Peugeot er kanskje litt overraskende et lokomotiv for elbil-utrullingen, og det begynner også å svinge skikkelig av satstingen. Nå snuser de på den nye store rekkevidde-grensen, 700 kilometer, og har i tillegg et fokus på litt mer sportslige biler.
Så i elektrisk drakt flekser løven enda litt mer muskler, og det skulle bare mangle at også Peugeot har sin egen EV-dag. Der gikk startskuddet for framtidens elbil-satsting.
‒ I tillegg til de vakre produktene som allerede finnes, skal vi fokusere på kundene og styrke partnerskapene våre slik at vi bygger en lys, suksessfull og bærekraftig framtid for Peugeot, sier Alain Favey, fersk administrerende direktør hos bilmerket.
Og skulle det være noe tvil:
‒ I 2025 er vi definitivt i ytelsesmodus!
Mer eksakt har det franske løvemerket på gang en E-3008 og en E-5008 med Dual Motor, 325 hk og firehjulsdrift samt en E-5008 5-seter som åpner for solide 994 liter bagasjeplass selv med setene på 2. rad i bruk. Totalt kan denne lokke med 2.310 liter med baksetene nedslått, så dette er en skikkelig bagasjefrakter. E-5008 er for øvrig også tilgjengelig som 7-seter.
Ute på det gamle kontinentet har som kjent elbilsalget gått skuffende tregt, men Peugeot gjør sitt for å holde tempoet opp. De solgte totalt nærmere 1,1 millioner biler over hele verden, og sier at de også doblet bestillingene for elektriske kjøretøy.
I Europa var Peugeot merket som opplevde høyest vekst i elbilsalg til privatkunder, melder de seg.
Løvemerket var også ledende innen elektriske kjøretøy i det europeiske B-segmentet i fjor og markedet for lette nyttekjøretøyer.
At det begynner å bli litt sving over elbilsalget viser også nye 3008, som totalt nådde over 120.000 bestillinger ‒ og her var 22 prosent den helelektriske E-3008.
Peugeot kan også skryte av å ha noen av de aller mest effektive elbilene på markedet, og dette er de kompakte E-208 og E-308. Det gir også utslag på rekkevidden, E-208 har for eksempel oppgitt 410 kilometer, men det er likevel langt unna de 700 kilometerne vi nevnte til å begynne med.
Nye E-3008 Long Range har derimot 700 kilometer som oppgitt rekkevidde, mens den tilsvarende utgaven av E-5008 lander på 668 kilometer. Begge har også et nytt forvarmingssystem koblet til kabinforvarmingen, og i løpet av de kommende månedene vil forvarmingen også styres gjennom turplanleggeren.
Peugeot bryr seg også litt om andre utfordringer som henger sammen med dagens samfunn, og er en partner i Born Free-programmet som har fokus på dyrelivsvern. Under bilmessen i Paris i fjor kjørte de i gang en digital kampanje kalt «Powered by Lions» som skal å øke bevisstheten om bevaring av dyreliv.
De er også offisielle partnere til «Under The Pole»-programmet, som har som mål å bidra til bedre kunnskap og bevaring av havene.
Peugeot har da også sin egen Carbon Net Zero-plan som skal dempe utslippene de kommende årene, og blant annet har de et ambisiøst mål om at det kun skal brukes fornybar energi på fabrikkene i 2030.
Nye Peugeot E-3008 viser dette fokuset, og i dag er 85 prosent av materialene som brukes i produksjonen av denne resirkulerbare og totalt består bilen av 24 prosent resirkulerte materialer.
På toppen av alt dette har Peugeot en strategi der de fem e-ene står sentralt ‒ Elektric, Efficiency, Experience, Education, Environment. På norsk Elektrisk, Effektivitet, Erfaring, Utdanning, Miljø.
‒ Å bli Peugeot-merkets CEO gjør meg stolt, men også en sterk følelse av ansvar, sier Alain Favey.
‒ Merket er sterkt, utvalget er komplett, med en unik kombinasjon av elektriske, hybrid og plug-in hybrid modeller på samme plattformer. Vi er sikre på at vi har alle brikkene for å lykkes og bidra til en bærekraftig framtid for morgendagens generasjon.
Les også: