Volvos oppgraderte XC60 kommer også til Norge. (Fotos: Volvo)

Ja, oppgraderte Volvo XC60 kommer til Norge

Det er ikke så godt å vite hvilke nye ikke-elbiler som faktisk kommer til Norge, men Volvo Cars Norge har tenkt å tilfredsstille de som eventuelt drømmer om den oppgraderte XC60.


Et av grunnprinsippene i det moderne demokratiet er at man skal ha valgfrihet, men dette er i ferd med å smuldre bort foran øynene på norske bilkjøpere.

For med et nærmest ensidig fokus på elbiler, både fra importører og politikere, får de som foretrekker tradisjonelle nybiler en stadig mer sparsom og litt avgiftsmessig urettferdig meny å velge mellom. Men Volvo Norge er iallfall et flott unntak.

-->
Det svenske merket har en storselger i en bil som faktisk fungerer akkurat som en elbil i hverdagen, nemlig ladehybriden XC60. Siden 2017 har Volvo levert ut mer enn 1,5 millioner slike verden over, og den var også i en periode en favoritt her hjemme.

Totalt har det rullet mer enn 18.000 XC60-biler med norske skilt, og selv om salget her hjemme har sloknet er den fortsatt brennhet i resten av verden. Så sent som i januar var det denne som var den aller mest solgte bilen fra Volvo med 18.972 biler, noe som faktisk er nærmere tusen mer enn i januar 2024.

Og nå blir den altså enda bedre. Den får nemlig betydelige oppgraderinger innen brukeropplevelse, design og komfort, og ja, det nye Volvo Car UX.

– Med ny brukeropplevelse, modernisert skandinavisk design, forbedret komfort og enda mer luksuriøst interiør, setter XC60 standarden enda høyere for mellomstore SUVer, sier Erik Severinson, produkt- og strategisjef i Volvo Cars.

‒ Forbedringene handler om det vi mener er viktigst for kundene våre, og gir en mer fornøyelig og eksklusiv opplevelse.

La oss ta det siste først ‒ Volvo Car UX.

Dette er altså hjertet til infotainmentet, og med den nye generasjonen skal brukeropplevelsen løftes til et nytt nivå. Her skal det bli enda tryggere og mer komfortabelt å bruke infotainmentskjermen, og Volvo sier at løsningen er mer fokusert og personlig enn forgjengeren og med enda flere Google-tjenester innebygd.

Alle nye biler skal utstyres med Volvo Car UX, men Volvo stopper ikke der. De ruller videre med å oppdatere alle biler så langt tilbake som 2020 via trådløs oppdatering, og det betyr at rundt 2,5 millioner kunder over hele verden får en «ny» bil.

Nye XC60 blir også utstyrt med en større 11,2-tommers, frittstående sentral berøringsskjerm som skal forbedre opplevelsen, og her finner man altså nye funksjoner, apper og trådløse oppdateringer. Pikseltettheten økes med 21 prosent, som resulterer i en enda skarpere skjerm, melder Volvo.

Selv motoren i Car UX er også nye, noe som betyr at infotainmentsystemet mer enn dobbelt så raskt som det forrige systemet ‒ med 10 ganger raskere grafikkgenerering.

På utsiden har Volvo oppdatert designet, og det er nye luftinntaket foran og fronten bærer også det ikoniske jernmerke slik som storesøster XC90. Det er også nye hjulalternativer og mørkere baklys.

Videre kan Volvo tilby den i to nye farger, Forest Lake og Aurora Silver, og Mulberry Red finner også for første gang veien til XC60.

På innsiden har Volvo utstyrt nye XC60 med et oppfrisket interiørdekor og nye eksklusive materialer som Quilted Nordico og Navy Herringbone Weave. Videre melder Volvo at det er smart oppbevaring, nye koppholdere, en forbedret trådløs telefonlader og et fleksibelt og romslig bagasjerom, og at interiøret i nye XC60 er allsidig og praktisk.

For å jekke opp komforten enda et hall har Volvo gjort kupeen stillere, og det er selvsagt også mulig å få den med luftfjæring og laminerte vinduer. Og ja, nye XC60 er også utstyrt med en moderne luftrenseteknologi.

For de som virkelig skal toppe sin nye XC60 er det også noe som høres bra ut tilgjengelig, for det er mulig å få nye XC60 med Bowers & Wilkins High Fidelity-system som har et nytt høyttalerdesign.

Den norske importøren skjønner selvsagt at denne bilen ikke blir en salgsvinner her hjemme, spesielt etter at politikerne fjernet enda litt mer valgfrihet med å klaske på nye avgifter rettet mot hybrider i fjor sommer. Men før det gikk XC60-salget ganske greit, og det ble faktisk registrert drøyt 400 slike biler i løpet av 2024.

– Vi er glade for å fortsatt kunne tilby XC60 til bilkjøpere som ikke ønsker seg en elbil ennå. XC60 er en av Volvos største suksesser gjennom tidende, og er blitt enda bedre med disse oppgraderingene, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Og han lover å kjempe for friheten til å velge så lenge det er etterspørsel.

‒ Vi kommer til å fortsette å selge ladbare hybrider så lenge kundene vil ha det.

Prisen er satt til 1.006.900 kroner inkludert frakt og levering, og de første kundebilene skal etter planen være på plass i mai.

Les også:

Hva tenker du