Mitsubishi har døpt en av to kommende SUV-modeller i det populære C-segmentet for Grandis. Det kan vi jo like! (Fotos: Mitsubishi)

Her er bilen som heter Grandis

Et mer folkelig navn her i Norge er det ikke mulig å gi en bil, for Mitsubishis nye SUV-modell har fått navnet Grandis.


Du er kanskje for ung til å huske det, eller for gammel til å huske det, men sett fra gamlelandet kom det mest legendariske navnekrøllet for en bil i 2001.

Det var så fantastisk at man nesten trodde det var en aprilbløff, og vi beklager allerede nå det som kommer til å bli litt et vel grovt språk.

-->
Honda gledet seg veldig til å lansere en ny modell, for de hadde en potensiell storselger på gang. Problemet, her oppe i nord, var navnet. De knallet nemlig til og kalte den rett og slett for Fitta, og til japanerens forsvar så lød det sikkert kult ut.

Men navnet var faktisk ikke det verste. For de fulgte opp med et slagord som sett med norske briller gjorde det hele spinnvilt: «Den nye Fitta; liten på utsiden, stor på innsiden.» Så ja, hehe.

Tabben ble selvsagt oppdaget, og Honda droppet de tre siste bokstavene og kalte den Fit. Og for å helgardere seg så døpte de den europeiske utgaven om til Jazz, som jo er litt mer gangbart.

I dag får stadig flere biler kun et tall eller bokstav som navn, som Tesla Model Y og Polestar 3, og det er jo ganske kjedelig. Men nå får vi i Norge iallfall noe vi kan smile litt av, for en av de to kommende C-segment SUVene Mitsubishi har på gang skal hete Grandis.

Ja, som kallenavnet til det som sies å være Norges nasjonalrett, pizzaen Grandiosa. Så snart kan du frakte grandisen hjem i en Grandis. Moro!

Nå har ikke den japanske rivalen til Honda sett over til Norge når de har valgt det navnet, men bladd i den latinske ordboken. Der betyr grandis «stor» og «imponerende», og dette skal forklare den nye SUV-modellen.

Mitsubishi sier at Grandis er rettet mot unge og aktive familier som trenger plass og allsidighet i en effektiv, kompakt SUV som skal være fullpakket med avansert teknologi og har også innebygd Google.

Rent designmessig sier Mitsubishi at Grandis kommer med begge de to nye formene, så foran er det en «Dynamic Shield»-front og bak har den «Hexaguard Horizon»-designidentiteten.

Videre kan det japanske merket fortelle at det er en romslig og allsidig innvendig plass, og at bilen har avanserte førerstøttesystemer (ADAS) som skal gjøre kjøringen både sikrere og enklere.

Det er dog et problem med denne Grandisen, og for en gang skyld handler det ikke om at den er svidd. For selv om Mitsubishi Grandis er utviklet for Europa er det ikke en elbil, men blir tilgjengelig som mildhybrid (MHEV) og fullhybrid (HEV).

Men ingen fare, Mitsubishi gjør ikke som Honda for 24 år siden og glemmer Norge, for merket melder også inn ytterligere SUV ‒ og denne blir helelektrisk. Den kommende elbilen skal etter planen dukke opp senere i år.

Når det gjelder Mitsubishi Grandis så skal den vises fram i juli, og skal deretter komme til salgs til høsten.

Les også:

Hva tenker du