Første Grandland kom tilbake i 2017, men like viktig for nye Grandland er konseptbilen Experimental vist fram i fjor. For flere av elementene fra denne er løftet over i nye Grandland, som også har vokst i størrelse.
Med 4,65 meter i lengden, 1,91 meter i bredden, 1,66 meter i høyden og en akselavstand på 2,80 meter har den est litt i alle retninger, noe som selvsagt bør gi enda litt mer innvendig plass.
Den kan da også lokke med et bagasjerom på 550 liter i tillegg til over 35 liter oppbevaringsrom i interiøret, og ny Grandland åpner også for 1.200 kilo hengervekt.
Opel har lokket med rekkevidder opp til 700 kilometer for nye Grandland, som altså blir den første elbilen med Opel-merket laget på Stellantis-plattformen STLA Medium. Men det er utgavene som er utstyrt med en batteripakke på 98 kWh, noe ikke de første er.
Her er det et batteri på 73 kWh batteri, og dette åpner for rekkevidder opp mot 524 kilometer. Men det skal altså komme utgaver med det store batteriet.
Med et litt mindre batteri kan også Opel presse prisene langt under den norske momsgrensen på 500.000 kroner, og Opel Grandland Edtion som ifølge den norske importøren er svært godt utstyrt starter på 438.900 kroner før levering.
Et hakk opp finner vi Grandland GS som starter på 458.900 kroner, og denne kan blant annet by på lys med 51.200 individuelle LED-elementer, 25.600 på hver side, og et utvidet infotainment med 16-tommers skjerm.
Opel sier for øvrig at skumle netter er historie med den nye lysteknologien, noe som jo høres bra ut nå som mørket brer seg over hele Norge.
Og Opel Norge har da også forventninger til den nye elbilen.
‒ Nye Grandland er en milepæl for Opel, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.
‒ Den er designet og utviklet i Rüsselsheim, og bygges i Eisenach. Den vil ta plass i det viktige C-SUV-segmentet, og vil sammen med nye Astra Electric og den kommende B-SUVen Frontera komplettere det elektriske modellutvalget til Opel i Norge.
Nye Grandland bærer selvsagt også den nye 3D-Vizor med opplyst Blitz-logo i sentrum, og har også et lysende «OPEL» på bakluka.
Videre har den også fått et løft rent kjøremessig, og samtlige utgaver har dempere med frekvensselektiv demping (FSD). Dette betyr at den bør håndtere alle underlag enda bedre og mer komfortabelt, og Opel har selvsagt også dyttet inn en masse førerassistenter.
Innsiden er dominert av en litt mer førerorientert avlang sentral skjerm og en ganske voksen midtkonsoll, og Opel sier at de har fulgt et horisontalt tema som skal skape en følelse av bredde og romslighet. Det er selvsagt også et Head-Up Dsipaly (HUD), og Opel har også puttet inn noen fysiske knapper.
På innsiden finner vi også såkalte Intelli-Seat som blant annet byr på en uttrekkbar lårstøtte og justerbar sidestøtte, og her er det både ventilasjon og massasje for føreren. Det er også en ny utforming av setet som skal avlaste halebeinet, og bak er det 20 millimeter mer benplass.
Nye Opel Grandland nærmer seg nå, og med prisene sluppet er altså salget i gang. Her kan du allerede sjekke den ut litt nærmere, for vi har enda flere bilder av den helt nye elbilen:
Les også: