Hedin tar over Ivecos drift her i Norden. (Fotos: Iveco)

Hedin overtar Iveco i Norden

Svenske Hedin fortsetter løpet sitt rundt det å bli en skikkelig europeisk tungvekter, og har nå sikret seg det nordiske distribusjonsnettverk til Iveco.


Det er ikke mange uker siden det kom en stor gla’melding til det norske folk. En av verdens desidert mest solgte biler er endelig på vei også til vårt lille kongerike.

For vi er enn så lenge snytt for kongen av pickupene, Ford F-150, og det til tross for at bilen er tilgjengelig rett over grensen.

-->
Det er et av selskapene i Hedin-gruppen som er offisiell europeisk importør av F-150, og de kunne for et par uker siden melde at de nå setter kurs for Norge. Altså den storvokste pickupen gjør det.

Den svenske gruppen har blitt enig med både Melhus bil, RøhneSelmer og Solberg bil om å selge F-150 her i Norge, som starter på 1,2 millioner kroner før moms.

Totalt kan Hedin nå by på over 40 merker, har over 800 slagspunkter, er på plass i 13 land og har totalt rundt 12.500 ansatte.

Nå skal de også styre Iveco i Norden, for oppkjøpet av det nordiske distribusjonsnettverket er nå sluttført. Dette inkluderer distribusjons- og detaljhandelsvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Det betyr at Hedin Mobility Group overtar markedsføringen og distribusjonen av Iveco sine lette varebiler, mellomtunge og tunge lastebiler og minibusser som selges gjennom forhandlernettverket i de fire nordiske landene.

Dette inkluderer også reservedeler, og mer konkret omfatter avtalen også oppkjøpet av virksomheten til de Iveco-eide forhandlerne i Sverige (Gøteborg, Helsingborg og Malmø), Norge (Bærum), Finland (Esbo) og Danmark (Odense).

Ivecos portefølje av nyttekjøretøy er for tiden tilgjengelig for salg og service i hele Norden gjennom 35 forhandlere og over 100 verksteder, melder merket selv.

‒ Gjennom denne strategiske avtalen med Iveco Group styrker vi vårt tilbud og vår posisjon som en ledende europeisk mobilitetsleverandør betydelig, samtidig som vi utvider vår virksomhet både som distributør og forhandler, sier Anders Hedin, gründer og konsernsjef i Hedin Mobility Group.

‒ Med utgangspunkt i det oppdaterte Iveco-tilbudet ser vi frem til å innlede samarbeidet, styrke varemerkets tilstedeværelse i det nordiske markedet og skape verdi for eksisterende og nye kunder.

Hedin-gruppen startet opp da de sikret seg status som Mercedes-Benz og Nissan-forhandler i 1985, og det første året solgte de rundt 800 biler. Ekspansjonen de nå er inne i startet med Norge gjennom et Bavaria-oppkjøp i 2017, og de står nå blant annet bak det ferske Ineos-merket som de importerer inn til 11 europeiske land.

Så sent som i 2022 solgte de rundt 180.000 biler over store deler av Europa, så de er blant de aller største mobilitetsgruppene på det gamle kontinentet.

Iveco satser også friskt, og var blant annet tidligere i sommer på en Norges-turné med et par nye kjøretøy ‒ varebilen Daily og lastebilen S-Way.

Det italienske merket markerer også en stor milepæl neste år, for da runder de 50 år.

Iveco ble nemlig opprettet da 1. januar 1975, og det etter at flere merker slo seg sammen og dannet Iveco som holder til i Torino.

Les også:

Debatt

Les mer om:

kjøretøy Iveco Hedin Motor