Nå skal vi ikke hevde at RSA, den norske importøren, har ventet på dette siden 1983, for det var nemlig da de begynte å ta inn Suzuki-bilene. Men at de har ventet noen år kan vi være sikre på.
For det japanske merket har kommet tregt ut av elbilportene til tross for at de har flere små biler som bør passe godt med elektrisk drivverk ‒ og firehjulsdrift er jo også viktig for Suzuki. Det kan enkelt gjøre ved å gi elbilene to motorer.
Men nå er altså ventetiden over, og det er ikke hvilken som helst modell som tar det elektriske spranget. Det er en tidligere norsk favoritt, over 25.000 slike har funnet veien hit, SUV-modellen Vitara som var på plass allerede i 1988.
Den nyeste er akkurat vist fram i Milano, og denne har altså en e foran navnet. eVitara er basert på konseptbilen eVX vist fram i fjor, og dette var et elbil-konsept som skapte forventinger.
Og ingen fare, Suzuki garderer seg med versjoner som har enten 2WD eller 4WD, og den er fortsatt kompakt.
Suzuki eVitara er 4,28 meter lang, 1,80 meter bred og 1,64 meter høy, så omtrent slik dagens Vitara er. Den skal også produseres med to forskjellige batteripakker, men her i Norge skal kun biler med det største batteri på 61 kWh tas inn. Det andre batteriet er på 49 kWh.
‒ Dette er en bil vi har ventet lenge på, og vi vet at mange nordmenn har sett frem til en elektrisk SUV med Suzukis firehjulstrekk, sier Lars Havre, salgssjef i Suzuki Norge.
‒ Interessen blant forventningsfulle norske kunder har vært enorm, og vi gleder oss til lansering.
Med firehjulsdrift kan eVitara by på 135 kW/184 hk og 300 Nm dreiemoment, men Suzuki sier foreløpig ikke noe om rekkevidde eller ladeeffekt. De sier dog at den med 4WD byr på en Allgrip-e-løsning, så den bør fungere greit også på norske vinterforhold.
Og ja, det er en Trail-modusen som fordeler automatisk dreiemomentet mellom hjulene (LSD-funksjon) for å sikre stabilitet og fremkommelighet, selv i utfordrende terreng, melder Suzuki.
Det utvendige designet er karakterisert som «High-tech and adventure», og med skarpe linjer og framtredende hjulbuer har den et litt mer robust uttrykk.
På innsiden som også drar nytte av en akselavstand på akkurat 2,7 meter ser den ganske elegant og moderne ut, og som vi kan se av bildene har den også en markert midtkonsoll.
Suzuki har en helt ny plattform kalt «Heartect-e» utviklet spesielt for elbilene, og denne skal sette nye standarder for Suzuki både når det kommer til plass og komfort. Og som også bildene viser åpner et elektrisk drivverk for korte overheng både foran og bak, akkurat som «ekte» terrengbiler.
Suzuki sier også at drivlinjen med sin eAxle som integrerer motor og inverter er designet for både sikkerhet og pålitelighet, og skal åpne for rask akselerasjon ‒ men de sier ingenting om for eksempel 0-100 km/t.
Så vi mangler flere nøkkel-spesifikasjoner, men noen vet vi også. Som vekten, som ikke er all verden til å være en elbil.
Her er de spesifikasjonene som Suzuki foreløpig har avslørt:
‒ eVitara er vår første helelektriske bil, utviklet gjennom målrettet innsats og innovasjon for å skape et brukervennlig og miljøvennlig kjøretøy, sier Suzuki-president Toshihiro Suzuki.
‒ For å bidra til en karbonnøytral framtid vil vi tilby et bredt spekter av alternativer, inkludert elektriske kjøretøy, hybrider og naturgassbiler som er tilpasset regionale behov. Lanseringen av eVitara er et betydelig steg på vår reise mot karbonnøytralitet. Vi vil fortsette å utvide vårt utvalg av elektriske kjøretøy og levere mobilitetsløsninger som møter behovene til ulike land og regioner.
Suzuki Norge forventer at eVitara er på plass her hjemme i løpet av første halvår av 2025, og legger til at de kommer med øvrige spesifikasjoner og priser på et senere tidspunkt.
Les også: