Snart blir det mulig å sjekke e-post og se serier om du står i kø, og kjører en ny bil eid av Stellantis. (Fotos: Stellantis)

Stellantis lover selvkjøring selv i mørket og dårlig vær

STLA AutoDrive er et skritt mot fullstendig selvkjørende biler, for dette takler både mørket og dårlig vær.


Årets vinter har vært utfordrende med mye snø og utfordrende forhold, og mange bak rattet har også oppdaget at dagens biler fortsatt har en vei å kjøre når det kommer til selvkjørende egenskaper.

For snø og slaps skaper trøbbel for bilens assistenter, som kan bli vel forvirret når det møter godt, gammelt norsk vintervær. Så da er det lov å ha forhåpninger nå som det store Stellantis-konsernet tar et sprang mot de helt selvkjørende bilene.

-->
Mer eksakt så har konsernet nå avduket STLA AutoDrive 1.0, og dette er selskapets første egenutviklede automatiserte kjøresystem som leverer hands-free og Eyes-Off på nivå 3 på selvkjøringsskalaen.

STLA AutoDrive utgjør en av tre nøkkelpilar i Stellantis teknologistrategi, og de to andre er STLA Brain og STLA Smart Cockpit. Denne trioen skal fremme kjøretøyintelligens, automatisering og brukeropplevelse.

Den automatiske kjøreløsningen åpner i versjon 1.0 for automatisert kjøring i hastigheter opp til 60 km/t, og skal i tillegg forenkle kjøreoppgaven når det kommer til stopp-og-start-trafikk. Det siste bør pendlere som ofte krangler seg fram i mye trafikk bite seg merke i.

For dette åpner for at de bak rattet ikke trenger å følge med på trafikken, så her er det faktisk mulig å gjøre arbeidsoppgaver på vei til jobb, eller ja, se serier på vei hjem fra jobb. Og du kan jo avslutte litt tidligere siden du jobbet i bilen og svarte på e-post selv før du var på kontoret.

‒ Å hjelpe sjåfører med å utnytte tiden sin best mulig er en prioritet, sier Ned Curic, Chief Engineering and Technology Officer i Stellantis.

‒ Ved å håndtere rutinemessige kjøreoppgaver vil STLA AutoDrive forbedre kjøreopplevelsen og gjøre tiden bak rattet mer effektiv og morsom.

Stellantis som står bak merker som Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Maserati, Opel og Peugeot har også en strategi om å forenkle ting i bilen, og denne har de også fulgt i utviklingen av AutoDrive.

Så når trafikk- og miljøforhold stemmer overens med forutsetningene vil sjåførene få beskjed om at STLA AutoDrive er tilgjengelig, og denne aktiveres via en fysisk knapp. Dermed tar systemet kontroll, opprettholder trygge avstander, justerer hastighet og har kontroll på styring og bremsing.

Dette er mulig ved at STLA AutoDrive overvåker kontinuerlig omgivelsene gjennom en avansert pakke med sensorer, og disse er så effektive og pålitelige at det også skal fungere om natten eller under utfordrende værforhold som lett regn eller veispray. Så nei, de sier ingenting om snø.

Et slikt selvkjøringssystem må selvsagt reagere lynrask, og ingeniørene har også hatt fokus på at det skal føles jevnt, forutsigbart og menneskelignende. Enten du opprettholder trygge følgeavstander eller justerer til sammenslående trafikk, fungerer systemet sømløst for å gi en trygg, stressfri kjøretur, melder Stellantis selv.

Ved høyere hastigheter befinner STLA AutoDrive seg på nivå 2+, noe som betyr at du kan ta hendene fra rattet men må fortsatt overvåke trafikken. Så nei, foreløpig ingen serier bak rattet i høyere hastigheter.

Det beste er at STLA AutoDrive er basert på en skalerbar arkitektur, noe som betyr at det enkelt kan tilpasses merker på tvers av Stellantis og dermed bane seg vei inn i populære merker her i Europa.

Systemet er også skytilkoblet, noe som åpner for regelmessige forbedringer gjennom trådløse oppdateringer og sanntidsdataintegrasjon for optimalisert ytelse.

Stellantis understreker at STLA AutoDrive overholder gjeldende forskrifter og krever at sjåfører forblir sittende, bruker beltet og klare til å ta kontroll når de blir bedt om det. Den tar også høyde for lover rettet mot mobilbruk bak rattet.

Dette er altså den første versjonen av STLA AutoDrive, og Stellantis er allerede i gang med utviklingen av den neste generasjonen. Og da vil det åpner for såkalt hands-free og Eyes-Off-drift ved hastigheter helt opp til 95 km/t, så da er det ikke bare pendlere i køen som kan nyte godt av denne løsningen.

Les også:

Hva tenker du