Alle kjenner til SUV, betegnelsen for disse litt mer høyreiste bilene som er så populære. Men hva med SEV? Vel, de færreste har vært borti en slik biltype, for dette er rett og slett en forkortelse myntet på solcellebiler.
Oppe i kalde og mørke nord er dette utvilsomt sommerbiler, iallfall om de skal lades via sola, men Norge er jo et unntak. En bil med solcellepanel bør kunne lades opp automatisk i store deler av verden, og iallfall der Aptera hører hjemme.
Bilen er utstyrt med en ny drivlinje koblet til batteripakken, mens karosseristrukturen er en såkalt Body in Carbon som holder matchvekten nede. For jo lettere en bil er, jo mer effektiv er den også.
‒ Å kjøre vår første bil som er ment for produksjon markerer et ekstraordinært øyeblikk på Apteras reise, sier Steve Fambro, Apteras medgründer og co-CEO.
‒ Det viser reell framgang mot å levere et kjøretøy som omdefinerer effektivitet, bærekraft og energiuavhengighet.
Nå betyr ikke dette at bilen er så godt som klar for produksjon, for Aptera understreker at det fortsatt er mye som må testes.
Les også: