Både bilprodusenter og myndigheter venter utålmodige på de enda mer selvkjørende biler, for en datamaskin kan kjøre mye bedre enn et menneske. En datahjerne blir aldri sliten eller ukonsentrert, og så har vi den største fordelen ‒ den er lynrask.
Det er særs viktig for de som skal lage biler som har kjøreegenskaper litt over snittet, for her skal flere systemer samhandle og reagere lynraskt. Derfor har BMW fokus på å utvikle en aldri så liten mesterhjerne for neste generasjon biler.
Faktisk så mye at de like godt har gitt denne en egen benevnelse ‒ «Heart of Joy». Denne er faktisk 10 ganger raskere enn tidligere systemer ‒ og løfter effektiviteten med solide 25 prosent.
Den sentrale datamaskinen skal altså introduseres i de kommende helelektriske Neue Klasse-modellene, og skal løfte kjøregleden i neste generasjon BMW-biler.
Teknologien som blant annet styrer drivlinje og kjøredynamikk testes for øyeblikket i bilen BMW Vision Driving Experience, men dette konseptet er kun for testing og ikke ment for serieproduksjon. Den første nye klasse med biler skal etter planen inn i serieproduksjon senere i år.

‒ Heart of Joy gjør det mulig for oss å ta kjøregleden ikke bare til neste nivå, men enda et steg videre, sier Frank Weber, utviklingssjef i BMW AG.
‒ I tillegg øker vi effektiviteten ytterligere, og dermed rekkevidden, ettersom føreren i framtiden nesten utelukkende vil bremse ved hjelp av energiutvinning.
Så en ekte vinn-vinn der altså ‒ bedre kjøreegenskaper og mer rekkevidde.
«Heart of Joy», hjertelig glede, styrer drivlinje, bremser, lading, regenerering og styrefunksjoner, og behandler altså informasjon 10 ganger raskere enn tidligere systemer.
Videre forklarer BMW at ved energiutvinning skaper drivlinjen og bremsefunksjonene i elbiler en symbiose, og i Neue Klasses elektroniske arkitektur er «Heart of Joy» en av fire sentrale styreenheter som for første gang kombinerer drivlinje- og kjøredynamikkfunksjoner.

Ved å styre ting som akselerasjon og nedbremsing, kjørestabilisering, dynamiske styrefunksjoner og ladestyring kan bilen reagere lynrask, og her går det så raskt at det er vanskelig å forstå. BMW sier at det er en minimal forsinkelse med en latens på millisekundnivå.
I dynamiske kjøresituasjoner gir den nye kombinasjonen av Heart of Joy og BMW Dynamic Performance Control en ny dimensjon av kjørestabilitet og sikkerhet, melder BMW. Resultatet er et enda bedre veigrep og en mer stabil bil gjennom svingene, og det trengs færre rattbevegelser ettersom bilen holder linjen mer stabilt og kontrollert.
Men det er også fordeler når det går langt tregere.
Ved for eksempel saktegående trafikk eller parkering sikrer rask signaloverføring og umiddelbar informasjonsbehandling en enda mer smidig og behagelig kjøreopplevelse.
En viktig fordel er altså økt effektivitet, mer eksakt 25 prosent mer.
Integrert kontroll av drivlinje, bremser og energiutvinning muliggjør en mer effektiv energibruk, og 98 prosent av sjåførene trenger ikke å bruke de konvensjonelle bremsene, sier BMW.
Bremsekraften som genereres via energiutvinning er tilstrekkelig for normal daglig kjøring, og det er i så fall meget imponerende. Kun ved kraftige nedbremsinger, for eksempel i en nødsituasjon, er det behov for inngrep fra friksjonsbremsene, forklarer de videre.
Det nye Heart of Joy, utviklet av BMW selv, tilfører faktisk en fjerde dimensjon til Neue Klasse. Den nye klassen følger nemlig tre grunnprinsipper ‒ elektrisk, digital og sirkulær.
Selv om dette er en lynrask datamaskin er Heart of Joy en del av en kompakt enhet som ikke tar altfor mye plass, og skal altså inn i framtidige Neue Klasse-biler.
Men det blir ikke BMW Vision Driving Experience, for dette er altså kun et testkonsept som ikke kommer seg så langt som til serieproduksjon.
Les også: