Både bilprodusenter og myndigheter venter utålmodige på de enda mer selvkjørende biler, for en datamaskin kan kjøre mye bedre enn et menneske. En datahjerne blir aldri sliten eller ukonsentrert, og så har vi den største fordelen ‒ den er lynrask.
Det er særs viktig for de som skal lage biler som har kjøreegenskaper litt over snittet, for her skal flere systemer samhandle og reagere lynraskt. Derfor har BMW fokus på å utvikle en aldri så liten mesterhjerne for neste generasjon biler.
‒ Heart of Joy gjør det mulig for oss å ta kjøregleden ikke bare til neste nivå, men enda et steg videre, sier Frank Weber, utviklingssjef i BMW AG.
‒ I tillegg øker vi effektiviteten ytterligere, og dermed rekkevidden, ettersom føreren i framtiden nesten utelukkende vil bremse ved hjelp av energiutvinning.
Så en ekte vinn-vinn der altså ‒ bedre kjøreegenskaper og mer rekkevidde.
Ved å styre ting som akselerasjon og nedbremsing, kjørestabilisering, dynamiske styrefunksjoner og ladestyring kan bilen reagere lynrask, og her går det så raskt at det er vanskelig å forstå. BMW sier at det er en minimal forsinkelse med en latens på millisekundnivå.
I dynamiske kjøresituasjoner gir den nye kombinasjonen av Heart of Joy og BMW Dynamic Performance Control en ny dimensjon av kjørestabilitet og sikkerhet, melder BMW. Resultatet er et enda bedre veigrep og en mer stabil bil gjennom svingene, og det trengs færre rattbevegelser ettersom bilen holder linjen mer stabilt og kontrollert.
Men det er også fordeler når det går langt tregere.
Les også:
- Ja, oppgraderte Volvo XC60 kommer til Norge
- Toyota med nytt hydrogen-system
- Peugeots elektriske familie vokser