Volvo har gang på en bil som blant annet skal konkurrere med Tesla Model S, og ES90 er nå bare uker unna avdukingen. Og svenskene jekker mer enn gjerne opp temperaturen et hakk.
For ES90 skal bli en meget sikker elbil, og det er ikke takket være noen svære støtfangere foran som vi husker fra den gamle og populære 140-modellen. Nå tåler helt sikkert ES90 en trøkk den og, men Volvo vil helst at den rett og slett unngår kollisjoner.
Og da er det datakraft som gjelder.
Nye moderne databrikker er lynraske, og det er også nøkkelen når en bil skal unngå en smell. Jo flere kalkulasjoner datamaskinen gjør, jo større er muligheten for å unngå en hindring. Og ES90 befinner seg helt i toppsjiktet.
Volvo ES90 er en såkalt programvaredefinert bil, og er bygd på kjernedatateknologi, konstant tilkobling og data. Det skal gjøre ES90 både til en trygg og hyggelig bil å kjøre.

Den store hjernen bak det hele heter Nvidia Drive AGX Orin, og i ES90 kommer denne i en dobbel-konfigurasjon. Og med et slik brikkesett i ryggen kan Volvo heve sikkerheten ytterligere gjennom data, programvare og AI, og ES90 blir også den kraftigste bilen Volvo noensinne har laget når det gjelder kjernedatakapasitet.
Utviklingen rundt slike brikkesett går nå så fort at det ikke lenger er mulig å ta over seg hvor raske disse systemene faktisk er, for tallene er rett og slett for store. Drive AGX Orin x 2 er som to dirigenter til et svært orkester, men her går taktstokken i hastigheter som bare disse kan drømme om. Du skal få tallet, og her må du ha full fokus for å skjønne hvor raskt det går.
Beregningskraften til systemet i ES90 kan gjøre rundt 508 billioner operasjoner per sekund, såkalt TOPS. Det er altså, hold deg fast, 508.000.000.000.000 operasjoner. Jepp, 12 nullere der bak.
Denne sender beskjeder videre til AI-baserte, toppmoderne aktive sikkerhetsfunksjoner, bilsensorer og effektiv batteristyring.
Volvo sier at den nye supermaskinen fra Nvidia gir en åttedobling av AI-beregningsytelsen sammenlignet med generasjonen kalt Drive AGX Xavier, og byr på flere digre tall.

Dette åpner for at Volvo gradvis kan øke størrelsen på dyplæringsmodellen og det nevrale nettverket, og mer spesifikt fra 40 millioner til 200 millioner parametere. Også dette er spinnvilt, for ja, det betyr at når utviklingen er ferdig er det 200 millioner forskjellige ting datamaskinen kan ta høyde for.
At ES90 satt sammen på SPA2-arkitekturen er supersmart understreker også at dette blir den andre bilen etter XC90 basert på Volvo Cars Superset-teknologistabel. Superset-teknologistakken består av ett enkelt sett med maskinvare- og programvaremoduler og systemer som understøtter alle kommende elbiler, forklarer de smarte svenskene.
«Det representerer en radikal transformasjon i hvordan vi kan utvikle og bruke programvare for å forbedre nivåene våre av sikkerhet, teknologi og generell ytelse gjennom hele bilens livssyklus. Med Superset-teknologistabelen kan vi gjøre slike forbedringer mer effektivt og rulle dem ut enda raskere via over-the-air-oppdateringer og på tvers av alle modeller basert på Superset», melder Volvo.
Kort sagt kan de fortløpende gjøre bilene bedre og sikrere, og til og med sørge for at elbilen over natten har fått bedre rekkevidde ved å introdusere nye og mer effektive løsninger. Kryp til køys med 600 kilometer, stå opp med 620 kilometer. Det må jo være en drøm.

Superset-teknologistabelen skal ligge i bånn for alle elbilene som Volvo nå utvikler, og dette er også viktig. For det betyr at om ingeniørene til EX90 for eksempel utvikler enda bedre løsninger for bilen, kan også denne rulles ut til ES90 og gjøre denne bedre.
Dette betyr altså at Volvo erstatter den fysiske maskinvare som den primære driveren for innovasjon og verdiskaping for bileierne.
‒ Volvo ES90 er en av de mest teknisk avanserte bilene på markedet i dag og er designet for å bli ytterligere forbedret med tiden, sier Anders Bell, sjef for ingeniør og teknologi.
‒ ES90 er bygget på vår toppmoderne Superset-teknologistabel, og setter sikkerhet i høysetet.
Det hjelper lite å ha superraske datamaskiner om de andre løsningene ikke henger med, så Volvo har utviklet en ny pakke som skal løfte sikkerheten. Sensorpakken inkluderer en lidar, fem radarer, åtte kameraer og 12 ultralydsensorer, og det er også et avansert førerforståelsessystem inne i bilen.
Sikkerhetssystemene er designet for å oppdage hindringer selv i mørket, og aktivere proaktive sikkerhetstiltak som for eksempel å unngå kollisjoner.
Volvo kaller dette for Safe Space-teknologi, og det inkluderer både rommet i bilen og det rett utenfor.

‒ Vi innoverer på alle områder av teknologi for å bli ledende innen programvaredefinerte biler, og vi kanaliserer all vår ingeniørinnsats i en retning ‒ å lage flotte biler som blir enda bedre over tid, sier Bell.
‒ Ved å kombinere kraften til kjernedatabehandling og Superset-teknologistabelen vår, kan vi nå gjøre tryggere biler mer effektivt enn noen gang før.
Den doble Nvidia Drive AGX Orin-konfigurasjonen finner også veien inn i EX90-biler, som dermed får en oppgradering fra nåværende løsninger som Drive AGX Orin og Drive AGX Xavier, ja, i tråd med Volvos filosofi om kontinuerlig forbedring.
Vi er altså bare uker unna å få vite hva mer Volvo ES90 kan by på, for den skal vises fram for første gang 5. mars.
Les også: