Scania har utviklet en noe spesiell elektrisk lastebil til DHL. (Fotos: Scania)

Unik elektrisk lastebil med 800 km rekkevidde

DHL har ikke tid til å vente på den elektriske utviklingen, så de har fått Scania til å komme med en mellomløsning for elektriske lastebiler. Stikkordet er rekkevidde-forlenger.


Stadig flere av de nye elbilene har oppgitte rekkevidder som passerer 600 kilometer, og noen strekker også WLTP-tallet over 700 kilometer. Men 800 kilometer sitter langt inne, ja, om vi ekskluderer Lucid som har elbiler som nå nærmer seg 1.000 kilometer.

Så hvordan i alle dager kan en diger lastebil skryte av 800 kilometer? Vel, svaret er ganske enkelt.

-->
På oppdrag fra DHL har Scania utviklet en ny løsning kalt EREV for en over 10 meter lang containerbil, og de fire bokstavene står for Extended Range Electric Vehicle.

Merkelig nok er løsningen for mer rekkevidde å rydde vekk deler av batteripakken, for dermed har de fått plass til rekkeviddeforlenger-løsningen. Så ja, en mindre batteripakke er det som må til for å nå 800 kilometer.

Denne banebrytende elektriske lastebilen er utstyrt med et batteri på 416 kWh og en 120 kW bensindrevet generator, og har et elektrisk drivverk som yter 230 kW/295 hk. Ved hjelp av generatoren, drevet av bensin på prototypen og senere på diesel/HVO, strekker lastebilens rekkevidde seg opp til 800 kilometer.  

DHL i Tyskland ser på elektriske lastebiler som framtiden, men som for elbilene da de var i startgropen er ikke infrastrukturen der helt ennå. Scania er enige, og peker på utfordringer som mangel på ladepunkter, høye kostnader ved sikring av nok ladekapasitet på depotene i sesongmessige topper, belastningen på nettet og høye spotpriser på strøm. Alt dette bremser elektrifiseringen.

Så en lastebil med EREV-løsningen kan dermed være en midlertidig løsning, og DHL Post & Parcel Germany tok i bruk den første prototypen denne måneden.

Rekkevidden forventes å bli mellom 650 og 800 kilometer, og bilen kan «lades» ved å fylle tanken på hvilken som helst bensinstasjon. Scania har selv en bransjeledende elektrisk lastebil, og denne har maks 550 kilometer rekkevidde.

‒ Det kommer til å ta litt tid før fornybar elektrisitet, nett og ladeinfrastruktur er tilgjengelig og er robust nok til å stole fullt ut på batterielektriske lastebiler. Dette gjelder spesielt for et storskala system som det tyske pakkenettverket til DHL, forklarer DHL Group-sjef Tobias Meyer.

‒ I stedet for å vente på at denne dagen skal komme, samarbeider DHL og Scania om en pragmatisk løsning for å gjøre logistikken mer bærekraftig og redusere CO2-utslippene med mer enn 80 prosent. Dette kjøretøyet er en fornuftig og praktisk løsning som umiddelbart kan bidra til å redusere klimagassutslippene i godstransport på kort sikt.

Mer eksakt er det Scania Pilot Partner som har utviklet EREV-løsningen, og dette er et selskap som utforsker nye teknologier og løsninger hos det svenske merket.

‒ Framtiden er elektrisk, men perfekt kan ikke være det godes fiende slik at vi ikke når målet. Kjøretøyet vi har utviklet sammen med DHL er et eksempel på midlertidige løsninger som kan forbedre skaleringen avkarbonisert tungtransport før transportsystemet til slutt blir 100 prosent elektrifisert, sier Christian Levin, administrerende direktør i Scania.

‒ En effektiv klimaomstilling krever at beslutningstakere aksepterer slike løsninger, samtidig som de øker investeringene i offentlig infrastruktur og andre muliggjørende forhold.

Den drøyt 10 meter lange lastebilen har en kapasitet på rundt 1.000 pakker og kan også trekke henger, og prototypen skal brukes til såkalt hub til hub-transport fra pakkesenteret i Ludwigsfelde utenfor Berlin til tilsvarende anlegg ved Hamburg ‒ en strekning på drøyt 300 kilometer.

Les også:

Hva tenker du