Direktørbiler bør passe perfekt i den elektriske tiden, for det legges ned veldig mye arbeid for å få de luksuriøse kabinene så stille som mulig. Og det har vært et dilemma for merker som Rolls-Royce.
For de bygger så store og solide biler at om den også skal flytte greit på seg må man putte inn en diger motor, som ja, skaper utordringer for en innside som skal være like stille som en kinosal.
Elbiler har ikke store motorer som vrir ut en masse desibel, og her er også alle kreftene tilgjengelig umiddelbart ‒ noe som jo er positivt for svære og tunge direktørbiler.
Så ingen ble overraskende da Rolls-Royce, eid av BMW-gruppen, meldte at de hadde på gang en elbil, og mer eksakt hadde de gravd fram et litt skummelt navn fra 007-universet ‒ Spectre.
Rolls-Royce Spectre ble avduket sent i 2022, og de første bilene ble levert kunder rundt ett år senere. Og nå blir den også den aller sterkeste i den 121 år lange historien til den doble R’en.

‒ Black Badge Spectre er en av de klareste uttalelsene om makt og formål vi noen gang har kommet med. Den har blitt skapt i bildet av våre mest dristige kunder, med grundig oppmerksomhet på detaljer. Fra begynnelsen av Black Badge Spectres reise, våget kundene som ba om denne ekstraordinære bilen om at vi delte deres fryktløse ånd, sier administrerende direktør Chros Brownridge.
‒ Som svar kombinerte ingeniørene våre datavitenskap, kvalitativ tilbakemelding og deres egen dype kunnskap om merkets alter ego for å lage en intens og kompromissløs karakter, og den kraftigste Rolls-Royce i historien. Som gjenspeiler Black Badge-karakteren, realiserte våre designere og håndverkere sin mest dramatiske og provoserende visjon med levende detaljer og utsøkt moderne håndverk.
Det britiske merket sier at de fikk lov til å løfte anonymisert kjøredata fra Black Badge-eiere over hele verden, og dette åpnet for at de virkelig kunne spesialtilpasse Black Badge Spectre slik at den bør passe kundebehovet perfekt.
Disse kundene fikk selvsagt streng beskjed om å holde tett om hva de kjørte, for det var altså slik RR testet og utviklet denne versjonen. Så ja, ganske kult at de stolte så mye på kunder over hele verden.
‒ Etter intern utvikling ble det bygget en liten gruppe med «hemmelige» Black Badge Spectres for en gruppe kunder som ba om tidligst mulig tilgang til denne bilen. De godkjente ettertrykkelig det våre ingeniører hadde gjort, og fremhevet den kraftige forbindelsen mellom Rolls-Royce og kundene, sier ingeniørdirektør Bernhard Dressler.
Black Badge betyr altså litt mer potente utgaver, og det kan man trygt si om Black Badge Spectre. For i tillegg nye eksteriørfinisher, interiørdetaljer og enda flere muligheter for å skreddersy via Bespoke-muligheten, er det voldsomme krefter i Black Badge Spectre.
Faktisk når bilen et firesifret dreiemoment, 1.075 Nm, og legger man til 485 kW/659 hk, så ja, er dette den kraftigste Rolls-Royce gjennom historien.
Disse kreftene kommer når Infinity Mode aktiveres ved å trykke på Infinity ∞-knappen på rattet, og selv om dette er noe helt nytt for dagens RR kan vi også trekke historiske paralleller. I fly drevet av den legendariske Rolls-Royce Merlin-motoren, inkludert Supermarine Spitfire, kunne piloter aktivere ekstra kraft ved å trykke på en bryter.
Men dette slet så mye på motorene at pilotene pent måtte si hvor mange ganger de hadde gjort det etter flyturen, slik at ingeniøren hadde kontroll. Det trenger ikke pilotene bak rattet på Black Badge Spectre.
I tillegg har Black Badge Spectre også en Spirited Mode, og denne lar føreren oppleve et utbrudd av intens, øyeblikkelig akselerasjon. Når bilen står stille, aktiverer føreren denne funksjonen ved å trykke helt ned bremsen og gassen samtidig, mens du venter på en haptisk og visuell respons som signaliserer at bilen er klar, før du slipper bremsen helt, forklarer Rolls-Royce.
Resultatet er at den enorme elbilen, nærmere fem og en halv meter lang og tre tonn tung, fyker opp til 100 k/t på sportsbilaktige 4,3 sekunder ‒ et par tiendeler kjappere enn den vanlige Spectre.
Den bør også flytte greit på seg rundt en bane, for her er kjøreegenskapene spisset ytterligere, og i tillegg til at den håndterer rulling i svingene bedre holder den seg også mer stabil under hard akselerasjon. For nei, man vil ikke søle drinken i det flotte baksetet.
På utsiden kan man spotte en Black Badge Spectre gjennom den unike Vapor Violet-lakken, en dyp svart-fiolett inspirert av neonstemningen fra 1980- og 1990-tallets klubbkultur. Dette er en berømt referanse blant mange Black Badge-kunder, og det er selvsagt også mulig å velge andre farger.
Black Badge Spectre baner også vei for nye 23-tommers 5-eikers smidde aluminiumshjul, og disse er tilgjengelig i en delvis polert eller helsvart finish
Som med alle Black Badge-modeller kommer Black Badge Spectres speilpolerte lysverk i en signatur mørk finish, og dette skal signaliserer en litt mer noire-karakter. I tillegg har Pantheon-grillen, maskotten Spirit of Ecstasy og den doble R’en også fått en slik behandling, og dørhåndtak, ekspansive sidevinduer og støtfangeraksenter, forklarer det britiske merket.

På innsiden er det unike mønsteret på Illuminated Fascia som er et abstrakt uttrykk for Spirit of Ecstasy, og her finner man også Infinity-symbolet som brukes av Black Badge-familien som en hyllest til alle fartsrekordene Rolls-Royce har tatt.
Fasciaen består for øvrig av over 5500 «stjerner» av varierende proporsjoner og intensitet, plassert i en pianosvart «himmel».
Himmelsk blir nok også en eventuell norsk pris, for her kommer det ikke å holde med et par millioner. Regn heller med rundt 6 millioner for denne som har en oppgitt rekkevidde opp mot 500 kilometer og kan lade i maks 195 kW.
Les også: