Nissan Qashqai er en favoritt i Finland. (Foto: Nissan)

Fortsatt lavt elbilsalg i Sverige og Finland

Mens det helelektriske nybilsalget holder seg skyhøyt i Norge og er sterkt stigende i Danmark, er elbil-revolusjonen fortsatt langt unna i Sverige og Finland.


Ikke uventet var også langt over 90 prosent av nybilene som ble registrert i Norge forrige måned elbiler, og landet på solide 96 prosent. Danmark har også fått opp det elektriske salget, og er nå omtrent der det norske nybilsalget var for to år siden.

I Danmark sto elbilene for 64 prosent av nybilene i januar, så godt over halvparten der. Både i Norge og Danmark toppet Toyota bZ4X salgslisten, og jaggu var ikke Volkswagen ID.4 den nest mest populære i begge de rødhvite landene.

-->
Men så har vi de to andre naboene.

Både i Sverige og Finland hadde elbilene en andel under 30 prosent av det totale salget, og her toppet også to biler med forbrenningsmotor listene. I Finland var Nissan Qashqai den aller mest populære, og så tror du kanskje en Volvo toppet i Sverige? Kanskje XC60?

Nope, veldig overraskende føk Subaru Outback til topps på salgslisten i Sverige, og det med ganske grei margin ned til XC60 på plassen bak. Heng med nedover så skal du få forklaringen, og for de som ikke vet hvordan dagens Outback faktisk ser ut serverer vi selvsagt et bilde:

(Foto: Subaru)

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) som samler de norske registreringstallene har forklaringen på hvorfor utviklingen er så forskjellige i Norge og Danmark sammenlignet med Sverige og Finland.

‒ Sterke incentiver og en villet politikk er helt avgjørende, dersom man skal klare å elektrifisere bilparken. Norge og Danmark er tydelige eksempler på dette, og i begge land er det incentivene som i særlig grad driver elbilsatsingen videre, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

‒ I januar 2024 var elbilandelen i nybilsalget i Danmark 35 prosent, mens den i januar i år var på hele 64 prosent. Det er en formidabel økning, og vi har sett veksten komme sakte, men sikkert i Danmark gjennom hele fjoråret. Ønsker man virkelig en elektrifisering også i Sverige og Finland, så kan de norske og danske grepene være et tydelig signal om hva som må til, sier han.

Og da kan de jo titte på den norske listen for januar. Av 176 ulike bilmodeller som var førstegangsregistrert i Norge i januar, var 126 elektriske, viser OFVs tall. 126 forskjellige elbiler, altså.

Det var bare i Finland at nybilsalget gikk ned i januar, så de tre andre landene har fått en god start på nybil-året. Det norske hadde desidert størst økning med solide 82 prosent, men her lyver tallene litt ettersom januarsalget i 2024 var unormalt lavt.

‒ Det er positivt at folk nå vender tilbake bilbutikkene og gjerne vil realisere ønsket om en ny bil, sier Solberg Thorsen.

‒ Det er bra for miljøet, nye biler er både tryggere og bedre, og vi trenger en utskifting av bilparken vår som nå har en gjennomsnittsalder på rundt 11,5 år.

Over i Danmark hadde de ifølge Mobility Denmark en økning på 23 prosent, og det er altså elbilene som drar salget.

‒ Det er positivt at våre nordiske land generelt sett har en god start i 2025. Det er forskjeller, men overordnet er vår vurdering at det ser bra ut fremover. Vi ser frem til å følge våre nordiske naboer gjennom 2025, sier Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.

‒ Vi har gledet oss over utviklingen i Danmark i fjor. En grønnere bilpark er en viktig del av det grønne skiftet, og elbilandelene i de nordiske landene viser tydelig at det er nødvendig med politisk støtte og incentiver som understøtter denne utviklingen.

Tallene til bilstatistik.se viser at nybilsalget i Sverige økte med 14 prosent i januar, og over hos de blågule skjer det nå noe litt mer oppsiktsvekkende.

‒ Nybilåret startet bra i Sverige. Særlig i forhold til ulike drivlinjer skjedde det mye, og antall elbiler økte med 15 prosent. Men det mest spesielle er utviklingen for etanolbilene, såkalte «flexfuel-biler». De ble femdoblet i antall, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.

Forklaringen finner vi igjen med det plutselige oppsvinget av hybrider her i Norge rett før i fjor sommer ‒ avgiftsendringer. Den svenske regjeringen tettet 1. februar et smutthull som har gitt etanolbiler svært lave avgifter.

‒ Dermed ble den mest populære nye personbilen i Sverige i januar den etanolkonverterte Subaru Outback, sier Peters.

Over hos våre finske naboer gikk det ikke fullt så bra med nybilsalget, som fikk seg en knekk på -13 prosent i januar, viser tallene til Value Clinic. Også her kan nordmenn kjenne seg igjen i forklaringen, for det er dyrtid også i Finland.

‒ Registreringstallene i januar var dårlige for bilindustrien, sier administrerende direktør Teemu Rennola i Value Clinic.

‒ Den økonomiske nedturen fortsetter, og nå er rentekutt etterlengtet. Bransjens forventing om 10 prosent vekst i antall nye personbiler i år krever en rask positiv endring i salget i 2025.

Antall nyregistrerte biler januar 2025:

  • Sverige: 19.592
  • Danmark: 10.834
  • Norge: 9.343
  • Finland: 5.742
Mest registrerte nybiler i januar 2025:

  • Norge: Toyota bZ4X: 1.188 biler
  • Sverige: Subaru Outback: 1.656
  • Danmark: Toyota bZ4X: 689
  • Finland: Nissan Qashqai: 262
Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Nybilsalget OFV Motor