Det er noen ekstra store milepæler som til sammen har reddet millioner av liv i trafikken.
Volvo kom med første 3-punkt belte i en masseprodusert bil i 1959, kollisjonsputer brøytet seg vei for drøyt 50 år siden og Mercedes introduserte de blokkeringsfrie ABS-bremsene gjennom S-klasse i 1978.
Et stort og viktig skritt ble tatt fire år senere, for da ble Mercedes det første merket til å utstyre alle sine personbilmodeller med ESP som standard.
Rent teknisk støtter EPS føreren i dynamisk kritiske kjøresituasjoner, som under en skrens, ved å bruke bremsekraft på ett eller flere hjul og – om nødvendig – ved å justere motorens dreiemoment. Alt dette åpner for at bilen kan følge styreretningen, noe som selvsagt kan være livsviktig.
Tyskerne startet altså ESP-ferden med V12-biler, men det tok ikke lang tid før Mercedes banet vei for ESP som ekstrautstyr også for bilene med V8-motor. I januar 1996 ble systemet tilgjengelig på E 420 (W210) ved modellens markedslansering.
Og så kom det som har blitt en av bilhistoriens aller mest berømte tester. Nemlig den hvor elgen veltet.
På midten av 90-tallet hadde Mercedes større visjoner enn bare å lage dyre luksusbiler, og en særs viktig satsing var en splitter ny A-klasse med stort salgspotensiale. Bilen, langt under fire meter i lengden, skulle utnytte plassen, så med 1,59 meter var den usedvanlig høy. Inn i denne miksen kom også forhjulsdrift, og alt dette skulle vise seg å bli en heller litt dårlig kombo.
Mercedes stoppet umiddelbart salget, og leveringen av A-klasse ble utsatt i 12 uker. Tyskerne tok flere grep, og et var å utstyre selv den lille og billigste bilen i Mercedes-garasjen med ESP-systemet. Vi kan dermed regne dette som det virkelige startskuddet for denne teknologien.
I 1999 ble Mercedes også det første merket som utstyrte alle sine personbilmodeller med dette kjøresikkerhetssystemet som standard, og sendte dermed et klart signal til resten av bransjen.
Hvor viktig dette var kan man tolke ut av statistikken. For at antall alvorlige ulykker med Mercedes-Benz personbiler falt med mer enn 42 prosent etter dette, og det mens fallet for de andre merkene kun var ned 13 prosent. Flere merker fikk øynene opp, og det gjaldt også politikerne.
I november 2011 kom et EU-krav som gjorde det obligatorisk for alle nyregistrerte personbiler og nyttekjøretøy i EU å være utstyrt med ESP som standardfunksjon, og ESP ble dermed ansett som et livsviktig hjelpemiddel.
En litt morsom ting med at A-klasse banet vei for ESP er at tyskerne siden elgtesten ikke har spart på utstyr selv for den minste i familien, for da nye A-klasse skulle debutere i 2018 var det med en stor og veldig viktig verdenspremiere.
Mercedes’ intuitivt og intelligent multimediasystem er kalt MBUX, Mercedes-Benz User Experience, og er nå standard i alle nye biler. Og ikke tro at det var S-klasse som banet vei for MBUX, for denne løsningen gikk inn i serieproduksjon gjennom den nye A-klassen. Jepp.
Og 30 år etter at ESP ble vist fram i vinterkalde Nord-Sverige februar 1995 jobber den aktive, men stille, hjelperen fortsatt i bakgrunnen, og har som setebeltet, kollisjonsputen og ABS-bremsene hindret utallige alvorlige situasjoner og reddet tusenvis av liv.
Les også: