Den ser ikke ut som noe annet, og er også spesiell under skallet. Dette er nemlig en solcellebil. (Fotos: Aptera)

Solcelle-bilen et skritt nærmere produksjon

Sola skinner på Aptera, for nå har merkets aller første og ganske så spesielle elbil gjort unna den første testen for den utgaven som er ment å gå inn i produksjon.


Alle kjenner til SUV, betegnelsen for disse litt mer høyreiste bilene som er så populære. Men hva med SEV? Vel, de færreste har vært borti en slik biltype, for dette er rett og slett en forkortelse myntet på solcellebiler.

Oppe i kalde og mørke nord er dette utvilsomt sommerbiler, iallfall om de skal lades via sola, men Norge er jo et unntak. En bil med solcellepanel bør kunne lades opp automatisk i store deler av verden, og iallfall der Aptera hører hjemme.

-->
Det er nemlig i solfylte California, og der kjører folket i snitt rundt fem mil om dagen. Det betyr at de i teorien sjelden trenger å hente fram ladekabelen, for den første bilen som nå har tatt et stort steg kan under optimale forhold fylle rundt 60 kilometer rekkevidde kun gjennom solstrålene.

Aptera har altså gjennomført en test med en utgave som er nær den som skal inn i produksjon, og denne skal også bruke til ytterligere validering ute på veiene. Her testet ting som design, komponenter og selvsagt måle kritiske ytelser som rekkevidde, solcellelading og effektivitet.

Bilen er utstyrt med en ny drivlinje koblet til batteripakken, mens karosseristrukturen er en såkalt Body in Carbon som holder matchvekten nede. For jo lettere en bil er, jo mer effektiv er den også.  

‒ Å kjøre vår første bil som er ment for produksjon markerer et ekstraordinært øyeblikk på Apteras reise, sier Steve Fambro, Apteras medgründer og co-CEO.

‒ Det viser reell framgang mot å levere et kjøretøy som omdefinerer effektivitet, bærekraft og energiuavhengighet.

Nå betyr ikke dette at bilen er så godt som klar for produksjon, for Aptera understreker at det fortsatt er mye som må testes.

Neste testfase skal ta for seg integrasjonen av Apteras solenergiteknologi, det termiske styringssystem og utvendige overflater. Når alt dette er på plass skal bilen testes på bane i høyere hastigheter, og til slutt skal de se på hvor effektiv solcellepanelene er, hva forbruket blir og selvsagt se på den totale rekkevidden.

Og det er ganske mange som følger med på dette, for totalt nærmer Aptera seg hele 50.000 forhåndsbestillinger. Det er ikke verst, spesielt med tanke på at de viste første versjon av 2-seteren med tre hjul allerede for fem år siden.

Det går med andre ikke lynfort, men så er jo dette også en ganske så unik elbil.

Aptera sier at den vellykkede kjøringen av den første bilen ment for produksjon ikke bare signaliserer at det unike designet fungerer, men også at bilen nå ikke er altfor langt unna markedet.

Selskapet har lovet at Launch Edition skal tilby en rekkevidde på rundt 650 kilometer, og altså over 60 «gratis» kilometer ladet opp av solcelle-løsningen.

0-96,5 km/t er for øvrig opplyst til 6 sekunder, og de lover også en masse bagasjeplass som også bildene viser.

Tidligere har de også lokket med 1.000 miles, 1,600 kilometer, så det skal iallfall ikke stå på ambisjonene.

Prisen for Launch Edition Aptera er satt til 30.700 dollar, noe som i skrivende stund er 337.000 kroner, og de som har reservert sin Aptera har allerede lagt ut 100 dollar, 1.100 kroner, i nedbetaling.

Her er flere bilder av Apteras SEV-bil:

Les også:

Debatt