Frende er bekymret. For de har sett farevarselet sendt ut fra Metrologisk Institutt som gjelder for deler av Sør-Norge. Torsdag baner mildere luft seg fram, og det er ventet glatte veier.
Og forsikringsselskapet vet at dette ikke er forhold norske bilister behersker veldig bra, for i en ny undersøkelse svarer hele 63 prosent at de har mistet kontrollen når det blir glatt.
‒ Å miste kontrollen over bilen når det er glatt kan ende i tragedie, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
‒ Når det er glatt på veiene må du tilpasse kjøringen og passe ekstra godt på.

Å kjøre på glattisen i 2025 er langt enklere enn for et tiår siden, for moderne biler har en rekke assistenter som gjør det de kan for å holde bilen på rett kjøl. Likevel er glatta åpenbart et stort problemområde.
Statistikken understøtter dette, for i januar og februar meldes det inn svært mange bilskader. Ja, vi kan til og med si enormt mange.
For i løpet av de to første månedene i fjor ble det ifølge Frende meldt inn mer enn 110.000 skader med personbiler, og det gir et ganske så ellevilt snitt. Hver dag bulket 1.833 stykker, og det betyr at det smalt hvert eneste minutt de to første månedene.
Regningen er også enorm.
Disse smellene kostet mer enn 2,7 milliarder kroner, viser tall fra Finans Norge.
Frende sier at antallet som har mistet kontrollen stemmer godt overens med antallet som sier at de er redde på glatt føre. For også der er det 3 av 5 som nikker bekreftende i undersøkelsen som Norstat har gjort for Frende.
‒ Hvis du først har opplevd å miste kontrollen setter det en støkk i deg. Det er ikke en hyggelig opplevelse og du føler deg ganske maktesløs, sier Ytre-Hauge.
Han har et viktig råd som alle bør følge.
‒ Når du mistenker at det er glatt på veiene må du først og fremst sjekke. Sjekk om det er glatt og sjekk bremselengden når du starter. Er den lenger enn vanlig? Da må du tilpasse kjøringen til det, sier Roger Ytre-Hauge.
Videre sier Frende at når det regner eller når gradestokken nærmer seg null øker bremselengden din betydelig sammenlignet med en tørr sommerdag.
‒ Et bart, glatt eller snødekket underlag er tre forskjellige verdener. De krever også ulik fart og ulik avstand til bilen foran, sier fagsjefen.
Fart og glatt føre er enkelt og greit en potensiell livsfarlig kombinasjon, for statistikken viser at fart er en medvirkende årsak til over 40 prosent av dødsulykkene.
‒ Hvis vi skal få ned mengden av de aller mest alvorlige bilulykkene må folk holde fartsgrensen, eller kjøre under den hvis vær- og føreforholdene tilsier det, sier Roger Ytre-Hauge.
Så mange har mistet kontrollen på glatta fylkesvis, og vi ser at Agder topper og bilistene i Finnmark håndterer denne utfordringen best:
- Agder – 79 prosent
- Telemark – 75 prosent
- Trøndelag – 71 prosent
- Nordland – 70 prosent
- Østfold – 69 prosent
- Oslo – 69 prosent
- Innlandet – 68 prosent
- Buskerud – 65 prosent
- Troms – 65 prosent
- Vestland – 63 prosent
- Akershus – 55 prosent
- Vestfold – 52 prosent
- Rogaland – 49 prosent
- Møre og Romsdal – 48 prosent
- Finnmark – 35 prosent
Kilde: Frendeundersøkelsen
Les også: