Volvo Trucks melder nå at de ledet an markedet når det kommer til de største kjempene på europeiske veier, og dette er altså første gang de har tatt kommandoen i det største segmentet.
Svenskene melder at de var markedsleder for tunge lastebiler over 16 tonn i EU30 som inkluderer Norge, Storbritannia og Sveits med en markedsandel på 17,9 prosent i fjor. Det mye takket være landene Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Polen og Spania, for det var i disse Volvo solgte aller flest store lastebiler.
– Vi er veldig glade over posisjonen som markedsleder i Europa. Dette er et tydelig bevis på at kundene våre verdsetter drivstoffeffektiviteten, sikkerheten og oppetiden til våre lastebiler, og at vi har et veldig attraktivt produktutvalg, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
– Vår nye Volvo FH Aero, som ble lansert i 2024, er bare enestående. Disse lastebilene kommer med elektrisk, gass eller dieseldrevne drivlinjer, og de har raskt blitt veldig populære i markedet. Transportselskaper velger Volvo fordi våre produkter og tjenester hjelper virksomheten å vokse og redusere CO2-utslipp. Jeg ønsker å takke alle våre kunder for tilliten de har vist oss, og også våre forhandlere, leverandører og våre kollegaer i Volvo Group for denne prestasjonen.

Volvo har lagt bra seg et meget bra år når det kommer til salgstallene, for de opplevde økte markedsandeler i hele 25 land verden rundt. De trekker fram flere av disse.
I Brasil ble Volvo markedsleder for tredje år på rad med en markedsandel på 23,7 prosent, og salget der ble ledet av flaggskipet Volvo FH.
Over i Australia toppet også Volvo den tyngste listen med en markedsandel 18,2 prosent, og i det viktige Nord-Amerika spratt markedsandelen opp fra 10,2 prosent i 2023 til 10,5 prosent i fjor.
– Vi står sterkere enn noen gang takket være en total fornyelse av vår produktportefølje i 2024. I Nord-Amerika, hvor vi hadde et mål om betydelig vekst, lanserte vi en ny plattform som vil legge grunnlag for en rekke nye modeller i de kommende årene, sier Alm, som er optimistisk på framtiden.
‒ Først ute på denne plattformen er den helt nye Volvo VNL, som kan gi 10 prosent bedre drivstofføkonomi sammenlignet med forrige generasjon.
Totalt fikk Volvo registrert 56.331 lastebiler i den europeiske regionen i fjor, og de endte altså opp med 17,9 prosent markedsandel for de største beistene over 16 tonn.
Les også: