som kan by på setekonfigurasjoner som gir den både fem, seks eller som en 5+2-seter.

Den vil da by på lasterom bak den 2. seteraden, og totalt hele 1.075 liters bagasjerom. Om seteraden felles ned spretter bagasjeplassen opp til romslige 2.380 liter, så den kan trygt brukes til laaaaange ekspedisjoner.

Kortversjonen som er kalt Defender 90 har plass til seks personer, så selv denne er ganske så romslig.

Planlegger du en skikkelig villmarksutflukt så trenger du heller ikke å bekymre deg for mye over bekker eller andre hindringer. Bakkeklaringen er på 29,1 centimeter, og den kan vade i en vanndybde på hele 90 centimeter. Det bør holde for de fleste.

At det er nye tider viser også drivlinjen.

For selv om den lanseres med en 4-sylindret bensinmotor kalt P300 og en 6-sylindret mildhybrid kalt P400, er det også på vei en ladbar hybrid som kommer neste år.

Nye Defender kommer også som diesel, da enten som D200 eller D240.

Motortallene viser forresten hvor mange hestekrefter motorene har.

På innsiden har Land Rover Defender selvsagt fått infortainment som det hør og bør for en bil for 2020-tallet, og den har for eksempel støtte for både Andoid Auto og Apple CarPlay ‒ akkurat som andre moderne biler.

Land Rover har gledet seg så mye til denne dagen at de like godt slår til med et vell av versjoner rett ut fra startblokka.

Den kommer som den originale Defender, som First Edition og med en toppmodell kalt Defender X, samt i utstyrsnivåene S, SE og HSE i tillegg til standard.

Men det er mer, mye mer.

For Land Rover knaller også til med fire tilleggspakker, Explorer, Adventure, Country og Urban Packs, og disse er ganske så selvforklarende.

First Edition får en helt unik spesifikasjon, og vil kun bli levert det første produksjonsåret.

På toppen av dette har britene også satt sammen en haug med ekstrautstyr, som for eksempel Remote Control Electric Winch, Rooftop Tent og Inflatable Waterproof Awnings ‒ ting som i alle fall har svært så spennende benevnelser.

Og helt på toppen er det også mulig å bruke penger på pakken kalt «Above and Beyond Collection». Nå snakker vi ikke lenger om bilen, men om eieren. Dette er en kolleksjon som består av 24 deler, og får altså Ferrari-capsen til å blekne i sammenligning.

Her snakker vi om klær, teknisk utstyr og tilbehør som «gir den samme tøffheten som den berømte off-roaderen», ifølge Land Rover.

Men såpass må det kanskje være når man tross alt kjører bilen som hedrer den legendariske terrengbilen fra 1948.

Defender 110 er den første som kommer, tett etterfulgt av 90-versjonen. Så slår også britene til med et par nyttekjøretøyer i 2020, og da skal også en ladbar hybrid komme.

Land Rover er helt klart tilbake, om de noensinne har vært borte.

Her er flere bilder av den ferske modellen:

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,636FansLik
52FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker