HjemElbilerVolkswagen girer nå om for framtiden

Volkswagen girer nå om for framtiden

Både Skoda og et lite svensk selskap må stille opp for Volkswagen, for nå girer gigantene om for en elektrisk framtid. ID. 3 går i produksjon i november, og med den innledes også en ny tidsepoke.

Man skulle kanskje tro at Skoda hadde nok med sine egne biler. Det tsjekkiske merket er verdens 21. største bilprodusent, og satte sammen godt over 1,2 millioner biler i 2018.

- Annonse -

Men de er også eid av Volkswagen-gruppen (VAG), som har en voldsom satsing på gang.

VAG planlegger å lansere 70(!) nye elektriske modeller det neste tiåret, og det innebærer ikke færre enn 22 millioner elbiler.

Satsingen er så diger at gruppen legger rundt 300 milliarder kroner i den elektriske potten fram mot 2023.

Men VAG vil ikke bare lage elbiler, de vil også elektrifisere «vanlige» biler. Altså produsere hybrider.

- Annonse -

Alle må bidra, inkludert VAG-eide Skoda. Allerede i 2017 ble de «beordret» av VAG til å produsere komponenter til de hybride drivverkene som skal i biler til Audi, Seat og Volkswagen i tillegg til sine egne.

Skoda skal produsere høyvolts batteripakker, og det var i utgangspunktet behov for 150.000 slike i året. Det holder ikke lenger, så nå når Skoda starter opp med produksjonen har de allerede planlagå å utvide kapasiteten de neste årene.

De rundt 200 ansatte som jobber med akkurat dette kommer garantert ikke til å bli arbeidsledige de kommende årene.

En annen som merker hardkjøret til VAG befinner seg i Sverige, mer bestemt i Skellefteå ganske så langt i nord. Og nå snakker vi om de rene elbilene.

- Annonse -

Der holder Northvolt til, et selskap som lager «grønne» batterier rettet mot bilindustrien. Planen er å bygge en «gigafactory» der oppe i nord, og et av merkene som raskt så potensialet til det ferske selskapet er BMW. De signerte en samarbeidsavtale med svenskene allerede i fjor.

Men en annen tysker har tenkt å løfte samarbeidet med Northvolt et hakk videre.

Den gigantiske elbilsatsingen til VAG gir diverse utfordringer, ikke minst når det kommer til batterier. Her kommer Northvolt inn.

I juni bestemte VAG seg like godt for å kjøpe seg inn i selskapet, og smalt rundt 10 milliarder kroner på det svenske bordet.

Tilbake fikk VAG 20 prosent av aksjene og en plass ved styrebordet.

Og den tyske gruppen har ikke sløst med tiden, for allerede nå er det klart at VAG og Northvolt oppretter et nytt felles selskap som eies 50/50.

Planen er allerede klar. Selskapet skal bygge en helt ny fabrikk i tyske Salzgitter, og denne skal være operativ i 2023/2024.

Litium-ion-fabrikken skal i utgangspunktet kunne produsere batterier med en totalsum på 16 gWh, og regner vi for enkelhet at hver pakke er på 100 kWh så betyr dette altså 160.000 biler.

‒ Å bygge en gigafactory i Tyskland sammen med Volkswagen betyr at Northvolt kan fortsette å utvide kapasiteten på grønne battericeller med et minimalt CO2-avtrykk. Dette vil ha en stor betydning for elektrifiseringen i Europa, sier Fredrik Hedlund i Northvolt.

Volkswagen skal lansere sin aller første rene elbilmodell under Frankfurt Motor Show 9. september.

ID. 3 settes sammen på den nye elbilplattformen kalt MEB, og går inn i produksjon i november.

I 2018 begynte Volkswagen arbeidet med å gjøre om fabrikken i Zwickau fra en som laget eksosbiler til en som kun skal produsere elbiler. Den jobben blir sluttført i 2020, men før den tid skal de altså starte med å produsere de aller første ID. 3-modellene.

‒ Produksjonsstart for ID. 3 i november vil sende Volkswagen inn i en helt ny æra, som kan sammenlignes med den første Bobla eller den første Golfen, sier styremedlem Thomas Ulbrich.

‒ Vi er helt i rute. De første 400 pre-produksjons ID. 3-bilene er allerede på testing rundt i Europa. Med ID. 3 vil Zwickau bli en ekte pioner innen e-mobilitet, sier han videre.

Når alt er oppe og går skal fabrikken produsere seks ID.-modeller for tre merker, og skal klare å sette sammen 330.000 biler i året. Dette vil gjøre Zwickau til Europas største elbilfabrikk, og totalt investerer VAG rundt 12 milliarder kroner i den oppgraderte fabrikken.

Volkswagen skal lage 30.000 eksemplarer av en introduksjonsmodell av ID. 3, og de har allerede fått over 30.000 reserveringer for bilen som tar VAG inn i en ny tidsalder.

Hvor seriøst Volkswagen tar på dette viser med all klarhet opplegget de har rundt lanseringen. For pressen som ikke er på plass i Frankfurt kjører Volkswagen ikke mindre enn 5 direktesendinger som journalistene kan følge med på. 5, altså!

Volkswagen har til og med satt opp en TV-desk i messeområde, så her skal ingen gå glipp av den nye sjefen i elbil-verden.

Det skjer fire år etter at de ble tatt for å ha jukset med dieselutslippet, så det har virkelig gått unna med VAG i flere år allerede.

Og snart er også framtiden her.

Den som er kalt ID. 3.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her