Årets vinter har vært utfordrende med mye snø og utfordrende forhold, og mange bak rattet har også oppdaget at dagens biler fortsatt har en vei å kjøre når det kommer til selvkjørende egenskaper.
For snø og slaps skaper trøbbel for bilens assistenter, som kan bli vel forvirret når det møter godt, gammelt norsk vintervær. Så da er det lov å ha forhåpninger nå som det store Stellantis-konsernet tar et sprang mot de helt selvkjørende bilene.
Den automatiske kjøreløsningen åpner i versjon 1.0 for automatisert kjøring i hastigheter opp til 60 km/t, og skal i tillegg forenkle kjøreoppgaven når det kommer til stopp-og-start-trafikk. Det siste bør pendlere som ofte krangler seg fram i mye trafikk bite seg merke i.
For dette åpner for at de bak rattet ikke trenger å følge med på trafikken, så her er det faktisk mulig å gjøre arbeidsoppgaver på vei til jobb, eller ja, se serier på vei hjem fra jobb. Og du kan jo avslutte litt tidligere siden du jobbet i bilen og svarte på e-post selv før du var på kontoret.
‒ Å hjelpe sjåfører med å utnytte tiden sin best mulig er en prioritet, sier Ned Curic, Chief Engineering and Technology Officer i Stellantis.
‒ Ved å håndtere rutinemessige kjøreoppgaver vil STLA AutoDrive forbedre kjøreopplevelsen og gjøre tiden bak rattet mer effektiv og morsom.
Et slikt selvkjøringssystem må selvsagt reagere lynrask, og ingeniørene har også hatt fokus på at det skal føles jevnt, forutsigbart og menneskelignende. Enten du opprettholder trygge følgeavstander eller justerer til sammenslående trafikk, fungerer systemet sømløst for å gi en trygg, stressfri kjøretur, melder Stellantis selv.
Ved høyere hastigheter befinner STLA AutoDrive seg på nivå 2+, noe som betyr at du kan ta hendene fra rattet men må fortsatt overvåke trafikken. Så nei, foreløpig ingen serier bak rattet i høyere hastigheter.
- Unik elektrisk lastebil med 800 km rekkevidde
- Polestar med store programvareoppdateringer
- Ufattelig rask datamaskin i Volvo ES90