Det er så mange utgaver av 911 at Porsche-forhandlere kan teppelegge utstillingen bare med slike, og nå plusser tyskerne på med nok en utgave. Eller to ‒ nye 911 Carrera T og 911 Carrera T Cabriolet.
De som vil ha det rene og linjelekre bør altså sjekke ut Carrera T, for Porsche sier at dette er den lette og mer dynamiske i familien. Ja, med en 6-trinns manuell kasse.
Puristene kan altså juble, og denne er trimmet ned til en matchvekt på kun 1.487 kilo, noe som er mer enn 40 kilo lettere målt mot dagens Carrera. Og ja, for første gang er den også tilgjengelig som kabriolet.
For de som lurer. T står for Touring, og Porsche har laget 911 T helt siden 1968. Carrera T kom i 2017, og fokuspunkter er blant annet kjøreglede og bakhjulsdrift, smidighet og selvsagt lyd via at sportsanlegg ‒ en ting som jo er i ferd med å drukne i disse elbil-tidene.
At du hører at gasspedalen til nye Carrera T trykkes ned er ganske sikkert, for her er det et kraftverk på 290 kW/394 hk som våkner til liv i tillegg til litt mindre isolasjon. Kreftene sender bilen opp til 100 km/t på 4,5 sekunder, mens den toppløse utgaven bruker 4,7 sekunder på samme øvelse.
Og ja, det er også større bremser, skiver som er 350 mm og 6-stemplers kalipere foran, mens dekkene har dimensjonen 245/35 ZR20 foran 305/30 ZR21 bak.
Sport Chrono-pakken som også byr på Track Precision-appen er standard hos 911 Carrera T, og nytt av året er at Porsche også at slenger med bakakselstyring i kombinasjon med en mer direkte styreforhold på forakselen.
Videre kan Porsche melde at den er utstyrt med PASM adaptive sportsunderstell som senker bilen med ytterligere 10 mm, så nye Carrera T bør absolutt være enda litt mer kjøreglad enn tidligere.
Carrera T har også fått flere utvendig kjennetegn som skal skille de fra de mange 911-modellene, og den har også en aerodynamisk optimalisert spoilerleppe hentet fra 911 Carrera GTS.
Porsche kan også friste med en masse «legendariske» farger, som Shade Green Metallic, Crayon og Slate Grey Neo, mens toppen til kabrioleten er mulig å få i svart, rød, blå og brun.
På innsiden har de også gått for et litt renere design, og selvsagt er det en stoppeklokke som troner som en majestet på dashbordet. Og som du skal få se av bildene lengre ned er det en flott og ganske kort girstang med en girknott i valnøttlaminert tre.
Om du studerer bildet av girstangen nøye kan du også se at det står «MT» foran denne, som ja, står for Manual Transmission (manuell girkasse).
Selv om dette er bilen for puristene, er det også lov til å ha det litt komfortabelt i bilen, og Carrera T er også mulig å bestille med Adaptive Sports Seats Plus som er hele 18-veis justerbare. Eller gå for spesielt lette bøtteseter, som jo er litt kult og i puristenes ånd.
Som vanlig er det mulig å få denne 911-utgaven med en masse ekstrautstyr, så etter du har funnet fram til denne versjonen må du også ta litt høyde for konfigurasjonen av din bil. Og tenk nå litt på lommeboken også.
Nye Porsche 911 Carrera T starter nemlig på rett over to millioner, og de som går for 911 Carrera T Cabriolet må ut med nærmere 2,3 millioner. Det er dog ikke så veldig mye mer enn en standard 911 Carrera, for den rimeligste av et drøyt dusin 911-utgaver starter på 1,9 millioner kroner.
Her er flere bilder av den aller ferskeste av dem alle, Carrera T og Carrera T Cabriolet:
Les også: