Nå skal vi ikke hevde at RSA, den norske importøren, har ventet på dette siden 1983, for det var nemlig da de begynte å ta inn Suzuki-bilene. Men at de har ventet noen år kan vi være sikre på.
For det japanske merket har kommet tregt ut av elbilportene til tross for at de har flere små biler som bør passe godt med elektrisk drivverk ‒ og firehjulsdrift er jo også viktig for Suzuki. Det kan enkelt gjøre ved å gi elbilene to motorer.
Suzuki eVitara er 4,28 meter lang, 1,80 meter bred og 1,64 meter høy, så omtrent slik dagens Vitara er. Den skal også produseres med to forskjellige batteripakker, men her i Norge skal kun biler med det største batteri på 61 kWh tas inn. Det andre batteriet er på 49 kWh.
‒ Dette er en bil vi har ventet lenge på, og vi vet at mange nordmenn har sett frem til en elektrisk SUV med Suzukis firehjulstrekk, sier Lars Havre, salgssjef i Suzuki Norge.
‒ Interessen blant forventningsfulle norske kunder har vært enorm, og vi gleder oss til lansering.
Suzuki har en helt ny plattform kalt «Heartect-e» utviklet spesielt for elbilene, og denne skal sette nye standarder for Suzuki både når det kommer til plass og komfort. Og som også bildene viser åpner et elektrisk drivverk for korte overheng både foran og bak, akkurat som «ekte» terrengbiler.
‒ eVitara er vår første helelektriske bil, utviklet gjennom målrettet innsats og innovasjon for å skape et brukervennlig og miljøvennlig kjøretøy, sier Suzuki-president Toshihiro Suzuki.
‒ For å bidra til en karbonnøytral framtid vil vi tilby et bredt spekter av alternativer, inkludert elektriske kjøretøy, hybrider og naturgassbiler som er tilpasset regionale behov. Lanseringen av eVitara er et betydelig steg på vår reise mot karbonnøytralitet. Vi vil fortsette å utvide vårt utvalg av elektriske kjøretøy og levere mobilitetsløsninger som møter behovene til ulike land og regioner.
Suzuki Norge forventer at eVitara er på plass her hjemme i løpet av første halvår av 2025, og legger til at de kommer med øvrige spesifikasjoner og priser på et senere tidspunkt.
Les også:
- Hedin overtar Iveco i Norden
- Slutt på dropp-inn hos trafikkstasjonene
- Ny linjelekker Porsche 911 Carrera T