Er det noe som vet hva forvarming av elbilbatteriet betyr så er det NAF, for sammen med magasinet sitt Motor kjører de en vintertest av de fleste nye elbilene.
Det er nemlig en vinterutgave og en sommerutgave av El Prix, denne store testen hvor det måles både reell rekkevidde og ladetid. Og skal Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, komme med et hovedråd til elbilistene på vintertur, er det dette:
‒ Hvis bilen din kan forvarme batteriet før hurtiglading, bruk det. Da går ladingen mye raskere.
NAF har flere gang tatt opp praktiske ting med elbiler, som kortbetaling på hurtigladestasjonene, og nå plukker de opp forvarmings-hansken. Og denne oppgaven er langt enklere enn å bane vei for enn det kortbetaling som nå er innført var.
For da NAF kjørte sin vinterutgave av årets El Prix bare for noen uker siden kunne 22 av de 24 bilene forvarme batteriet. Og ja, det gjorde utslag på ladestolpen.
‒ Bilene med forvarming ladet så og si på den tiden de er oppgitt til å lade, mens bilene uten forvarming ladet saktere enn oppgitt, sier Sødal.
Du skal få se alle laderesultatene fra denne testen, og kikker du nøye på den listen ser du raskt at to biler utpeker seg ut litt ekstra på den negative siden. For de fleste bilene var faktisk i nærheten av den oppgitte ladetiden, og det er både overraskende og positivt.
For vinterlading går som oftest litt tregere enn under ideelle temperaturer.
Men om man skal utligne utetempen gjennom forvarmingsfunksjonen må man faktisk skjønne hvordan den fungerer.
Heldigvis har også dette blitt enklere med årene, og nå gjøres det normalt ved å plotte inn ladestoppen i bilens navigasjonssystem. Noen elbiler åpner også for skru på forvarming manuelt.
‒ Men bilprodusentene har en vei å gå når det gjelder å gjøre det enklere å bruke forvarming og være trygg på at den faktisk fungerer, sier Sødal.

NAF forklarer at du må være nøye med å velge akkurat den ladestasjonen du skal lade på som kartdestinasjon. Så nei, det hjelper ikke å velge for eksempel bensinstasjonen der ladeplassen ligger, da starter rett og slett ikke forvarmingen. Så selve ladestasjonen må velges.
I tillegg går det overraskende lang tid før batteriet har nådd riktig temperatur, og selvsagt avhengig av bil og temperaturen må man plotte destinasjonen eller starte forvarmingen manuelt iallfall en halv time før selve ladestoppen ‒ helst enda tidligere.
Og litt klønete er det kun et fåtall biler som har et symbol som viser at forvarmingen av batteriet faktisk er på.
NAF er selvsagt glade for at stadig flere elbiler får den viktige forvarmingen her oppe i kalde nord, og sier at bilkjøperne bør etterspørre både om bilen har forvarming og sette seg inn i hvordan det fungerer i bilen de kjøper.
‒ Dette er for komplisert og må gjøres enklere og mer intuitivt. I tillegg må det vises i bilen at forvarmingen faktisk er på, sier Nils Sødal.
‒ Vi mener ladetestene viser at forvarming før lading må være standardutstyr på elbiler som selges i vinterlandet Norge.
Og ser man ut av ladelisten så er det enkelt å forstå det kravet, for som du kan se lå de to bilene uten den viktige forvarmingen langt bak oppgitt ladetid.
Og bare så det er klart, jo kaldere det blir, jo lengre bak oppgitt ladetid vil biler uten forvarming havne. Årets vinterutgave av El Prix ble kjørt i temperaturer som varierte fra -6 til +7 grader.
Her er laderesultatene:
Les også: