Kia nøyer seg ikke kun med en EV4, for her kommer det to ulike karosseriformer som du kan se av bildet. (Fotos: Kia)

Her er de to versjonene av Kia EV4

Kia skal i løpet av året utvide EV-serien med to nye modeller, EV4 og EV5. Førstnevnte kommer for sikkerhets skyld i to utgaver.


Det sørkoreanske merket er godt i gang med sin nye elektriske EV-serie, og tilbyr i dag EV3, EV6 og flaggskipet EV9. Men det har altså meldt inn to nye numre, EV4 og EV5, og skal i tillegg vise et konsept av EV2 under Kia EV Day senere denne måneden.

Der dukker også den kommende EV4 opp, og det i flertall. For Kia har tenkt å gardere litt rundt denne, så de har allerede klar en vanlig sedan og en kombi gjennom en såkalt hatchback-utgave.

-->
Nå kan vi også se de fysiske forskjellene mellom de to variantene, for Kia gir oss en sniktitt før det hele braker løs med EV-dagen. Her har vi smeltet to bilder inn i ett, slik at det blir litt enklere å sammenligne de to variantene.

Og som vi kan se skiller de seg selvsagt litt ut fra hverandre bakfra:

‒ Kia EV4 er en klar gjenspeiling av vår forpliktelse til å revurdere mobilitet og utvide grensene for hva design kan oppnå, sier Karim Habib, Head of Kia Global Design.

‒ Ved å tilby både sedan- og kombivarianter, gir vi kundene våre den unike opplevelsen av modernitet og praktisk funksjon som definerer Kia EV-familien, på en måte som passer deres varierte livsstil og behov.

EV står som kjent for Electric Vehicle, så det betyr enkelt og greit et elektrisk kjøretøy som en elbil.

Den kommende EV4 er meislet ut av Kias «Opposites United»-designfilosofi, og her skal det være harmoniske linjer med skarpe kontraster, melder bilmerket selv.

‒ EV4-sedan gir en ny versjon av sedanen, og har en elegant silhuett med lav nese og lang hale. EV4 hatchback er en smidig, allsidig allrounder. Særpreget og rent, den er bygget for å utmerke seg i enhver situasjon, forklarer designsjefen.

EV4 benytter Kias såkalt EV Tiger Face foran, og her finner man også det de kaller en Star Map-lyssignatur med vertikalt orienterte frontlykter.

Sedanen blir en slags lillesøster av EV6, som også har sedan-linjer i motsetningen til de mer høyreiste EV3 og EV9. Og den nye sedanen har en mer strømlinjeformet silhuett og et såkalt longtail-design.

Den har også en unik takspoiler, og er utstyrt med 19-tommers hjul med intrikate tekniske stripemønstre som skal framheve Kias Opposites United-design.

Bak har sedanen en særegen todelt bakspoiler og vertikale baklys, og Kia sier at det rene designet er fremhevet av et teknisk mønster der den møter bakluken.

‒ Her hjemme i Norge synes vi sedanen skiller seg markant ut, fremstår som svært stilig og et friskt pust. Den utfordrer. Den viser at Kia er alt annet enn kjedelig eller redd for å ikke ligne på bildesignene vi ser flere av dusinet på blant flere andre merker, slår Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Norge, fast.

‒ Det er nok av biler man ikke klarer å skille fra hverandre på en parkeringsplass, dette blir ikke tilfellet med EV4 sedanen.

Og Lagaard har et poeng, Kias EV-serie skiller seg virkelig fra de fleste andre nye elbiler, men hvor mye skiller de to utgavene seg fra hverandre?

Vel, EV4 hatchback også kalt kombi her hjemme, har kontrasterende svarte vertikale C-stolper og skarpe linjer. Det er også robuste fangere og 19-tommers hjul som skal vise både styrke og energi, og de geometriske mønstre påført bilens underkroppsseksjoner skal understreke dens innovative natur.

Bak følger den selvsagt også søstrene i EV-serien, men har også sin egen unike karakter. Her er det skarpe og skulpturerte linjer, bredt plasserte baklykter og en skrånende bakrute som skal skape et rent, robust utseende, ifølge Kia selv.

‒ Vi har gledet oss til å se denne bilen lenge, og når den nå kom synes vi i Kia Norge den var skikkelig fresh ‒ rett og slett. Vi som kjører i det nye Kia-designet til jobb hver dag føler selv at vi får mange blikk på oss. Det kan være at vi er litt innbilske, men vi tror ikke det. Bilene våre er langt fra kjedelige, men det balanseres så godt. Kia er ikke hva det en gang var, og da er det bare positivt ment, slår Lagaard fast.

‒ Det er også gøy at denne skal produseres i Europa, på Kia sin moderne fabrikk i Slovakia. Dette betyr selvsagt også meget god tilgang på bil.

I tillegg til to modellvarianter viser også Kia to utstyrsvarianter, en basis kalt Baseline og en EV4 GT-Line.

Sistnevnte har eksklusive designelementer som skal skape en mer dynamisk karakter, og her er det vingeformede støtfangerne foran og bak som gir et sterkere og slankere inntrykk, mens de trekantede 19-tommers hjulene forsterker kjøretøyets futuristiske, sporty følelse, melder Kia.

Kia EV4 sedan GT-Line.

Kia EV4 sedan Baseline.

Den fjerde modellen i EV-serien debuterer altså under Kia EV4 Day som arrangeres i spanske Tarragona 24. februar, og der dukker også den, tja, litt mer oppsiktsvekkende varebilen PV5 opp i tillegg til et konsept av EV2.

Her får du en aldri så liten sniktitt på begge disse bilene:

Les også:

Hva tenker du