Det gjelder å tenke utenfor boksen. Det gjorde to tyske venner tilbake i 2012 da de diskuterte biler og framtiden, og de kom opp med en usedvanlig idé. Hva med å lage en elbil som lades av solenergi?
De gjorde mer enn å tenke, for de mente ideen var så god at den lot seg gjennomføre.
-->
Siden har de jobbet med å utvikle solcellebilen, som de rett og slett kaller en SEV ‒ Solar Electric Vehicle.
Den store fordelen med å tenke utenfor boksen er at det er mange som heier på deg, og det opplevde også Sono som de døpte merket. Så da kontoen var tom og de trengte mer finansiering, kjørte de like gang en kronerullering ‒ eller crowdfunding som det så fint heter i dag.
Det resulterte i nesten uvirkelige 53 millioner euro, omregnet med dagens valutakurs 548 millioner kroner. I snitt fikk de inn 1 million euro per dag kampanjen varte, og over 10.000 i Sono-samfunnet tok del i dette.
Sono har også hatt flere andre runder med finansiering, og har nå bikket milliarden. Det gjør selvsagt jobben med å utvikle selve bilen enklere.
Og den jobben går framover, for i forbindelse med årets CES-messe som pågår nå har de også gjennomført en digital verdenspremiere av bilen som har fått navnet Sion.
‒ Vi er enormt stolte av å innfri det vi lovet samfunnet vårt om å vise fram et produkt som kan fortsette overgangen til en soldrevet framtid, sier Laurin Hahn, medstifter og administrerende direktør i Sono Motors.
‒ Denne reisen startet i en garasje med en enkel idé, og har vokst i styrke takket være den overveldende støtten fra samfunnet vårt. Neste generasjons Sion-prototype er bare begynnelsen, og nå er vi opptatt av å realisere målet. Vi ser fram til å levere ut den første soldrevet elbilen.
Sion skal kles i paneler med 248 celler som kan generere 1.272 watt, og på en skikkelig solskinnsdag skal løsningen fylle på med opp til 34 kilometers rekkevidde.
Om den har stått i sola veldig lenge, eller rett og slett ladet opp via en kabel som den selvsagt også kan, skal den kunne rulle 255 kilometer via batteriet på 35 kWh.
På innsiden av den lille bilen er det et digitalt instrumentpanel og en berøringsskjerm, akkurat som andre nye elbiler har.
Den kommer også med AC og overrakende noe som mange elbiler ser ut til å mangle, en slepekrok. Jepp, den lille bilen med en elmotor på 163 hestekrefter kan faktisk slepe en henger opp til om lag 750 kilo.
Hyundai har på gang sin første elbil i det nye merket Ioniq, og her er de stolt av at bilen har en toveislading. Men dette er ikke noe nytt, for Sono tenkte på dette for mange år siden. Dermed er Sion et lite kraftsenter i seg selv, og kan brukes som en gedigen ladeplugg. Så ja, du kan lade opp andre elbiler med Sion, men det går ikke lynfort ‒ 11 kW, opplyser Sono.
Sono er ikke bare opptatt av at Sion er enda mer klimavennlig enn andre elbiler, men de er også opptatt av at flest mulig skal ha råd til en slik bil.
Så de har satt startprisen til 25.500 euro, 264.000 kroner. Billig ja, men her i avgiftsfrie Norge spørs det om det holder for å lokke mange nordmenn over til solcellebilen. Og vi er jo heller ikke kjent for våre mange soldager, så dette kan fort bli en elbil som frekt nok ikke prioriterer Norge.
Uansett har 12.600 kunder så langt lagt inn sin forhåndsbestilling, så det finnes helt klart et kundegrunnlag for denne morsomme bilen som nå har gjort unna sin verdenspremiere.
Her er flere bilder av bilen som er en SEV, Sono Sion:
Les også: