Toyota satser fortsatt frisk på hydrogen som et alternativt til elbiler. (Fotos: Japan)

Toyota med nytt hydrogen-system

Nytt 3. generasjon brenselcellesystem skal gjøre hydrogenbilene enda mer effektive og strekke ut rekkevidden, og bane vei for utslippsfri tungtransport.


Det er faktisk over 10 år siden Toyota presenterte den første masseproduserte hydrogenbilen, og i dag er Mirai i 2. generasjon som kom dukket opp i 2020.

Det er fem år siden, så da er det på tide å ta et nytt steg, og det gjør altså Toyota via 3. generasjons brenselcellesystem kalt FC (Fuel Cell). Og skal vi tro det japanske merket er det et ganske stort sprang de tar.

-->
For med det nye FC-systemet har de hatt enda litt mer fokus på et veldig aktuelt bruksområde for brenselceller ‒ den kommersielle sektoren. Toyota sier at det nye systemet har samme holdbarhet som konvensjonelle dieseldrevne motorer, og har i tillegg betydelige forbedringer i ytelse, inkludert drivstoffeffektivitet.

Og ja, det er også en annen viktig pluss her, nemlig en betydelig reduksjon i kostnader sammenlignet med 2. generasjonen.

I tillegg høster selvsagt en bil som Mirai frukter av utviklingen, men den japanske giganten understreker at 3rd Gen FC System også skal brukes i tunge nyttekjøretøyer. Planen er at det skal introduseres i markeder hovedsakelig i Japan, Europa, Nord-Amerika og Kina tidligst etter 2026.

Toyota ser altså på hydrogen som et viktig drivstoff når transporten skal bli karbonnøytral, og de samarbeider aktivt med partnere på tvers av ulike bransjer.

Men skal bruksområdene utvides må også dagens løsninger forbedres, og 3. generasjon FC-system representerer ifølge Toyota en betydelig endring.

Hydrogendrevne biler kom på samme tid som elbilutviklingen satte fart, men utviklingen de 10 siste årene har vært ganske forskjellige. Det har som kjent vært en massiv satsting på elbiler, og Toyota er et godt eksempel ‒ de har en av de mestselgende nybilene her i Norge gjennom elbilen bZ4X.

Over på hydrogenfeltet mangler det to viktige ting ‒ et bredt utvalg av biler og hydrogenstasjoner. Likevel har Toyota solgt over 28.000 eksemplarer av Mirai i løpet av 10 år, og bilen er på plass i mer enn 30 land.

I 2019 begynte de også å levere FC-systemer for bruk i andre applikasjoner, som busser, jernbaner og stasjonære kraftgeneratorer, og leverte mer enn 2.700 enheter til mer enn 100 kunder globalt.

På hjemmebane samarbeider Toyota med en rekke partnere, og målet er at systemene finner vei inn i kommersiell sektor og på den måten bidrar til å skape et hydrogensamfunn.

En viktig ting som har gjort Toyota til verdens aller største bilmerke er at de tar tilbakemeldinger fra kundene på alvor, og slik har det også vært når det har utviklet 3. generasjon FC-system. Så ja, det nye er enda litt mer skreddersydd kundebehovet.

Hovedtrekkene til 3rd Gen FC-systemet:

  • Forbedring i holdbarhet, opptil to ganger ift. den forrige generasjonen, og oppnår holdbarhet som kan sammenlignes med dieselmotorer og med vedlikeholdsfri design.
  • Forbedring i drivstoffeffektivitet på 1,2 ganger ift. den forrige generasjonen, noe som gir en 20 prosent lengre rekkevidde.
  • Betydelig kostnadsreduksjon gjennom innovasjoner innen celledesign og produksjonsprosesser.
  • 3rd Gen FC-systemet kan installeres i en rekke nyttekjøretøyer, personbiler og generelle applikasjoner, for eksempel stasjonære generatorer, jernbane og skip. For personbiler gir den forbedrede drivstoffeffektiviteten større rekkevidde for ytterligere trygghet. For tunge nyttekjøretøy tilbyr det nye FC-systemet et holdbarhetsnivå som kan sammenlignes med dieselmotorer og høy effekt. I tillegg, ved å designe systemet til å være mer kompakt, kan det lettere integreres i ulike nyttekjøretøy.
  • Toyota vil fortsette arbeidet med å realisere et hydrogensamfunn i samarbeid med lokale myndigheter og andre selskaper, foreninger og organisasjoner.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Hydrogen Toyota Motor